1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Cieciorka (ciecierzyca) - jak ją ugotować? Jak i po co jeść?

Cieciorka jest smaczną i pożywną rośliną strączkową, po którą chętnie sięgają nie tylko wegetarianie i weganie. To doskonałe źródło białka i wielu innych cennych substancji odżywczych. Jakie właściwości ma cieciorka? Z czym ją jeść? Jak ugotować?

Cieciorka, zwana także ciecierzycą lub grochem włoskim, jest nie tylko smaczna, ale i zdrowa. To roślina strączkowa od dawna znana i doceniana w krajach Bliskiego Wschodu i basenu Morza Śródziemnomorskiego.

Cieciorka - właściwości i walory prozdrowotne

Cieciorka jest bogatym źródłem białka roślinnego, stąd doceniają ją zwłaszcza wegetarianie i weganie. Jest ono dobrze przyswajalne, ma wysoką wartość odżywczą. Ciecierzyca stanowi alternatywę dla mięsa, ponieważ jest zasobna w aminokwasy, których nie posiadają białka znajdujące się w produktach zbożowych.

Cieciorka to również witaminy oraz mikroelementy: witaminy z grupy B i kwas foliowy oraz żelazo, magnez, fosfor, cynk i potas. To bogactwo kwasów nienasyconych i błonnika.

W Egipcie nasiona ciecierzycy traktowane są jako afrodyzjak, ponieważ działają silnie pobudzająco. Nie mniej znane są inne jej walory. Cieciorce przypisuje się:

  • działanie przeciwbólowe (ma łagodzić bóle głowy czy gardła),
  • właściwości wspomagające pracę układu pokarmowego. Cieciorka dobrze wpływa na funkcjonowanie żołądka, trzustki, wątroby oraz jelit. Usprawnia proces trawienia oraz wydalania, Przeciwdziała zaparciom, wiąże nadmiar kwasu żołądkowego, pomaga w leczeniu chorób jelit. Obniża ryzyko zachorowania na raka jelit,
  • pozytywny wpływ na skórę i włosy,
  • działanie obniżające poziom niekorzystnego cholesterolu LDL, odbudowujące poziom dobrego cholesterolu HDL, Cieciorka przeciwdziała zawałom serca oraz miażdżycy,
  • właściwości obniżające ciśnienie krwi. Ciecierzyca wpływa na poprawę drożności naczyń krwionośnych.

Ciecierzyca ma niski indeks glikemiczny, dlatego mogą ją jeść osoby chore na cukrzycę, a i odchudzające się, ponieważ obecny w niej błonnik nie tylko obniża ilość wchłanianych z jedzenia węglowodanów, ale zmniejsza insulinooporność. Wpływa na redukcję tkanki tłuszczowej. Poleca się ją osobom, u których stwierdzono niedokrwistość.

Po cieciorkę powinny sięgać również kobiety, które starają się o dziecko lub są w ciąży. To produkt, który sprzyja zapłodnieniu, a i zapobiega powstawaniu wad rozwojowych płodu, z uwagi na obecność kwasu foliowego.

Jak ugotować cieciorkę?

Cieciorkę przed ugotowaniem należy moczyć przed dwanaście godzin - w zimnej wodzie, w chłodnym miejscu. Po odsączeniu należy gotować ją na małym ogniu do półtorej godziny (w czasie gotowania należy sprawdzać jej twardość). Sól dodaje się pod koniec gotowania. Zarówno do moczenia, jak i gotowania cieciorki warto dodać sodę oczyszczoną, dzięki której stanie się ona delikatna.

Osoby niecierpliwe mogą kupić cieciorkę w puszcze bądź w słoiku. Wodę po cieciorce (także ugotowanej) można ubijać jak pianę z białek i wykorzystać do wykonania wegańskiej bezy. W skład wody czy cieciorkowej zalewy wchodzi tylko białko oraz skrobia. Spieniony płyn - aquafaba - wyglądem przypomina śmietanę.

Cieciorka - jak ją jeść?

Cieciorka znajduje szerokie zastosowanie w kuchni. Można ją jeść na wiele sposobów. Doskonale smakuje podprażona czy podpieczona - z dodatkiem przypraw. Ciecierzyca jest podstawą humusu i falafeli, kotlecików z cieciorki smażonych na głębokim tłuszczu. Jak zrobić hummus, pyszną pastę do pieczywa i dip? Wystarczy zblendować cieciorkę (ugotowaną bądź z puszki czy słoika), dodać tahini (pastę sezamową), oliwę, czosnek oraz sok z cytryny (czasem odrobinę wody). Tak przygotowaną pastę podaje się z pieczywem, grissini, chlebkiem pita lub jako dip do surowych warzyw - marchwi, papryki czy selera naciowego.

Z ciecierzycy można robić sałatki, gulasze, zupy, pasztety i burgery. To wdzięczny produkt do wykonania farszu do pierogów czy krokietów. Używa się jej do sporządzania rozmaitych potraw typu curry, przekąsek czy dań wegetariańskich. Sporządzona z ciecierzycy mąka jest używana do wyrobu rozmaitych placków chlebopodobnych.

Cieciorka może być również składnikiem dań jednogarnkowych. By ugotować szybko i prosto obiad, wystarczy podsmażyć na maśle i oliwie cebulę, paprykę czerwoną, paprykę żółtą. Dodać cieciorkę - ugotowaną lub z puszki czy słoika. Doprawić solą, pieprzem, papryką - słodką, chili, wędzoną - curry oraz czosnkiem. Chwilę razem podsmażyć. Dodać na przykład cukinię i niewielką ilość wody, opcjonalnie pół szklanki ryżu. Po kwadransie zalać przecierem pomidorowy, chwilkę pogotować. I gotowe.

Więcej o:
Komentarze (1)
Cieciorka (ciecierzyca) - jak ją ugotować? Jak i po co jeść?
Zaloguj się
  • manikan

    Oceniono 1 raz 1

    Uwielbiam cieciorkę, przy niedokrwistości faktycznie była moim numerem jeden, a to dlatego, że ja nie jem czerwonego mięsa :) Po odpowiednich badaniach w laboratorium diagnostyce na niedokrwistość, musiałam zmienić dietę i zacząć bardziej uważać na to co jem

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX