1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Wapń - dlaczego jest ważny, źródła wapnia, jego nadmiar i niedobór

Wapń to jeden z najważniejszych minerałów w organizmie człowieka. Kojarzy nam się głównie z mocnymi zębami i kośćmi, ale to nie wszystko. Wapń spełnia również inne funkcje, stąd tak ważne jest, by dostarczać go organizmowi w odpowiedniej ilości. Należy przy tym pamiętać, że nie tylko niedobór, ale i nadmiar wapnia, są szkodliwe.

Wapń to jeden z ważniejszych pierwiastków dostarczanych organizmowi w codziennej diecie. Jego obecność jest szalenie ważna, ponieważ to podstawowy materiał budulcowy zębów i kości. W nich odkłada się 99 proc. wapnia. Pozostała ilość tego minerału zawarta jest w tkankach miękkich i płynach ustrojowych.

Wapń to nie tylko budulec kości i zębów. Jego działanie jest wszechstronne, ponieważ:

  • reguluje i wspiera funkcjonowanie układu nerwowego, zapewnia dobry nastrój, zdrowy sen, zapobiega nerwowości,
  • wspiera pracę serca, zapobiega nadciśnieniu,
  • bierze udział w krzepnięciu krwi, skurczu i rozkurczu mięśni.

Wapń: niedoceniany sojusznik twojego zdrowia. Potrzebuje go serce i układ nerwowy

Wapń - źródła w pożywieniu

Podstawowym źródłem wapnia dla człowieka jest żywność, a zbilansowana dieta nie tylko pokrywa zapotrzebowanie na wapń, ale i składniki odżywcze, które optymalizują jego wchłanianie.

Gdzie można znaleźć wapń? Najbogatszym źródłem pierwiastka są żółte, podpuszczkowe sery dojrzewające. Wapń znajduje się też w mleku, twarogu, serkach topionych, śmietanie i innych produktach nabiałowych, wytwarzanych zarówno z mleka krowiego, jak i koziego.

Dobrym źródłem wapnia są także konserwy rybne i ryby wędzone, szpinak, orzechy i natka pietruszki, a także wody mineralne.

Optymalny poziom wapnia w organizmie nie zależy jednak wyłącznie od ilości wapnia w pożywieniu, ale także od stopnia jego wchłaniania w przewodzie pokarmowym. To dlatego myśląc o dostarczaniu wapnia drogą naturalną, czyli w czasie jedzenia, należy pamiętać o dwóch rzeczach.

Po pierwsze o tym, że lepiej przyswajalny niż wapń z roślin jest ten pochodzący z mleka i przetworów mlecznych. Po drugie, że na wchłanianie wapnia pozytywny wpływ ma obecność takich substancji jak laktoza, witamina D, lizyna, arginina, inulina czy kwas cytrynowy. Z kolei słabsze wchłanianie wapnia powoduje towarzystwo kwasu szczawiowego, tłuszczu, dużych ilości fosforu oraz niektórych frakcji błonnika pokarmowego.

Dzienna dawka wapnia, jaką należy dostarczyć organizmowi, powinna wynosić około 1300 mg u dorosłych i 1500 mg u dzieci. Tymczasem specjaliści donoszą i biją na alarm, że większości z nas bardzo daleko do osiągnięcia tej normy, co bierze się z małej ilości spożywanego nabiału. Zaniedbania te skutkują niedoborami wapnia i problemami ze zdrowiem, szczególnie kośćcem i uzębieniem u dzieci oraz młodzieży.

Niedobór wapnia

Jeśli niedobór wapnia jest niewielki, mogą pojawić się skurcze mięśni, bóle w stawach, mrowienie i drętwienie kończyn oraz niedociśnienie tętnicze.

W miarę powiększania się niedoboru wapnia mogą wystąpić zaburzenia: snu, rytmu serca czy krzepnięcia krwi, stany depresyjne i lękowe, z czasem ubytki w uzębieniu.
Duże niedobory mogą być przyczyną częstych złamań kości, trudności w chodzeniu, stanów lękowych. U dzieci można zaobserwować zaburzenia wzrostu i utratę zębów, a także krzywicę.

Niższy niż pożądany poziom wapnia w surowicy krwi może być wywołany dietą ubogą w wapń, upośledzeniem wchłaniania wapnia lub zbyt dużym wydalaniu wapnia z moczem. Zmniejszenie stężenia wapnia w surowicy krwi to hipokalcemia, mogąca objawiać się zaburzeniami rytmu serca lub niewydolnością serca.

Nadmiar wapnia

Nadmiar wapnia, wbrew pozorom, także jest sytuacją niepożądaną, gdyż niekorzystnie wpływa na zdrowie.

Wapń pochodzący z jedzenia trudno przedawkować. Jeśli pochodzi on wyłącznie z diety, nadmiar wapnia nie występuje. Zwiększone stężenie wapnia pojawia się nie tylko przy nadmiernej suplementacji wapnia, ale także przy bardzo dużym wchłanianiu go z przewodu pokarmowego, zbyt dużym uwalnianiu z kości oraz wskutek małego wydalania wapnia z moczem. Gdy w organizmie jest za dużo wapnia, pojawiają się zaparcia, nudności, brak apetytu. Sytuacja może doprowadzić do powstawania kamieni nerkowych, a także obniżyć wchłanianie cynku i żelaza.

To także może cię zainteresować:

Więcej o: