1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Warzywa strączkowe - rodzaje, wartości odżywcze i właściwości prozdrowotne

Warzywa strączkowe powinny być stałym elementem menu każdego człowieka - zachęcają dietetycy i lekarze. Jakie działanie mają strączki, komu są zalecane a komu odradzane?

Rośliny strączkowe - rodzaje

Warzywa strączkowe od dawnych czasów są podstawowymi produktami w diecie człowieka. Mają wiele cennych witamin i minerałów, obniżają poziom cukru, chronią przez chorobami serca, łagodzą stres i korzystnie wpływają na sylwetkę. 

Wyróżnia się dwie podgrupy jadalnych roślin strączkowych, podzielone z uwagi na strefę klimatyczną. W klimacie umiarkowanym uprawiane są:

  • wszystkie odmiany fasoli (fasola zwykła, fasola wielokwiatowa),
  • groch zwyczajny,
  • soja warzywna,
  • bób,
  • ciecierzyca pospolita,
  • soczewica jadalna.

W klimacie tropikalnym uprawiane są:

  • fasola mung, 
  • fasola azuki, 
  • orzacha podziemna 
  • wspięga pospolita.

W naszym menu zdecydowanie przeważają rośliny uprawiane w klimacie umiarkowanym. To właśnie one stanowią podstawę wielu przyrządzanych przez nas potraw.

Warzywa strączkowe - ogólne właściwości

  • Mają niski indeks glikemiczny

Jedną z bardziej istotnych i docenianych zalet strączków jest ich niski indeks glikemiczny. Niskie IG nie wywołuje nagłego wzrostu poziomu cukru we krwi. Z tego powodu są polecane osobom chorującym na cukrzycę lub z walczącym z nadwagą. 

  • Zapobiega miażdżycy i chorobom serca

Mają sporą ilość przeciwutleniaczy i fitoestrogenów, dzięki którym dieta bogata w rośliny strączkowe minimalizuje ryzyko miażdżycy, chorób serca i niektórych nowotworów (np. piersi). Warto wiedzieć, że prym wiedzie w tym przypadku soja.

  • Łagodzą skutki stresu

Warzywa strączkowe są także doskonałym źródłem witamin z grupy B. Witamy z tej grupy są odpowiedzialne za ochronę układu nerwowego, zapobiegają depresji, minimalizują stany lękowe i obniżają poziom stresu.

  • Odkwaszają organizm

Strączki są również pomocne w przywracaniu równowagi kwasowo-zasadowej. Mają działanie zasadotwórcze i skutecznie niwelują zakwaszającą działalność mięsa.

  • Bób, fasola, soczewica, soja 

Warto także wspomnieć o zaletach poszczególnych warzyw.

  • Bób jest bardzo dobrym źródłem białka, ma dużo żelaza, magnezu i wspomagającego procesy trawienne błonnika. Zawiera również węglowodany, które zapewniają organizmowi energię niezbędną do życia. Bób jest doceniany również za właściwości odkwaszające.
  • Soczewica to dobre źródło białka i węglowodanów. Zawiera też spore ilości fosforu, cynku, żelaza, witaminy B1 i kwasu foliowego.
  • Ciecierzyca (cieciorka) wykazuje wysoką zawartością błonnika i ma sporo witaminy B1 oraz B6. Można z niej przygotować bardzo popularny ostatnio w Polsce hummus, który jest typowym, izraelskim przysmakiem. 
  • Soja, oprócz potężnej dawki białka, zawiera witaminę B1, B2 oraz K i takie pierwiastki, jak: żelazo, magnez oraz fosfor. W składzie soi jest też lecytyna, polecana na poprawę pamięci i podwyższenie koncentracji.
  • Fasola także stanowi cenne źródło białka, soli mineralnych oraz żelaza. Podobnie, jak groch, który dodatkowo dostarcza błonnik, kwas foliowy i witaminy: B1 oraz K.

Warzywa strączkowe - wady

Rośliny strączkowe mają wiele cennych właściwości i wartości odżywczych. Niestety, mimo niepodważalnych zalet, mają również kilka wad. Wśród niekorzystnego działania diety bogatej w strączki wymienia się wzdęcia, nieprzyjemne gazy i uczucie ciężkiego żołądka. Warto dodać, że w niektórych przypadkach można temu zapobiec poprzez zastosowanie innej formy obróbki i podawania. W celu lepszego przyswajania strączków przez organizm zaleca się podawanie ich wraz z zielonymi warzywami, wodorostami morskimi, bądź też innymi warzywami z niską zawartością skrobi.

Warzywa strączkowe - komu są odradzane?

Z powodu swoich właściwości wzdymających, warzywa strączkowe odradza się osobom, które przeszły operację wątroby, jelit, trzustki lub pacjentom po wykonanych zabiegach usunięcia woreczka żółciowego. Umiar i rozsądek w spożywaniu tych roślin powinny również zachować osoby z zaburzeniami pracy tarczycy - spowodowane jest to zawartością tioglikozydów (w części roślin), mających wpływ na funkcjonowanie tarczycy. 

Zawarte w soi fitoestrogeny mają tendencje do hamowania prawidłowego przepływu jodu do tarczycy. To również prowadzi do problemów w jej poprawnym działaniu. 

Warzywa strączkowe - od kiedy włączać je do diety dziecka?

Ze względu na właściwości powodujące gazy i wzdęcia, rodzice często boją się włączać warzywa strączkowe do dziecięcej diety. Dietetycy zachęcają jednak rodziców do przełamania swoich lęków, gdyż często są one bezpodstawne. Strączki oraz produkty, które są z nich zrobione, można śmiało włączać do menu malucha mającego już 7 lub 8 miesięcy. Aby były bardziej przyswajalne, warto podawać je w dostosowanej do dziecka formie - np. zmiksowane na gładką papkę. Można także zaproponować dziecku tofu.

Więcej o:
Komentarze (1)
Warzywa strączkowe - rodzaje, wartości odżywcze i właściwości prozdrowotne
Zaloguj się
  • manikan

    0

    ja nie potrafię tyle strączkowych jesć, chociaz bardzo bym chciała, a to głównie dlatego, ze mam mega wzdęcia, picie wody nie pomaga, jedynie preparat intesta

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX