Powrót do szkoły 2021. "Problemy psychologiczne młodzieży będą ważniejsze niż nadrabianie materiału"

Prezydent i minister edukacji, wspólnie z ekspertami rozwiali wątpliwości związane z powrotem do szkół i edukacją zdalną. Odpowiedzieli m.in. na pytanie dotyczące psychiatrii dziecięcej.

W piątek 15 stycznia prezydent Andrzej Duda wraz z ministrem edukacji i nauki Przemysławem Czarnkiem, wiceminister resortu Marzeną Machałek oraz doradcami prof. Andrzejem Waśką i Łukaszem Rzepeckim odpowiadał na pytania internautów, które dotyczyły powrotu do szkół. Padło między innymi pytanie o psychiatrię dzieci. 

Wiceminister Machałek: Jeśli nie rozwiążemy problemów dzieci powracających do szkół i dorosłych to nie nadrobimy materiału

Machałek oznajmiła, że psychiatria dzieci to bardzo duży i złożony problem, który leży również w zadaniach Ministerstwa Zdrowia. Najważniejsze jest, aby nauczyciele już w szkole rozpoznawali potrzeby dzieci, a dopiero w ostateczności zostały one skierowane na leczenie psychiatryczne. 

 Te problemy psychologiczne młodzieży będą ważniejsze niż nadrabianie materiału. Jeśli nie rozwiążemy problemów dzieci powracających do szkół i dorosłych to nie nadrobimy materiału

- podkreśliła wiceminister Machałek. I dodała, że na "taką pomoc psychologiczno-pedagogiczną, jakiej potrzebujemy, trzeba 3-4 mld zł". Okazuje się, że obecnie po raz pierwszy zarezerwowano na ten cel kwotę 0,5 mld zł.

Jesteśmy w tej chwili na bardzo zaawansowanym etapie przygotowywania rozwiązań, które są już wpisane w przygotowywanych dokumentach rządowych. Są już Centra Dziecka i Rodziny, gdzie będziemy kumulować i łączyć sił Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Rodziny, żeby w sposób bardzo trafny rozpoznać w najwcześniejszym poziomie i najwcześniejszym wieku problemy dziecka i wspólnie je rozwiązywać.

- powiedziała wówczas Machałek. Posłanka przyznała, że już teraz podjęto konkretne działania, jakimi są otwarcie specjalnej linii telefonicznej dla dzieci i młodzieży, a także poradni internetowej, gdzie cały czas mogą korzystać z fachowej pomocy.

Zapisy na szczepieniaZapisy na szczepienia już ruszyły. Co z nauczycielami? Michał Dworczyk: Zdecydowaliśmy się chronić najsłabszych

Powrót do szkół i skutki nauki zdalnej w pandemii

Szef MEN został zapytany o powrót do szkoły, na co stanowczo odpowiedział: 

Nie zgadzam się z tezą, że efekty i skutki nauki zdalnej są gorsze niż COVID-19.

Minister Czarnek zapewnił również, że ma nadzieję, że z pandemią koronawirusa poradzimy sobie w perspektywie kilku miesięcy.

Mam kilkoro znajomych, którzy odeszli z powodu choroby. Śmierć jest gorsza, nie stawiajmy sprawy na głowie. Musieliśmy ograniczyć nauczanie stacjonarne ze względu na życie Polaków

- uznał polityk. 

DLOBINowe obostrzenia od 17 stycznia? Opublikowano rozporządzenie i wskazano kolejność szczepień

Przeczytaj także:

Zobacz wideo Powrót do nauki stacjonarnej? Minister edukacji: "Śmierć jest gorsza niż negatywne skutki nauki zdalnej"
Więcej o: