1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Witamina C - właściwości, objawy niedoboru i nadmiaru

Witamina C podnosi odporność organizmu, zapobiega procesom starzenia skóry, może wspomagać ochronę przed zachorowaniem na ciężkie choroby neurologiczne, takie jak Alzheimer czy schizofrenia. Jakie jeszcze właściwości posiada kwas askorbinowy i gdzie go można znaleźć?

Witamina C - gdzie ją znaleźć?

Każdy z nas słyszał o tym, że witaminy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Regulują działanie enzymów, odpowiadają za właściwy metabolizm, a ich niedobór (tzw. awitaminoza) może przyczyniać się do powstawania wielu poważnych chorób. Zapotrzebowanie na konkretne witaminy jest zależne m.in. od płci, wieku, stanu zdrowia, stylu życia oraz ciąży. Według statystyk, w Polsce najwięcej osób cierpi właśnie na brak witaminy C. Czym jest witamina C i gdzie ją można znaleźć?

Witamina C, czyli kwas askorbinowy, jest związkiem wykorzystywanym zarówno w medycynie, jak i w kosmetyce. Ma olbrzymie znaczenie dla człowieka, ponieważ zależy od niej rozwój kości, zębów, naczyń krwionośnych i innych tkanek. Bogate w witaminę C są owoce, takie jak: pomarańcze, cytryny, grejpfruty oraz warzywa: natka pietruszki, czerwona papryka, ziemniaki, brukselka, surowe lub poprawnie zakonserwowane pomidory, sok z pomidorów czy kapusta kiszona. Najwięcej witaminy C posiada zaś acerola, dzika róża, camu camu, czarna porzeczka i rokitnik.

Niestety, Witaminę C bardzo łatwo jest zniszczyć podczas gotowania. Poddając warzywa obróbce cieplnej, tracą one około 75% kwasu askorbinowego. Z tego powodu, by czerpać z warzyw jak najwięcej korzyści, najlepiej jeść je na surowo (jeśli oczywiście ich charakter na to pozwala).

Wiadomo, że cytrusy są zdrowe, ale które najlepsze dla ciebie? Sprawdź!

Witamina C a przeziębienie

Witaminę C często poleca się jako lek na przeziębienie. Tymczasem okazuje się, że ten mit, od dawna krążący wśród społeczeństwa, nie ma żadnych podstaw. Według badań, zażywanie witaminy C podczas choroby nie skraca jej objawów i nasilenia. Ma za to wpływ na ryzyko zachorowania - stosowana regularnie (najlepiej codzienne) w odpowiednich dawkach, obniża prawdopodobieństwo złapania infekcji.

Badania wykazały również, że w przypadku osób aktywnie uprawiających sport, przyjmowanie profilaktycznej dawki witaminy C chroniło przed wirusem dwa razy bardziej, niż sportowców, którzy jej nie zażywali.

Witamina C a kolagen

Oprócz wzmocnienia odporności, witamina C uczestniczy także w produkcji kolagenu - bardzo istotnego białka tkanki łącznej, tworzącego warstwę ochronną, stanowiącą barierę dla wirusów. Kolagen, jako budulec kości, chrząstek stawowych i ścięgien, odgrywa olbrzymią rolę w przypadku złamań i ran - znacznie przyspiesza gojenie się wszelkich zranień. Dodatkowo odpowiada za elastyczność skóry, spowalniając oznaki starzenia.

Witamina C a wolne rodniki

Ze względu na to, że wtamina C jest bardzo silnym antyoksydantem, pomaga w oczyszczaniu komórek z wolnych rodników. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko zachorowania na poważne choroby neurologiczne, takie jak: Alzheimer, schizofrenia, stwardnienie rozsiane oraz stany patologiczne, m.in. choroba wieńcowa, artretyzm, miażdżyca.

Witamina C - objawy niedoboru

Objawy związane z niedoborem witaminy C nie są charakterystyczne tylko dla tego typu zaburzeń, trudno zatem rozpoznać z początku, że organizm odczuwa braki. Wśród objawów zbyt małej ilości kwasu askorbinowego wymienia się:

  • ogólne zmęczenie, osłabienie, słaba wydolność,
  • brak apetytu,
  • skłonność do tworzenia się siniaków,
  • bolesne krwawienie dziąseł,
  • problemy w gojeniu się ran,
  • bóle stawów,
  • apatia, 
  • senność.

Witamina C - objawy nadmiaru

Choć niedobory zdarzają się znacznie częściej niż przedawkowanie, do takich sytuacji też może dojść. Nadmiar witamy C również może prowadzić do negatywnych konsekwencji. 

Wśród objawów jej przedawkowania są m.in.:

Witamina C dla dzieci

Dobowe zapotrzebowanie na witaminę C (normy na poziomie RDA) w przypadku dzieci wynoszą:

  • do lat 9 - 40-50 mg/d 
  • chłopcy do lat 18 - 50-75 mg/d 
  • dziewczęta do lat 18 - 0-65 mg/d

Jeśli zaś chodzi o niemowlęta, większość lekarzy radzi wstrzymać się w podawaniu owoców cytrusowych, czyli głównego źródła witaminy C, do mniej więcej 8 miesiąca. Czasami sok pomarańczowy musi poczekać nawet do 1 roku życia dziecka. Zdaniem specjalistów, do tego czasu maluch otrzymuje niezbędną dawkę witaminy C z warzyw. Warto również mieć na uwadze, że wiele gotowych dań czy soków przeznaczonych dla dzieci ma dodatkową porcję witaminy C.

Witamina C dla kobiet w ciąży i osób starszych

W przypadku każdego człowieka należy dbać o właściwe uzupełnianie witaminy C, jednak w przypadku niektórych osób ma to jeszcze większe znaczenie. U kobiet w ciąży zapotrzebowanie na witaminę C znacząco wzrasta ze względu na to, że w czasie błogosławionych dziewięciu miesięcy układ immunologiczny funkcjonuje nieco inaczej. Układ odpornościowy przyszłych mam często znacznie się obniża, potrzebuje zatem dodatkowej ochrony.

Więcej o: