1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Witamina E - jakie funkcje pełni w organizmie? Gdzie jej szukać?

Witamina E, ze względu na swoje właściwości, doczekała się niejednego przydomka. Zwana "witaminą płodności" czy "witaminą młodości" ma o wiele szersze działanie. Jakie funkcje pełni w organizmie? Gdzie jej szukać?

Witamina E, grupa organicznych związków chemicznych, będących mieszaniną tokoferoli i tokotrienoli, pełni w organizmie wiele ważnych funkcji biologicznych. Jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczach, tak samo jak witamina A, D i K. Oznacza to, ze jest magazynowana w organizmie, głównie w tkance tłuszczowej i w nadnerczach. Nie jest wydalana z moczem i potem, tak jak witaminy rozpuszczalne w wodzie.

Witamina E ze względu na swoje właściwości i działanie jest doceniana zarówno w medycynie, jak i kosmetyce.

Witamina E - właściwości i działanie

Witamina E jest silnym antyoksydantem, stąd chroni komórki przed działaniem wolnych rodników, na działanie których organizm człowieka narażany jest nieustannie. Bierze wpływa na prawidłową krzepliwość krwi, przeciwdziała zakrzepom, wzmacnia ściany naczyń krwionośnych, chroni czerwone krwinki przed przedwczesnym rozpadem. Witamina E jest ważna dla płodności, dba o prawidłowe funkcjonowanie narządów rozrodczych. U kobiet wspiera owulację, u mężczyzn - produkcję nasienia. Wykorzystywana jest do leczenia męskiej niepłodności.

Nie do przecenienia jest jej znaczenie w ciąży. Witamina E ma wpływ na jej utrzymanie i rozwój płodu. Ma wpływ na wzrok dziecka, wraz z kwasem foliowym zapobiega uszkodzeniu układu nerwowego płodu, wpływa na prawidłową masę urodzeniową noworodka.

Witamina E zapewnia także ruchliwość mięśni, wpływa na ich wydolność, wspomaga prawidłowe funkcjonowanie wzroku, a i obniża stężenie złego cholesterolu. Opóźnia proces starzenia skóry.

Witamina seksapilu, czyli tokoferol

Witamina E - zapotrzebowanie

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę E jest zależne od wieku, płci i stanu fizjologicznego. Uśredniając można założyć, że zapotrzebowanie człowieka wynosi 8-13 mg na dobę - 8 mg u kobiet, 10 mg u mężczyzn, 15 mg u ciężarnych, zaś u dzieci - 6 mg dzieci.

Witamina E - gdzie jej szukać?

Gdzie szukać witaminy E? Można ją znaleźć nie tylko w aptece, w postaci suplementu, ale i w wielu produktach spożywczych. Najlepszymi źródłami są:

  • olej słonecznikowy (oleje roślinne i oliwa tłoczone na zimno zawierają najwięcej witaminy E),
  • migdały i orzechy laskowe, orzeszki ziemne,
  • zarodki nasion zbóż i kiełki,
  • nasiona słonecznika,
  • ryby,
  • otręby i płatkach owsianych,
  • mleko i jego przetwory,
  • warzywa (szpinak, papryka, pomidory, brokuły).

Aby witamina E zawarta w pożywieniu przyniosła organizmowi jak najwięcej korzyści, należy pamiętać, że jest ona rozpuszczalna w tłuszczach, dlatego powinny się znaleźć w posiłku.

Witamina E - objawy niedoboru

Niedobór witaminy E w organizmie pojawia się rzadko, najczęściej u chorych na mukowiscydozę oraz celiakię, zmagają się z zaburzeniami wchłaniania tłuszczu. Degradacji witaminy sprzyja E dym tytoniowy.

Niedobór witaminy E jest groźny szczególnie u ciężarnych, ponieważ może skutkować nieprawidłowościami rozwojowymi, a także przedwczesnym porodem.

Objawem niedoboru witaminy E w organizmie jest:

  • zmęczenie,
  • rozdrażnienie,
  • kłopoty z koncentracją,
  • anemia,
  • gorsze widzenie,
  • podatność na infekcje,
  • zaburzenia neurologiczne.

Witaminę E można suplementować. Dawkę specyfiku ustala lekarz.

Witamina E - objawy nadmiaru

Witaminę E przyjmowaną w postaci naturalnej, czyli z pożywienia, trudno przedawkować. Uważać należy z suplementacją. Nadmiar witaminy E jest metabolizowany i wydalany z organizmu w trakcie naturalnych procesów. Do pojawienia się objawów związanych z nadmiarem witaminy E w organizmie może dojść wskutek długotrwałego stosowania w dużych dawkach (powyżej 1000 mg/dobę).

Objawami nadmiaru witaminy E w organizmie są:

  • bóle głowy,
  • zmęczenie
  • zaburzenia jelitowe,
  • zaburzenia widzenia,
  • osłabienie mięśni.

Witamina E - zastosowanie w kosmetyce

Witaminę E nazywa się "witaminą młodości" nie bez powodu. Opóźnia bowiem proces starzenia się skóry, ma właściwości odżywcze, regenerujące, nawilżające i natłuszczające.  To dlatego zawiera ją wiele kosmetyków, nie tylko przeciwzmarszczkowych, ale i przeznaczonych do pielęgnacji skóry wrażliwej, skłonnej do podrażnień, a także trądzikowej. Witaminę E, która można kupić w aptece, można stosować nie tylko doustnie jako suplement diety, ale w bezpośrednio na skórę i włosy.

To także może cię zainteresować:

Więcej o: