1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Indeks glikemiczny - co to jest i dlaczego jest tak ważny

Indeks glikemiczny do niedawna miał znaczenie wyłącznie dla diabetyków. Dziś znajduje się w centrum uwagi także tych osób, które chcą schudnąć lub po prostu zdrowo się odżywiać. Czym jest indeks glikemiczny? Które produkty mają wysoki a które niski poziom GI?

Czym jest indeks glikemiczny?

Indeks glikemiczny (z ang. glycemic index, GI) jest sposobem analizy żywności, dzięki czemu pomaga skomponować prawidłową i zdrową dietę. Stworzono go w oparciu o zawartość i rodzaju cukrów znajdujących się w danym produkcie. Tym samym opisuje wpływ spożycia określonej ilości produktu na poziom glukozy we krwi. Indeks glikemiczny ma zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do węglowodanów. Tłuszcze czy białka nie powodują wysokiego wzrostu poziomu glukozy.

Produktem odniesienia jest glukoza o IG=100, dlatego można powiedzieć, że indeks glikemiczny procentowo określa tempo wzrostu stężenia glukozy we krwi, jaka ma miejsce po spożyciu jakiegoś produktów, w porównaniu ze zwiększeniem stężenia, jakie następuje po spożyciu tej samej ilości węglowodanów, ale pod postacią glukozy. Brzmi zawile i enigmatycznie, ale w praktyce indeks glikemiczny jest prosty w użyciu.

Czy ogórki i pomidory można ze sobą łączyć? [NaZdrowie]

Do czego służy indeks glikemiczny?

Indeks glikemiczny:

  • wskazuje, jak bardzo i w jakim tempie wzrasta poziom glukozy we krwi po spożyciu danego produktu spożywczego,
  • klasyfikuje produkty żywnościowe na podstawie ich wpływu na stężenie glukozy we krwi i czasu pojawienia się zmian,
  • mówi, jak długo będziemy syci po spożyciu danego produktu.

Skala indeksu glikemicznego

Produkty spożywcze klasyfikuje się według skali i określa się je jako te: o niskim, średnim oraz wysokim indeksie glikemicznym. Skalę indeksu glikemicznego tworzą trzy przedziały:

  1. 0-55, IG<50 oznacza niski poziom indeksu glikemicznego,
  2. 56-70, IG 55-70 oznacza średni poziom indeksu glikemicznego,
  3. 71-100, IG >70 oznaczają wysoki poziom indeksu glikemicznego.

Im wyższe jest IG produktów, tym wyższy poziom cukru we krwi oraz większe wytwarzanie insuliny w organizmie.

Produkty o niskim indeksie glikemicznym

Są one trawione i wchłaniane powoli. Powodują stopniowy i długotrwały wzrost poziomu cukru we krwi. Zjedzenie produktów o niskim indeksie glikemicznym sprawia, że poziom cukru rośnie i spada powoli, w rezultacie dają poczucie sytości na długi czas.

Produkty o niskim indeksie glikemicznym to np.:

  • cukinia i inne zielone warzywa,
  • pomidor,
  • surowa marchew,
  • surowy burak,
  • jogurt niskotłuszczowy.

Zdrowa, zbilansowana dieta powinna zawierać jak najwięcej produktów o niskim indeksie glikemicznym.

Produkty o wysokim indeksie glikemicznym

Z kolei te produkty są szybko trawione i wchłaniane po posiłku. Powodują szybki wysoki wzrost poziomu cukru we krwi. Wiąże się z tym także nagły wyrzut dużej ilości insuliny, która jest hormonem odpowiedzialnym za jego obniżanie. Następnie dochodzi do szybkiego zmniejszenia się stężenia glukozy we krwi.

Zjedzenie produktów o wysokim indeksie glikemicznym sprawia, że poziom cukru rośnie i spada gwałtownie. W efekcie produkty o wysokim GI bardzo szybko zaspokajają apetyt, ale równie szybko sprawiają, że czujemy się głodni.

Produkty o wysokim indeksie glikemicznym to np.:

  • gotowana marchew,
  • frytki,
  • chipsy,
  • piwo,
  • pieczone ziemniaki,
  • białe pieczywo,
  • biały makaron.

Duża ilość produktów o wysokim indeksie glikemicznym w diecie wpływa na nadmierne odkładanie tkanki tłuszczowej, ale może być też niebezpieczna dla zdrowia.

Co warto wiedzieć o indeksie glikemicznym?

  1. Im wyższa wartość indeksu glikemicznego, tym wyższy poziom glukozy we krwi po jej zjedzeniu.
  2. Indeks glikemiczny produktu może się zmieniać w wyniku działania wielu czynników. I tak im produkt jest bardziej rozdrobniony lub rozgotowany, tym większy jest jego indeks glikemiczny: marchewka surowa ma mały IG, a gotowana duży. Tak samo dzieje się z czerwonym burakiem. Długie gotowanie makaronu także podwyższa jego indeks glikemiczny.
  3. Indeks glikemiczny niektórych owoców i warzyw wzrasta wraz z ich dojrzewaniem. Np. banany.
  4. Warto produkty z wysokim GI łączyć z tymi o niskim poziomie GI, dzięki czemu obniża się ogólny indeks glikemiczny posiłku.
  5. Dieta o niskim indeksie glikemicznym zwykle opiera się na warzywach, nasionach roślin strączkowych, przetworach mlecznych, rybach, drobiu.
  6. Opracowano wiele diet niskoglikemicznych, najpopularniejszą z nich jest Metoda Montignaca. Komponowanie codziennego jadłospisu ułatwiają tabele, w których można znaleźć ulubione produkty z oznaczeniem ich GI.
  7. Im niższa wartość IG, tym lepiej dla zdrowia.
  8. Dieta złożona głównie z posiłków o niskim indeksie glikemicznym pozwala w łatwy sposób dbać o sylwetkę, a i przyczynia się do chudnięcia. Ponadto wpływa na zmniejszenie ryzyka wystąpienia wielu chorób, takich jak cukrzyca, choroby układu sercowo-naczyniowego, mięśniaki macicy czy nowotwory.

To także może cię zainteresować:

Więcej o: