1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Pomidory - dlaczego, jak i z czym je jeść?

Pomidory warto spożywać nie tylko ze względu na smak, ale również cenne właściwości. Są prawdziwą bombą witaminową i dobrodziejstwem dla zdrowia. Można je spożywać w różnej postaci, tak na surowo, jak i przetworzone. We wszystkich wariantach, w każdej odmianie pomidory smakują doskonale. Dlaczego, jak i z czym je jeść?

Pomidory często goszczą na naszych stołach. To bardzo dobrze, ponieważ nie tylko doskonale smakują, ale i są koktajlem witaminowym. Pomidory pierwotnie rosły w Ameryce Południowej. Do Europy trafiły na początku XVI wieku wraz z odkryciami Kolumba. Początkowo traktowano je jako roślinę ozdobną. Dziś zajmują pierwsze miejsce w zbiorach warzyw w krajach Unii Europejskiej.

Pomidor należy do rodziny psiankowatych. Jest okrągły, a jego wielkość zależy od odmiany. Najmniejsze pomidory są malutkie jak orzechy, największe wielkością dorównują dorodnym jabłkom. Najpopularniejszą barwą pomidorów jest czerwień, choć można spotkać również odmiany pomarańczowe, żółte i czarne.

Pomidory - właściwości odżywcze. Po co je jeść?

Pomidory są bogatym źródłem wielu cennych składników odżywczych, takich jak:

Regularne spożywanie pomidorów - zarówno surowych, jak i poddanych obróbce termicznej - obniża ryzyko zachorowania na nowotwór prostaty, jelita grubego, jajników, raka wątroby oraz raka piersi u kobiet. Pomidory korzystnie wpływają na funkcjonowanie układu pokarmowego, usuwają pozostałości po procesie trawienia, zapobiegają rozwojowi chorób układu krążenia, działają odświeżająco i tonizująco na wątrobę. Spożywanie pomidorów dobrze wpływa na kurczliwość mięśni, obniża ciśnienie tętnicze. Pomidory są szczególnie polecane kobietom w ciąży, którym dokuczają bóle głowy wywołane wysokim ciśnieniem krwi oraz skurcze mięśni.

Pomidory - co jeszcze warto o nich wiedzieć?

Pomidory, pospolite i dobrze wszystkim znane warzywo, potrafi zaskoczyć. Czy wiesz, że:

  1. Pomidory po przetworzeniu są bardziej wartościowe niż świeże. To za sprawą likopenu, który uwalnia się podczas obróbki termicznej. Warto zatem przez cały rok jeść i świeże pomidory (zwłaszcza w sezonie na nie), i korzystać z przetworów. Najwięcej likopenu zawiera koncentrat pomidorowy, ketchup, sos pomidorowy, zupa pomidorowa oraz inne potrawy z pomidorów gotowanych.
  2. Pomidory uprawiane na słońcu mają więcej wartości odżywczych niż te hodowane w szklarniach. Uprawiane pod folią mają też gorszy smak i aromat.
  3. Z botanicznego punktu widzenia pomidory są owocami.
  4. Pomidory zawierają w sobie dużo wody (składają się z niej w 90 procentach), są niskokaloryczne. Zdecydowanie powinny po nie sięgać osoby, które dbają o sylwetkę i stosują dietę odchudzającą. Pomidory nie dość, że są zdrowe, dostarczają niewielu kalorii, dają uczucie sytości. Okazuje się, że 100 g pomidorów to niecałe 20 kcal.
  5. Pomidory są źródłem tak zwanego piątego smaku, czyli umami.
  6. Ponieważ pomidory nie lubią zimna, nie należy wkładać ich do lodówki.

Pomidory. Jak i z czym je jeść?

Pomidory - surowe, suszone, malinowe, koktajlowe - dają duże pole do kulinarnych popisów. Doskonale smakują z bazylią, awokado, serami: tak fetą, mozzarellą, jak i twarogiem. Można je jeść w sałatkach czy na kanapkach. Doskonale nadają się do szaszłyków oraz jako dodatek do dań na każdą okazję. Z pomidorów robi się ketchup, przeciery, passaty, które są podstawą sosów pomidorowych czy zup. Świetnie podkreślają smak mięs i zapiekanek - zwłaszcza makaronowych. Pomidory uwielbia kuchnia włoska - sos pomidorowy to podstawa tradycyjnej pizzy, spaghetti bolognese czy sałatki Caprese (pomidory, mozzarella, oliwa z oliwek, grubo zmielony pieprz, bazylia).

Kto powinien uważać na pomidory?

Pomidorów bez umiaru nie powinien jeść każdy. Kto powinien na nie uważać?

Ponieważ pomidory mogą być silnymi alergenami, kobiety karmiące swoje dzieci piersią w pierwszych miesiącach po porodzie powinny unikać jedzenia dużych ilości surowych pomidorów. Jeśli dziecko nie ma objawów alergii, ograniczenia nie są konieczne.

Zdecydowanie należy uważać na pomidory niedojrzałe, ponieważ zawierają  solaninę, która jest związkiem toksycznym. Na pomidory powinny uważać osoby chorzy na reumatoidalne zapalenie stawów, a także z dną moczanową i oczywiście alergicy.

Więcej o: