1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Magnez w ciąży - co warto o nim wiedzieć?

Magnez w ciąży pełni bardzo ważną rolę. Jego optymalny poziom w organizmie kobiety wpływa na dobrostan matki i sprzyja prawidłowemu rozwojowi dziecka. Niedobór magnezu w ciąży ma negatywny wpływ na obydwoje - czym się manifestuje? Jakie są źródła magnezu w diecie? Czy należy go suplementować? Co warto o nim wiedzieć?

Magnez w ciąży

Magnez jest pierwiastkiem, który wpływa na prawidłowe funkcjonowanie wielu układów i narządów, między innymi układu nerwowego, immunologicznego czy kostnego. Magnez w czasie ciąży ma szczególne znaczenie. Jest bardzo ważny w ciąży zarówno dla kobiet, jak i dzieci. Magnez w ciąży:

  • wpływa na syntezę oraz aktywność wielu enzymów,
  • bierze udział w stabilizacji materiału genetycznego,
  • uczestniczy w rozwoju kości płodu - przyspiesza proces kostnienia, zwiększa odporność kości na złamania,
  • wpływa na krzepliwość krwi oraz utrzymanie właściwego ciśnienia tętniczego krwi,
  • chroni naczynia krwionośne przed chorobami,
  • jest niezbędny do produkcji białek budujących organizm,
  • zapobiega skurczom,
  • wspiera układ nerwowy.

Ile magnezu w ciąży potrzebuje kobieta?

Magnez jest bardzo ważny, a kobieta w ciąży potrzebuje go więcej. Zespół Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego stwierdził, że dawka dobowa magnezu wynosi około 6 mg na kg masy ciała na dobę, a podczas ciąży i laktacji zapotrzebowanie wzrasta dwukrotnie. Wynika to z potrzeb dziecka oraz zmian hormonalnych, które zachodzą w organizmie przyszłych mam i prowadzą do wydalania magnezu wraz z moczem. To dlatego, jeśli codzienna dieta nie pokrywa zalecanej dawki magnezu w ciąży, przez co jest go za mało w stosunku do zapotrzebowania organizmu, należy go suplementować - koniecznie w konsultacji z lekarzem. Stosowane dawki doustnej suplementacji magnezu w ciąży wahają się od 200 do 1000 mg na dobę.

Magnez w ciąży - źródła w diecie

Dieta bogata w magnez wpływa na dobrostan dziecka i sprzyja prawidłowemu rozwojowi malucha. To dlatego tak ważne jest, by zapobiegać niedoborom magnezu. Jak to zrobić? Nade wszystko stawiając na zróżnicowaną, racjonalną i dobrze zbilansowaną dietę. Warto pamiętać, że główne źródła magnezu to: produkty pełnoziarniste (pieczywo, makaron), kasze, rośliny strączkowe, nabiał i kakao (w tym gorzka czekolada) oraz orzechy, pestki dyni i słonecznika, migdały.

Magnez pochodzący z produktów spożywczych, ze względu na różnorodność form chemicznych, jest słabo przyswajalny - przyswaja się tylko 50% spożytej ilości. Zwiększa go dieta bogata w mięso, ryby, jajka oraz tłuszcze nienasycone oraz obecność witaminy B6, witaminy D oraz laktozy.

Niedobór magnezu w ciąży

Niedobór magnezu w ciąży jest niekorzystny zarówno dla matki, jak i dziecka, ponieważ:

  • zwiększa ryzyko wystąpienia rzucawki,
  • obniża samopoczucie przyszłej mamy, wywołuje zmęczenie i osłabienie,
  • wywołuje bóle głowy, skurcze mięśni, bezsenność,
  • powoduje zaburzenia rytmu serca, nadciśnienie tętnicze,
  • wpływa na niską masę urodzeniową dziecka,
  • może zaburzać procesy kostnienia u płodu,
  • zwiększa ryzyko poronienia i przedwczesnego porodu, ponieważ wpływa na występowanie skurczy mięśniowych oraz macicy.

To dlatego bardzo ważne jest, aby poziom magnezu w organizmie ciężarnej był utrzymywany na optymalnym poziomie.

Magnez w ciąży - suplementacja

Na rynku można znaleźć wiele preparatów z magnezem - większość z nich to suplementy diety. Najważniejsze, by produkt był przebadany, bezpieczny i zgodny z deklarowanym składem oraz działaniem.

Przyjmowanie leków czy suplementów, w tym magnezu w ciąży powinno być zawsze konsultowane z lekarzem. Jaki magnez jest najlepszy dla kobiety w ciąży? Ponieważ zawiera go większość preparatów witaminowych przeznaczonych dla przyszłych mam, o wskazanie optymalnego produkty najlepiej zapytać lekarza prowadzącego ciążę.

Magnez w ciąży zawsze warto przyjmować w towarzystwie witaminy B6, ponieważ ta: wzmaga jego wchłanianie, ale i łagodzi nudności, wspomaga również wchłanianie kwasu foliowego i wspiera prawidłową produkcję czerwonych krwinek.

Więcej o:
Komentarze (2)
Magnez w ciąży - co warto o nim wiedzieć?
Zaloguj się
  • gaviscaa

    0

    ja po konsultacji z lekarzem brałam magnez z firmy NatureLabs - oni mają bardzo dobry skład, kapsułki są wegańskie bez zbędnych dodatków. Do teraz go stosuje i się bardzo dobrze czuje

  • aazelii

    0

    Ja zażywam ale lek- Laktomag B6 magnez z witaminą B6, bezpieczny dla kobiet w ciąży, dzieci od roczku, smak bananowy. Wygodny do podania bo w formie tabletki ale i można rozkruszyć i dać jako zawiesinę

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX