1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Waga w ciąży - fakty i mity

Waga w ciąży to zagadnienie, które bardzo porusza wszystkie przyszłe matki, ale nie tylko. Kiedy troskliwe przyszłe babcie wpychają swoim córkom i synowym kolejne porcje posiłków, bo teraz muszą "jeść za dwoje", lekarze grzmią o tym, że nadmierne przybieranie na wadze w ciąży nie jest dobre ani dla mamy ani dla dziecka. Jak więc znaleźć złoty środek? Kogo słuchać? Ile kilogramów powinna przybrać kobieta w zdrowej ciąży? Na te i wszystkie inne pytania postaramy się znaleźć odpowiedź.

Ile można przytyć w ciąży?

Waga w ciąży jest bardzo ważnym wskaźnikiem, który może nam powiedzieć czy ciąża przebiega prawidłowo czy nie. Zbyt wysoki lub zbyt niski przyrost wagi w ciąży może wskazywać na błędy w naszej diecie, ale również może zaalarmować nas o jakimś poważniejszym problemie zdrowotnym. To ile można przytyć w ciąży jest bardzo indywidualną kwestią. Nie da się jednoznacznie określić liczby kilogramów, która byłaby odpowiednia dla każdej ciężarnej. W przypadku zdrowej kobiety, która przed zajściem w ciążę nie miała problemów z masą swojego ciała przyjmuje się, że powinna przybrać około 11-12 kilogramów. Skąd akurat taka liczba? Da się to wszystko łatwo wyliczyć:

  • dziecko 3-4 kilogramy
  • macica 1 kilogram
  • łożysko 1 kilogram
  • płyn owodniowy 1-2 kilogramy
  • piersi 1-2 kilogramy
  • inne płyny ustrojowe 2 kilogramy

Prawdą jest, że to ile przytyjemy w ciąży zależy od stanu naszej masy ciała przed ciążą. Jeśli przed zajściem w ciążę kobieta miała niedowagę, to specjaliści zalecają, aby taka kobieta przybrała nawet do 16 kilogramów. Z kolei kobiety z nadwagą, w okresie ciąży nie powinny przytyć więcej niż 10 kilogramów. Są to jednak bardzo ogólne wytyczne. Jeśli chcemy mieć jasność i pewność co do tego ile dana kobieta może i powinna przybrać, należy skonsultować tą kwestię z ginekologiem prowadzącym ciążę. On na podstawie wywiadu oraz dostępnych wyników badań, będzie w stanie podać przybliżony zakres wagi, którą konkretna kobieta powinna osiągnąć przed rozwiązaniem. 

Zobacz wideo Dieta w ciąży? Ekspert odpowiada:

Przyrost wagi w ciąży - jak sprawić by był prawidłowy?

Ciąża to specyficzny stan, w którym ciało kobiety przygotowuje się do wydania na świat nowego człowieka. Stan ten wywołuje w ciele kobiety wielkie zamieszanie. U jednych powoduje drastyczny spadek apetytu, wymioty itp. U innych z kolei wywołuje nieposkromiony wręcz apetyt na jedzenie. Najgorsze co możemy zrobić to poddać się zachciankom. Ciąża to nie jest moment na dogadzanie sobie i pozwalanie na rzeczy, których normalnie byśmy nie zjadły. Pogrzebać należy mit, że w ciąży trzeba "jeść za dwoje". W ciąży, podobnie jak przez cały pozostały czas, powinnyśmy się przede wszystkim zdrowo odżywiać i dostarczać organizmowi potrzebnych wartości odżywczych. Zapotrzebowanie kaloryczne kobiety w ciąży nie jest dużo wyższe niż pozostałych kobiet. Dlatego też prawidłowy przyrost wagi w ciąży wcale nie jest bardzo wysoki. Oczywiście ma to miejsce tylko wtedy, jeżeli przestrzegamy diety i zwracamy uwagę, by odżywiać się zdrowo, by "jeść dla dwojga". Niezdrowe zachcianki i nadmiar słodyczy może bardzo szybko zrujnować naszą wagę. A po porodzie nie zawsze znajdzie się czas na zadbanie o naszą sylwetkę. Dlatego już w ciąży trzeba myśleć o tym, aby dieta dostarczała nam i dziecku wszystkiego co najlepsze i nie powodowała nadmiernego tycia.  

Waga płodu, czyli jedna ze składowych naszej wagi w ciąży

Wiele kobiet martwi się tym, jak szybko wrócą do wagi sprzed ciąży. Jest to problem bardzo złożony. Wpływa na niego bardzo wiele czynników. Do szybkiego powrotu do formy może przyczynić się to, czy nie przytyłyśmy nadmiernie w jej czasie, czy nasz organizm ma zdolności do szybkiej regeneracji, czy karmimy piersią, a także wiele innych aspektów. Na niektóre z nich nie mamy wpływu. Ale część z nich zależna jest od naszej postawy. Pamiętajmy, że zaraz po porodzie możemy liczyć na spory ubytek wagi. Przyczynią się do tego trudy, jakie niesie ze sobą poród, ale przede wszystkim to, że dziecko będzie już na świecie.

Waga dziecka w ciąży

Waga dziecka w ciąży waha się przeciętnie od 3 do nawet 4,5 kilograma. Po jego urodzeniu od razu odpada nam więc około 7 kilogramów, na które składa się osiągnięta podczas ciąży waga dziecka, płyn owodniowy i łożysko. W kolejnych dobach, kiedy macica zacznie się obkurczać, kolejne kilogramy zaczną ubywać. Również karmienie piersią jest dobrą metodą na zgubienie kilku kilogramów. Absolutnie zakazane jest w tym czasie katowanie się dietami. Matka karmiąca tuż po porodzie musi odzyskać siły i dostarczyć dziecku wartościowy pokarm, dlatego diety odchudzające należy odłożyć na później.