1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Spanie na brzuchu w ciąży: czy jest dozwolone?

Spanie na brzuchu w ciąży jest tematem, który nurtuje wiele mam. Pojawia się wiele wątpliwości i pytań. Czy w ciąży można spać na brzuchu? Czy w ciąży można leżeć na brzuchu? Odpowiedź jest prosta: można, ale tylko do pewnego momentu. Dlaczego spanie na brzuchu w ciąży nie jest wskazane?W jakiej pozycji przyszła mama powinna odpoczywać?

Spanie na brzuchu w ciąży, wbrew powszechnym opiniom, nie jest zakazane. Istnieją jednak pewne zastrzeżenia. Leżenie na brzuchu w ciąży oraz spanie w takiej pozycji jest możliwe, bezpieczne i wygodne wyłącznie do momentu, kiedy brzuch zaczyna być widoczny. We wczesnej ciąży pozycja, w której śpi przyszła mama, nie ma większego znaczenia. Najważniejsze, by czuła się dobrze i było jej wygodnie. Na późniejszych etapach ciąży takiego ułożenia ciała lepiej unikać. Dlaczego?

W pierwszych tygodniach ciąży dziecko jest chronione nie tylko przez worek owodniowy, ale i kość łonową. Leżenie na brzuchu nie jest dla niego groźne. Sytuacja zmienia się później, gdy rozmiar i masa dziecka zaczynają się szybko zwiększać, przez co brzuszek ciężarnej staje się widoczny. Spanie na brzuchu w ciąży od tej pory nie jest ani wygodne, ani wskazane.

Leżenie na brzuchu w ciąży, a i spanie, gdy ta jest zaawansowana, może mieć niekorzystny wpływ na jej rozwój. Przyczyną jest ucisk macicy i płodu, który jest niekomfortowy dla dziecka, w skrajnych przypadkach może prowadzić do uszkodzeń. Przyszła mama intuicyjnie będzie wybierać optymalne ułożenie ciała.

Spanie na brzuchu w ciąży i inne pozycje

Najlepszą pozycją do spania czy leżenia w ciąży jest układanie się na boku, zwłaszcza na lewym. Ma to związek z tym, że wzdłuż kręgosłupa biegną dwa duże naczynia krwionośne, aorta i żyła główna. Zapewnienie ich drożności jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Lekarze są zdania, że leżenie na prawym boku lub plecach może spowodować ucisk żyły głównej dolnej położonej po prawej stronie kręgosłupa, co utrudnia krążenie krwi, a w konsekwencji zmniejsza dopływ krwi do serca i substancji odżywczych do łożyska. Spanie na prawym boku w ciąży może powodować słabsze dotlenienie rozwijającego się w brzuchu dziecka i gorsze samopoczucie mamy.

Z kolei układanie się plecach może skutkować wieloma nieprzyjemnymi dolegliwościami, ponieważ macica i płód uciskają na kręgosłup, jelita i żyłę główną dolną, odpowiedzialną za odpływ krwi z dolnej części ciała (jest mniej sprężysta niż aorta). Może pojawić się zgaga, bóle pleców, nudności, pojawienie się mroczków przed oczami czy kłopoty z oddychaniem. Ta pozycja do spania w ciąży może być przyczyną wystąpienia hemoroidów i spadku ciśnienia krwi. Jest tym samym zakazana, dokładnie jak spanie na brzuchu w ciąży.

Choć u większości ciężarnych zmniejszenie wyrzutu serca związane z uciskiem na duże naczynia krwionośne nie ma wpływu na samopoczucie mamy lub dziecka, może mieć znaczenie kliniczne w przypadku ciężarnych, których macica jest bardzo duża, czyli:

  • w ciąży mnogiej,
  • po 37. tygodniu ciąży,
  • w ciąży z wielowodziem,
  • przy dużej masie płodu.

Spanie na brzuchu w ciąży zaawansowanej jest zakazane, jednak nie jest prawdą, że dozwolone jest wyłącznie leżenie na lewym boku. Zdecydowanie warto zmieniać pozycję w czasie snu i układać się również na boku prawym. Okazuje się, że leżenie i spanie wyłącznie w jednej pozycji może mieć negatywny wpływ na rozwój dziecka, na przykład skutkować asymetrią ułożeniową.

Jak najlepiej spać w ciąży?

Jak zatem najlepiej spać w ciąży? Spanie na brzuchu w ciąży, jak i inne ułożenie ciała podczas odpoczynku nie mają dużego znaczenia w początkowych miesiącach ciąży, czyli w pierwszym i drugim trymestrze. W trzecim trymestrze najlepiej spać raz na prawym, raz na lewym boku - z lekko podkurczonymi nogami. Nogi powinny być ugięte w kolanach, a ciało przyjąć kształt litery C.

Aby pozycja, jaką przyjmuje przyszła mama była optymalna, warto pod ugiętą nogę podłożyć poduszkę. Drugą poduszkę można wsunąć lekko pod brzuch. Dobrym rozwiązaniem jest poduszka do spania dla kobiet w ciąży, która ma kształt rogala. Dzięki niej można nie tylko znaleźć wygodną pozycję do spania, ale i odciążyć kręgosłup. Poduszka umożliwia odpowiednie ułożenie i dopasowanie do naturalnych krzywizn, co poprawia komfort. Ponadto używanie jej sprawia, że naczynia krwionośne, położone między kręgosłupem a macicą, są odciążane. Dodatkowo używanie poduszek wspiera funkcjonowanie nerek, co zapobiega obrzękom dłoni i nóg.Tak rozumiane spanie na brzuchu w ciąży - w pozycji pośredniej, z poduszką - jest bardzo komfortowe.

O ile w pierwszym i drugim trymestrze można bezpiecznie zasypiać w każdej pozycji, o tyle kładąc się spać w trymestrze trzecim nie można przyjmować pozycji na wznak. Jeżeli w nocy przyszła mama obudzi się w jakiejś niedozwolonej pozycji, nie powinna panikować, a zmienić ją – położyć się na boku.

Ile godzin powinien trwać zdrowy sen dziecka?

Więcej o: