1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Witamina A - właściwości, źródła, niedobór i nadmiar. Witamina A w ciąży

Witamina A pełni w organizmie wiele ważnych funkcji - nie sposób jej przecenić. Można ją łatwo pozyskać, niemniej powinny na nią uważać kobiety w ciąży. W jakich produktach można znaleźć witaminę A? Czym objawia się jej niedobór i nadmiar? Jaką pełni rolę i kiedy bywa niebezpieczna?

Witamina A jest potoczną nazwą kilku związków chemicznych z grupy retinoidów. Należy do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (tak jak witaminy D, E i K). W organizmie witamina A magazynowana jest jako retinol w tkance tłuszczowej i w wątrobie.

Witamina A jest jedną z najwcześniej odkrytych witamin. Choć skutki jej niedoboru ustalono już w starożytności (chodzi o "kurzą ślepotę", czyli słabsze widzenie po zmroku), to nazwę nadano jej dopiero w latach 20. XX wieku.

Witamina A - rola w organizmie

Witamina A ma duże znaczenie dla funkcjonowania człowieka, a jej działanie jest bardzo szerokie. Okazuje się, że witamina A:

  • wchodząc w skład barwnika wzrokowego (rodopsyna), bierze udział w procesie widzenia,
  • uczestniczy w prawidłowym przebiegu procesów wzrostowych - reguluje wzrost komórek organizmu, przyspiesza odnowę naskórka, wpływa na prawidłowe funkcjonowanie błon komórkowych,
  • działa przeciwnowotworowo i spowalnia postęp choroby nowotworowej,
  • zapobiega zakażeniom, chroni układ oddechowy przed drobnoustrojami, buduje odporność organizmu, pomaga zwalczać bakterie i wirusy,
  • bierze udział w syntezie białek i w przemianach lipidów (tłuszczów),
  • utrzymuje prawidłowy stan skóry, włosów i paznokci, zmniejsza utratę wody ze skóry, zwiększa wytwarzanie kolagenu i elastyny, likwiduje zmarszczki i przebarwienia. Stanowi dodatkowy filtr przeciwsłoneczny. Może wspomagać leczenie trądziku.

Witaminę A, ze względu na jej właściwości, znaleźć można w wielu kosmetykach.

Źródła witaminy A

Witamina ta musi być dostarczana w pożywieniu, ponieważ organizm nie umie jej syntetyzować. Witamina A występuje naturalnie w dwóch postaciach: jako retinol - w pokarmach pochodzenia zwierzęcego oraz jako prowitamina A, czyli beta-karoten, w produktach pochodzenia roślinnego (beta-karoten jest wykorzystywany w mniejszym stopniu niż retinol).

Witaminę A można znaleźć w nabiale (głównie w maśle), niektórych tłustych rybach, podrobach zwierzęcych (najwięcej w wątrobie), jajach, warzywach (marchwi, szpinaku, pomidorach, czerwonej papryce i sałacie) oraz owocach (morelach, brzoskwiniach, śliwkach). Bardzo dobrym źródłem witaminy A jest tran.

Witamina A - niedobór

Niedobór witaminy A w organizmie może być wynikiem diety ubogiej w białka bądź tłuszcze lub zaburzenia wchłaniania witaminy A. Niektóre grupy osób potrzebują większej ilości witaminy A niż inni. Są to na przykład seniorzy oraz ludzie długo pracujący przy komputerach.

Niedobór witaminy A najczęściej objawia się:

  • "kurzą ślepotą", czyli gorszym widzeniem o zmroku, a także suchością oka,
  • suchą i szorstką skórą, głównie na łokciach i kolanach,
  • spadkiem odporności, podatnością na infekcje bakteryjne i wirusowe,
  • wypadaniem włosów, łamliwością paznokci, kłopotami z cerą (trądzik, wysypka, wypryski).

W przypadku niedoboru witaminy A należy do diety włączyć produkty w nią bogate lub rozważyć suplementację. Jej niedobory doskonale uzupełnia tran.

Witamina A - nadmiar

Nadmierne spożycie witaminy A, z uwagi na fakt magazynowania się jej w wątrobie, nie jest obojętne dla zdrowia. Jest toksyczne, a objawami nadmiaru witaminy A w organizmie są:

  • drażliwość,
  • nudności i wymioty,
  • bóle głowy, stawów i mięśni,
  • świąd skóry, zmiana zabarwienia skóry,
  • powiększenie wątroby i śledziony.

Gdy dojdzie do nagromadzenia witaminy A w organizmie, należy ograniczyć produkty bogate w tę witaminę, a i odstawić suplementy diety, w których obecna jest witamina A.

Witamina A w ciąży

Na witaminę A szczególnie powinny uważać kobiety w ciąży, ponieważ w nadmiarze jest ona toksyczna dla płodu. Przedawkowanie może spowodować rozwój wad wrodzonych.

To dlatego ciężarne muszą zwracać uwagę na dietę i produkty bogate w witaminę A oraz unikać suplementów i kosmetyków, które ja zawierają. Przyszłe mamy mogą jeść warzywa i owoce, które zawierają beta-karoten (nie ma możliwości, by doszło do przedawkowania prowitaminy A).

To także może cię zainteresować:

Retinol, kolagen i reszta: wielka moc czy ściema?

Więcej o: