1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Witaminy z grupy B - właściwości, źródła i skutki niedoborów

Witaminy z grupy B mają wiele wspólnych właściwości, odpowiadają między innymi za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Ponieważ każda z nich pełni w organizmie także inne role, witaminy z grupy B są dla nas bardzo ważne, dla kobiet w ciąży i dzieci zwłaszcza. Gdzie ich szukać? Jakie są skutki niedoborów? Co warto o nich wiedzieć?

Witaminy z grupy B - właściwości

Witaminy z grupy B to grupa witamin rozpuszczalnych w wodzie, które przede wszystkim pozytywnie wpływają na zdrowie psychiczne człowieka - łagodzą napięcie nerwowe, poprawiają nastrój. Witaminy B wspierają również sprawność intelektualną czy regulują przemiany metaboliczne zachodzące w organizmie. Ale to nie wszystko - ze względu na różnorodność cech i właściwości poszczególnych witamin, które tworzą grupę.

Grupę witamin B tworzy osiem związków chemicznych, które są oznaczane kolejnymi cyframi. Są to:

Witaminy z grupy B - źródła, działanie i skutki niedoborów

  • Witamina B1, czyli tiamina, wpływa na właściwy wzrost i rozwój kości, bierze udział w przemianie węglowodanów. Uczestniczy w procesach energetycznych oraz neurofizjologicznych.

Źródłem tej witaminy z grupy B są pełnoziarniste produkty zbożowe, mięso i wędliny, nasiona roślin strączkowych. Niedobór witaminy B1 wywołuje objawy związane z neurastenią, najczęstszą postacią nerwicy. Objawami niedoboru są: depresja, zmęczenie i obniżona zdolność intelektualna. W przypadku ciężkiego niedoboru witaminy B1 dochodzi do zaburzeń sercowo-naczyniowych lub zaniku mięśni.

  • Witamina B2, czyli ryboflawina uczestniczy w przemianach węglowodanów, tłuszczów oraz białek. Jest niezbędna do funkcjonowania układu immunologicznego. Wpływa na kondycję skóry, włosów i paznokci. Wzmacnia wzrok, wspiera leczenie anemii, a także chorób w obrębie jamy ustnej.

Źródłem tej witaminy z grupy B jest nabiał, jaja, drób, przetwory zbożowe z pełnego ziarna. Największe zapotrzebowanie na tę witaminę obserwuje się u kobiet w ciąży, w czasie laktacji, a także u osób narażonych na duży wysiłek fizyczny oraz stres. Jej niedobór może wywołać zaburzenia w funkcjonowaniu układu nerwowego oraz stany zapalne błon śluzowych.

  • Witamina B3, czyli niacyna (witamina PP) uczestniczy w syntezie hormonów płciowych, a także kortyzolu, tyroksyny i insuliny. Bierze udział w tworzeniu czerwonych ciałek krwi. Zapobiega zaburzeniom żołądkowo-jelitowym.

Źródłem witaminy B3 jest mięso i wędliny, ryby, mleko, rośliny strączkowe, ziemniaki. Niedobór witaminy PP wywołuje zmiany skórne, zmiany w obrębie jamy ustnej i języka, a także wymioty i biegunki.

  • Witamina B5, czyli kwas pantotenowy, bierze udział w przemianach związanych z gospodarką energetyczną w organizmie. Uczestniczy w syntezie cholesterolu, hormonów sterydowych, witaminy A i witaminy D.  Zwiększa wytwarzanie żółci i czerwonych ciałek krwi. Wspiera system odpornościowy.

Źródłem witaminy B5 są warzywa liściaste, rośliny strączkowe, grzyby, mięso i jajka. Jej niedobór wywołuje bóle stawów, skurcze mięśni, uczucie zmęczenia czy wypadanie włosów.

  • Witamina B6, czyli pirydoksyna, bierze udział w procesie tworzenia przeciwciał zwalczających infekcje. Wspiera powstawanie czerwonych krwinek, wspomaga pracę serca i mózgu.

Źródłem tej witaminy z grupy B jest niepalona kasza gryczana, produkty drożdżowe, wątróbka, mięso i ryby, warzywa i owoce zasobne w skrobię. Objawami niedoboru witaminy B6 jest depresja, ogólne pogorszenie samopoczucia, apatia oraz problemy ze snem.

  • Witamina B7, czyli biotyna wpływa na prawidłowy wzrost i rozwój organizmu. Poprawia stan skóry, włosów i paznokci. Stabilizuje też poziom glukozy we krwi.

Źródłem witaminy B7 są podroby, żółtka jaj, mleko, grzyby, drożdże, warzywa (kalafior, buraki, szpinak, marchew). Niedobór biotyny zdarza się rzadko - wywołuje stany zapalne skóry, wymioty i bóle mięśni.

  • Witamina B9, czyli kwas foliowy, jest niezbędny do syntezy DNA i rozwoju wszystkich komórek ustrojowych. Zapobiega defektom wrodzonym u płodu. Wspiera funkcjonowanie układu krwiotwórczego i nerwowego.

Źródłem tej witaminy z grupy B są zielone warzywa, owoce oraz papryka. Niedobór kwasu foliowego może wywołać niedokrwistość megaloblastyczną, a u kobiet ciężarnych niedorozwój łożyska lub wystąpienie wad cewy nerwowej u dziecka (np. bezmózgowie czy rozszczep kręgosłupa).

Ponieważ kwas foliowy jest bardzo ważny dla dziecka, a dieta bogata w ten składnik nie pokrywa dziennego zapotrzebowania, kobiety, które planują ciążę bądź spodziewają się dziecka, muszą go suplementować.

  • Witamina B12, czyli kobalamina, bierze udział w tworzeniu czerwonych krwinek w szpiku, odpowiada za metabolizm tłuszczów i węglowodanów. Niedobór witaminy B12 może spowodować niedokrwistość megaloblastyczną, depresję oraz zaburzenia neurologiczne.

Źródłem te witaminy z grupy B są produkty pochodzenia zwierzęcego, głównie w podrobach. Nad jej suplementacją powinni pomyśleć wegetarianie i weganie.

Witaminy z grupy B w diecie

Witaminy z grupy B pełnią w organizmie ważną rolę i są szczególnie ważne dla kobiet w ciąży i dzieci. Mając tego świadomość należy wiedzieć, gdzie ich szukać i jak zadbać o dostarczenie ich w optymalnej ilości. Kluczem jest zbilansowana dieta.

Ponieważ witaminy z grupy B nie są wytwarzane i magazynowane w organizmie, należy pamiętać, by dostarczać je organizmowi systematycznie, codziennie. Można to robić w prosty sposób, wraz z urozmaiconą dietą. Wystarczy sięgać po świeże warzywa i owoce, pieczywo i makarony pełnoziarniste, brązowy ryż, jaja, orzechy, ryby i mięso. W wyjątkowych sytuacjach wskazana jest suplementacja. Wyjątkiem jest kwas foliowy, który powinna zażywać każda kobieta, która planuje ciążę bądź spodziewa się dziecka.

Więcej o: