Mak w ciąży: czy można go jeść?

Mak w ciąży - czy można go jeść? Takie pytania przyszłe mamy zadają często, zwłaszcza w kontekście Wigilii i świąt Bożego Narodzenia. Zasadniczo mak jest zdrowy i smaczny, ale z jego jedzeniem nie należy przesadzić. Co warto wiedzieć o maku? Jak go jeść, by nie szkodził?

Mak w ciąży, spożywany w niewielkich ilościach, nie jest zakazany. Najbardziej znany i najczęściej spożywany mak niebieski jest zdrowy. Skąd więc wokół niego zastrzeżenia ilościowe oraz pytania o bezpieczeństwo dla przyszłych mam?

Mak: co warto o nim wiedzieć?

Mak to roślina powszechnie występująca w wielu krajach świata, głównie w uprawie. Dziko rośnie jedynie w Europie i krajach śródziemnomorskich. Istnieje kilka rodzajów maku, które wykorzystuje się w przemyśle spożywczym, medycynie i w kosmetyce. Najbardziej popularny jest mak niebieski, który ma czarne ziarna. W wyrobach cukierniczych wykorzystuje się również delikatniejszy w smaku mak biały.

Znany jest także mak lekarski, z którego wytwarzane są różne leki. Ten rodzaj maku ma silne działanie na psychikę - stosuje się go wyłącznie w medycynie. Sok pozyskiwany z makówki - opium  stanowi główny składnik leków takich jak morfina, kodeina oraz papaweryna. Mak niebieski, podobnie jak mak biały, jest niskomorfinowy. Charakteryzuje się bardzo niską zawartością alkaloidów o działaniu narkotycznym. W kosmetyce wykorzystuje się głównie mak polny.

Mak niebieski jest zdrowy, ponieważ jest w nim:

  • wapń. Zawiera go więcej niż sezam lub amarantus. Mak poleca się na przykład osobom uczulonym na białka mleka, narażonym na niedobór wapnia,
  • witaminy z grupy B, które pozytywnie oddziałują na układ nerwowy i mięśniowy,
  • kwas foliowy, który jest ważny dla kobiet w ciąży,
  • witaminę A oraz witaminę E, która korzystnie wpływa na stan skóry, włosów i paznokci,
  • magnez. Chroni układ nerwowy i mięśniowy oraz ułatwia wchłanianie się wapnia,
  • potasu. Reguluje ciśnienie, ma pozytywny wpływ na funkcjonowanie nerek,
  • błonnik pokarmowy. Pomaga na zaparcia, ułatwia wypróżnianie,
  • selen, żelazo, cynk, miedź, fosfor,
  • nienasycone kwasy tłuszczowe. Mak jest rośliną oleistą, pozyskuje się z niego olej. Ten zawiera głównie kwasy tłuszczowe jednonienasycone i wielonienasycone, w tym kwasy omega-3 i omega 6. Tłuszcze te obniżają poziom cholesterolu, mają korzystny wpływ na gospodarkę węglowodanową,
  • fitosterole, które obniżają poziom cholesterolu.

Czego nie można jeść w ciąży? Sprawdźcie:

Zobacz wideo

Mak w ciąży a opiaty

Nasiona maku niebieskiego zawierają niewielkie ilości opiatów. Nie są one duże, więc mak szkodzi dopiero po spożyciu 500 g ziarenek (czyli pięciu szklanek dziennie). Niektórzy lekarze przestrzegają ciężarne przed nadużywaniem maku, ponieważ można trafić na partię zanieczyszczoną podczas zbioru sokiem z makówek, w której ilości substancji szkodliwych nie są już tak subtelne. O ile więc ani dziecku, ani mamie nie zaszkodzi kawałek makowca, o tyle duże ilości ciast czy klusek z makiem mogą mieć niekorzystny wpływ. Związki narkotyczne mają działanie uspokajające i nasenne.

Mak w ciąży a ciężkostrawność

Zarówno mak w ciąży, jak i makowiec są ciężkostrawne. Mak, zwłaszcza w towarzystwie cukru i tłuszczu, jest bardzo kaloryczny. Warto wiedzieć, że 100 g maku ma aż 478 kcal. Wartości te podnoszą towarzyszące mu składniki. Powinny o tym pamiętać tak przyszłe mamy, zwłaszcza stosujące dietę lekkostrawną, jak i osoby cierpiące na choroby żołądka, wątroby i jelit.

Mak w ciąży. Jak jeść, by nie szkodził?

Jak jeść mak, by nie szkodzi? Na co uważać i o czym pamiętać?

  1. Mak w ciąży należy jeść w umiarkowanych ilościach, zarówno ze względu na jego lekkie działanie psychoaktywne, jak i ciężkostrawność.
  2. Na święta, by uniknąć konserwantów, nadmiaru cukru i tłuszczów, lepiej samodzielnie zrobić makowiec, niż kupować go w sklepie.
  3. Warto szukać maku ekologicznego.
  4. Mak przed użyciem należy moczyć w ciepłej wodzie.
  5. Bezpieczną porcją jest jedna łyżeczka maku dziennie.
  6. Na mak powinny uważać nie tylko kobiety w ciąży, ale także małe dzieci oraz osoby zażywające leki na nadciśnienie i bezsenność. Mak, ale tylko w niewielkich ilościach, można podawać dzieciom już od drugiego roku życia.

Jak jeść mak w ciąży?

Mak to nie tylko makowiec, ale również kutia, kluski z makiem, łazanki, ciasta, ciastka, paluszki i drożdżówki. Surowy mak można potraktować jak posypkę, a także dodawać do musów owocowych, koktajli owocowo-warzywnych, zup oraz ciast i deserów. Warto stosować go do panierowania ryb. Prażony mak można dodawać do past kanapkowych czy sałatek.

Więcej o: