Od września do szkół wejdzie nowy przedmiot szkolny - historia i teraźniejszość. Minister edukacji i nauki twierdził, że zostanie wprowadzony, ponieważ dotychczas nauka historii w wielu placówkach kończyła się na II wojnie światowej i młodzież nie docierała z materiałem do wydarzeń z drugiej połowy XX wieku. Jak zapewniał Przemysław Czarnek, dzieci i młodzież miały być przez to "podatne na manipulację", a HiT dostarczy im wiedzy o historii współczesnej. Wokół przedmiotu pojawiło się jednak wiele kontrowersji.
Więcej artykułów o tematyce szkolnej przeczytasz na stronie Gazeta.pl.
Mimo zapewnień szefa MEiN, że podręcznik do HiT będzie znakomity, początkowo uzyskał negatywną opinię językową. W książce autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego umieszczono fragment opisujący kontakty pedofilskie Daniela Cohna-Bendita z pięcioletnimi dziewczynkami, który eksperci ocenili to jako "werbalną pornografię".
Pedofilne wypowiedzi ze względu na ich szkodliwość oraz nieobyczajność nie powinny być rozpowszechniane. Działanie takie szczególnie nie powinno mieć miejsca w odniesieniu do materiałów edukacyjnych przeznaczonych dla młodzieży
- napisano w komentarzu państwowej komisji ds. pedofilii.
Przemysław Czarnek w rozmowie z Onetem przyznał, że podręcznik został okrojony, by nie wzbudzać tak silnych emocji. Z kolej w poniedziałek 11 lipca na antenie TVP Info oznajmił, że została już wydana zgoda na użytkowanie tego podręcznika.
W tej chwili w opiniowaniu jest inny podręcznik - Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych. Czekamy na kolejne wydawnictwa. Mamy w Polsce pluralizm, demokrację, nikomu nic nie narzucamy
- powiedział.
Należy zaznaczyć, że w zeszłym tygodniu wiceminister edukacji i nauki Dariusz Piontkowski został zapytany w Sejmie o podręcznik do historii i teraźniejszości. Zwrócił uwagę na fakt, że zgodnie z polskim prawem, to nauczyciel wybiera podręcznik do danego przedmiotu. To on również decyduje, czy w ogóle chce używać podręcznika do przekazywania wiedzy. Jak czytamy na stronie internetowej Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych, autorami drugiego podręcznika do HiT, o którego dopuszczenie do użytku szkolnego WSiP się ubiega, są: Izabella Modzelewska-Rysak, Leszek Rysak, Adam Cisek oraz Karol Wilczyński.