1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Magnez - jakie są objawy niedoboru? Co jeść, aby jego stężenie było na prawidłowym poziomie?

Magnez jest pierwiastkiem niezbędnym do prawidłowej pracy organizmu. Skutki jego niedoboru są zazwyczaj bardzo odczuwalne. Które produkty zawierają największe ilości magnezu? Kiedy potrzebna jest jego suplementacja? Podpowiadamy.

Magnez - spis treści:

  1. Magnez - cenny pierwiastek
  2. Magnez - skąd te niedobory?
  3. Magnez - objawy niedoboru
  4. Nadmiar magnezu - także niewskazany
  5. Produkty bogate w magnez
  6. Magnez: suplementacja - leki czy suplementy diety?

Magnez - cenny pierwiastek

Magnez pełni ważną rolę w wielu procesach, które zachodzą wewnątrz naszego organizmu. Z tej przyczyny jego niedobór często jest dla nas bardzo odczuwalny. Czujemy się wówczas osłabieni i nerwowi, doświadczamy bolesnych skurczy. 

Każdy z nas potrzebuje minimum 80 miligramów magnezu na dobę. Jego podstawowym źródłem są różne produkty spożywcze. Jeśli jednak nasza dieta jest zbyt uboga w magnez, możemy uzupełnić go suplementami diety lub lekami. 

Dlaczego magnez jest taki ważny? Pierwiastek ten odpowiada za pracę układu sercowo-naczyniowego - chroni serce, zapobiega zakrzepom.

Co oprócz tego? Oto kilka z wielu ról, które ten pierwiastek odgrywa w ludzkim organizmie:

  • dostarcza do układu nerwowego i mózgu energię. To z kolei  redukuje stres i koi nerwy;
  • poprawia koncentrację i pamięć;
  • buduje zęby i kości, co chroni nas przed osteoporozą;
  • uczestniczy w syntezie kwasów tłuszczowych;
  • obniża napięcie mięśni.

Magnez - skąd te niedobory?

Jakie są najczęstsze przyczyny niedoboru magnezu w organizmie? Czasami bardzo trudno jest je zidentyfikować. Przyjmuje się jednak, że najczęstszymi winowajcami są:

  • nadmierny stres;
  • nadmierne spożycie alkoholu;
  • nadmierne spożycie kawy;
  • zła dieta, w której brakuje produktów bogatych w magnez;
  • antykoncepcja hormonalna.

Magnez - objawy niedoboru

Jakie objawy wskazują, że brakuje nam magnezu? Oto szereg najpowszechniejszych dolegliwości, które mogą nam wówczas towarzyszyć:

  • drganie powiek;
  • częste skurcze łydek;
  • drażliwość
  • ciągłe zmęczenie;
  • znacznie obniżony nastrój bez wyraźnej przyczyny.
  • ogólne osłabienie;
  • kłopoty z koncentracją i pamięcią;
  • pogorszona jakość snu;
  • zawroty i bóle głowy;
  • łamliwość paznokci;
  • nadmierne wypadanie włosów.

Nadmiar magnezu - także niewskazany

Pozornie mogłoby się wydawać, że duże ilości tak cennego pierwiastka, jak magnez, nie są dla naszego zdrowia niczym złym. To jednak błędne przekonanie. Nadmiar magnezu, podobnie jak niedobór, jest dla nas szkodliwy.

Hipermagnezemia to określenie, które stosuje się w przypadku zdiagnozowania zbyt wysokiego poziomu w organizmie. To sytuacja, gdy stężenie pierwiastka przekracza 1 mmol/l. Kto jest na to szczególnie narażony? W grupie ryzyka znajdują się przede wszystkim osoby, które chorują na nerki lub zmagają się z zaburzeniami hormonów tarczycy.

Jakie objawy świadczą o nadmiarze magnezu w organizmie? To m.in.:

  • nudności;
  • wymioty;
  • biegunka;
  • osłabienie mięśni.

Magnez B6 - jak wybrać najlepszy preparat? Więcej na ten temat dowiesz się TUTAJ >>

Produkty bogate w magnez

O prawidłowy poziom magnezu w naszym organizmie powinniśmy dbać przez dobrą dietę. Warto do niej włączyć produkty bogate w magnez. Może to być m.in.:

  • kakao;
  • rośliny strączkowe;
  • orzechy;
  • banany;
  • brązowy ryż;
  • otręby pszenne;
  • kasza gryczana.

Magnez: suplementacja - leki czy suplementy diety?

Jeśli pojawiły się u nas objawy niedoboru magnezu, powinniśmy jak najszybciej zająć się suplementacją tego pierwiastka. Oprócz włączenia do codziennej diety produktów bogatych w magnez warto także zaopatrzyć się w środek, który pozwoli nam na szybki powrót do dobrej formy.

W aptekach dostępne są obecnie dwa typy preparatów, które nogą okazać się pomocne w takiej sytuacji. To suplementy diety oraz leki. Które z nich są bardziej skuteczne? Zwykle możemy usłyszeć, że to leki wykazują większą skuteczność. Przed zakupem dobrze jest jednak skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą.

Magnez - o tym pamiętaj:

  • Każdy z nas potrzebuje minimum 80 miligramów magnezu na dobę.
  • Dlaczego magnez jest taki ważny? Pierwiastek ten odpowiada za pracę układu sercowo-naczyniowego - chroni serce, zapobiega zakrzepom.
  • Jego podstawowym źródłem są różne produkty spożywcze.
  • Jeśli jednak nasza dieta jest zbyt uboga w magnez, możemy uzupełnić go suplementami diety lub lekami.
  • Nadmiar magnezu, podobnie jak niedobór, jest dla nas szkodliwy.
  • Hipermagnezemia to określenie, które stosuje się w przypadku zdiagnozowania zbyt wysokiego poziomu w organizmie. To sytuacja, gdy stężenie pierwiastka przekracza 1 mmol/l.

Zobacz także:

Więcej o: