1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Kwas foliowy - właściwości, zagrożenia, suplementacja

Kwas foliowy, choć kojarzy się nam przede wszystkim z ciążą, jest niezwykle ważny nie tylko dla przyszłych mam. Potrzebny jest każdemu człowiekowi i każdej komórce jego organizmu. Tymczasem specjaliści alarmują, że większość z nas cierpi na niedobór kwasu foliowego. Nic dziwnego - jego pozyskiwanie i magazynowanie jest nieco kłopotliwe

Kwas foliowy - co to takiego?

Kwas foliowy, inaczej witamina B9, witamina B11, folacyna lub folian jest witaminą z grupy B. Jego nazwa pochodzi od łacińskiego słowa folianum, czyli liść.

Kwas foliowy trudno przecenić. Bierze udział w ważnych procesach życiowych, wpływa na wiele układów w organizmie człowieka. Jest szalenie ważny z punktu widzenia zdrowia oraz funkcjonowania, ale i bywa kłopotliwy w pozyskiwaniu - z wielu powodów.
Organizm ludzki witaminy B9 nie potrafi wytworzyć samodzielnie (mogą to robić jedynie bytujące w przewodzie pokarmowym bakterie), dlatego musi być ona dostarczana z pożywieniem. Niestety, kwas foliowy jest bardzo wrażliwy na działanie temperatury i światła. To dlatego szybko ulega zniszczeniu pod wpływem gotowania czy pieczenia zawierających go produktów. Jego ilość zmniejsza się również wskutek zbyt długiego i niewłaściwego ich przechowywania.

Ponieważ organizm człowieka nie jest w stanie długo magazynować kwasu foliowego, należy go dostarczać codziennie. Nie dość jednak, że folian powinien być stale uzupełniany, to jego poziom skutecznie i szybko obniżają: stres, kiepska dieta, picie alkoholu i kawy, palenie papierosów czy odchudzanie. Warto też wiedzieć, że organizm jest w stanie przyswoić kwas foliowy pochodzący z żywności w zaledwie 50 procentach. To dlatego konieczna jest jego suplementacja. Witamina ta, mająca postać syntetyczną, jest wchłaniana całkowicie.

Witaminy z grupy B: po co ci one i gdzie ich szukać?

Kwas foliowy - rola w organizmie

Kwas foliowy to związek potrzebny nie tylko kobietom w ciąży. Jest niezbędny każdemu człowiekowi. Jaka jest jego rola w organizmie? Otóż kwas foliowy:

  • reguluje wzrost i funkcjonowanie komórek,
  • bierze udział w tworzeniu czerwonych krwinek - ma działanie krwiotwórcze,
  • zapobiega anemii,
  • chroni układ krążenia przed miażdżycą naczyń krwionośnych,
  • zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego i nerwowego,
  • wpływa na system nerwowy i mózg,
  • bierze udział w wytwarzaniu hormonu szczęścia - serotoniny, pomaga radzić sobie ze stresem, działa uspokajająco,
  • w okresie płodowym reguluje rozwój komórek nerwowych.

Kwas foliowy w ciąży

Kwas foliowy jest szczególnie ważny w ciąży, zwłaszcza w jej pierwszym trymestrze, kiedy kształtuje się układ nerwowy dziecka. To dlatego każda przyszła mama, która planuje ciążę lub stara się o dziecko, powinna przyjmować profilaktycznie dawkę witaminy B9 - 0,4 mg na dobę. To ważne zarówno dla jej zdrowia, jak i rozwoju dziecka.

Kwas foliowy w ciąży pomaga zapobiegać niedokrwistości, ale przede wszystkim chroni maluszka przed wadami cewy nerwowej i zapobiega takim schorzeniom jak bezmózgowie, rozszczep kręgosłupa czy przepuklina oponowo-rdzeniowa, zmniejsza częstość występowania rozszczepów podniebienia i wargi oraz wad wrodzonych serca.
Bardzo ważne jest, by w ciąży nie tylko stosować odpowiednią dietę, ale i przyjmować preparaty z kwasem foliowym, które można kupić w aptece bez recepty.

Kwas foliowy - objawy i skutki niedoboru

O ile nadmiar kwasu foliowego w organizmie nie ma poważnych skutków, co najwyżej może maskować niedobór witaminy B12, o tyle niedobór kwasu foliowego może mieć wiele konsekwencji. Są to między innymi:

  • niedokrwistość,
  • uczucie nieustannego zmęczenia, roztargnienia i drażliwości,
  • kłopoty z pamięcią i koncentracją,
  • choroby układu krążenia,
  • zaburzenia trawienia i wchłaniania,
  • osteoporoza,
  • zahamowanie wzrostu i odbudowy komórek w organizmie,
  • nowotwory.

Niedobór kwasu foliowego jest szczególnie groźny dla kobiet w ciąży, może bowiem spowodować poważne wady płodu, zwiększa ryzyko wystąpienia wad cewy nerwowej u dziecka oraz anemii u matki.

Źródła kwasu foliowego

Kwas foliowy występuje właściwie we wszystkich produktach spożywczych. Jego szczególnie bogatym źródłem są:

  • zielone warzywa (zwłaszcza: brokuły, brukselka, szpinak, sałata, kapusta, szparagi),
  • inne warzywa (przede wszystkim: kalafior, pomidory, buraki),
  • produkty zbożowe z pełnego przemiału,
  • nasiona roślin strączkowych,
  • owoce (głównie: pomarańcze, awokado).

Myśląc o diecie pod kątem dostarczania organizmowi kwasu foliowego należy wiedzieć że zbyt długie przechowywanie żywności i nie chronienie jej przed światłem może zniszczyć nawet połowę zawartego w niej tego związku.

Ważne również jest, by pamiętać, że podczas gotowania czy pieczenia straty kwasu foliowego sięgają nawet w 70 procent. Dlatego warzywa i owoce najlepiej jeść świeże, w postaci surowej, nieprzetworzonej.

Suplementacja kwasu foliowego - dawkowanie

Uzupełnianie kwasu foliowego jest zalecane nie tylko kobietom w ciąży. Warto zdecydować się na suplementację i zażywać witaminę B9 w postaci tabletek dostępnych w aptekach.

Jak dawkować kwas foliowy? Zapotrzebowanie dzienne organizmu na tę witaminę zależy od wieku. Zalecane dzienne spożycie kwasu foliowego:

  • dzieci: 200-300 µg na dobę (dzieci od pierwszego do trzeciego roku życia - 150 μg, dzieci od czwartego do szóstego roku życia - 200 μg, od siódmego do dziewiątego roku życia - 300 μg),
  • młodzież - 400 μg,
  • dorośli - 400 μg, w tym kobiety w ciąży: 600 μg.

Suplementując kwas foliowy nie należy rezygnować z warzyw i owoców na rzecz tabletek. Racjonalna, zbilansowana dieta to wciąż podstawa.

To także może cię zainteresować:

Więcej o: