1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

PMS - zespół napięcia przedmiesiączkowego. Przyczyny, objawy, leczenie

PMS, czyli zespół napięcia przedmiesiączkowego, bywa niesłusznie bagatelizowany. Obrósł w mity i anegdoty, stał się przedmiotem kpin i żartów. Tymczasem to prawdziwy problem. PMS istnieje i dręczy miliony kobiet

PMS - co to takiego?

PMS (ang. premenstrual syndrome) to syndrom napięcia przedmiesiączkowego. Objawy z nim związane dotyczą kobiet od 20. roku życia do menopauzy, z wykluczeniem okresów ciąż. Występują w cyklach owulacyjnych i dotyczą większości, bo aż 80 procent kobiet.

Zespół napięcia przedmiesiączkowego obejmuje ogromnie wiele, bo prawie 300 symptomów, zarówno psychicznych, jak i somatycznych. Co ciekawe, każdą kobietę czas przed miesiączką doświadcza inaczej. Wiele przeżywa piekło, inne odczuwają PMS, ale towarzyszące mu dolegliwości nie są dla nich specjalnie dotkliwe. Jeszcze inne o istnieniu zespołu napięcia miesiączkowego wiedzą tyle, że podobno istnieje. Dlaczego tak jest - nikt nie wie.

We władzy hormonów czy jednak chemia mózgu? Cykl miesięczny, a libido kobiety

Jakie są przyczyny PMS?

Choć nie ustalono jednej, uniwersalnej przyczyny zespołu napięcia przedmiesiączkowego, zdaniem specjalistów odpowiadają za niego zaburzenia hormonalne związane z cyklem płciowym kobiety.

Ponieważ PMS występuje w cyklach owulacyjnych, lekarze doszli do wniosku, że jego pojawienie się ma związek ze zmiennym stężeniem hormonów produkowanych przez jajniki w drugiej połowie cyklu miesiączkowego, zwanej fazą lutealną. Odpowiadają więc za niego estrogeny, progesteron, prolaktyna - ich działanie, stężenie i wzajemne zależności, także te wywołujące brak równowagi hormonalnej. Według najnowszych doniesień za PMS mogą też odpowiadać:

  • zaburzenia wydzielania i funkcji neuroprzekaźników w mózgu, szczególnie serotoniny i dopaminy, które mają wpływ na samopoczucie,
  • nieodpowiednie odżywianie,
  • niehigieniczny tryb życia (używki, stres, brak snu, przemęczenie),
  • czynniki genetyczne (zespół napięcia przedmiesiączkowego częściej występuje u kobiet, których matki też miały PMS).

Czy to PMS?

Aby mieć pewność, że dolegliwości, jakie przed okresem odczuwa kobieta, to faktycznie PMS, trzeba wykonać badanie hormonów. Może być konieczne określenie poziomu hormonów płciowych i prolaktyny z surowicy krwi lub cytologia hormonalna (konieczne jest pobranie wymazu z pochwy w trzech następujących po sobie fazach cyklu miesiączkowego).

PMS - jak sobie radzić

Zespół napięcia przedmiesiączkowego potrafi uprzykrzyć życie. Jak go przetrwać? Jak próbować mu zapobiegać?

  1. Odżywiaj się racjonalnie. Zbilansowana dieta i regularne posiłki to podstawa. Pij dużo wody, a także jedz produkty mleczne, takie jak jogurty, maślanka czy kefir, które regulują pracę przewodu pokarmowego.
  2. Ogranicz picie kawy, mocnej czarnej herbaty i gazowanych napojów słodzonych.
  3. Nie pal papierosów i uważaj z alkoholem.
  4. Wysypiaj się. Zadbaj, by sen był regenerujący - pamiętaj o wywietrzonej sypialni, stałych porach chodzenia do łóżka, odpowiedniej ilości snu. Nie zasypiaj przy włączonym telewizorze.
  5. Unikaj stresów. Nie przemęczaj się. Dbaj o małe przyjemności.
  6. Bądź aktywna. Uprawiaj sport - pływaj, spaceruj, chodź na jogę czy pilates.
  7. Zażywaj olej z wiesiołka i witaminę B6.

PMS - objawy

Naukowcy opisali blisko 300 objawów fizycznych i psychicznych towarzyszących PMS. Każda kobieta przeżywa je na swój sposób, każda ma inny wachlarz doświadczeń. Co więcej objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego co miesiąc mogą być inne. Nie wszystkie pojawiają się w zawsze, w każdym cyklu i z takim samym nasileniem. Zwykle jednak PMS towarzyszą takie dolegliwości jak:

  • rozdrażnienie, kłótliwość, agresja,
  • smutek, stany depresyjne, płaczliwość,
  • trudności z koncentracją, zmęczenie,
  • spadek samooceny i nastroju (kobiety cierpiące na PMS są bardziej narażone na depresję),
  • kłopoty z cerą - wypryski i wykwity,
  • nadwrażliwość piersi,
  • biegunki, zaparcia, wzdęcia,
  • migrenowe bóle i zawroty głowy,
  • obrzęki i uczucie zatrzymania wody w organizmie,
  • spadek odporności,
  • zaostrzenie przebiegu chorób przewlekłych (astma czy cukrzyca).

Czy PMS można leczyć?

Kiedyś z PMS wyłącznie kpiono i bagatelizowano objawy. Dziś wiadomo, że to nie kobieca nadwrażliwość i histeria, a poważny problem natury medycznej. Czy wiesz, że co piąta kobieta zespół napięcia miesiączkowego przeżywa tak silnie, że konieczne jest leczenie? Z PMS można sobie radzić na wiele sposobów. Co robić?

  • Dbać o higieniczny tryb życia, racjonalną dietę, aktywność fizyczną, relaks i dobre samopoczucie.
  • Zażywać preparaty witaminowe, zwłaszcza te, które zawierają magnez i witaminę B6.
  • W razie konieczności sięgać po uspokajające i tonujące środki oraz herbatki ziołowe.
  • W przypadku obrzęków pić zioła moczopędne, w razie konieczności zażywać leki.
  • Jeśli dokucza ból podbrzusza, brać leki przeciwbólowe i rozkurczowe.
  • Można zdecydować się na roślinne środki łagodzące objawy PMS, które są dostępne w aptece bez recepty.
  • Jeśli ginekolog uzna to za zasadne i konieczne, zleci przyjmowanie przed miesiączką hormonów (doustnie lub w postaci czopków).
  • Objawy PMS znoszą lub zmniejszają pigułki antykoncepcyjne.

To także może cię zainteresować:

Więcej o:
Komentarze (1)
PMS - zespół napięcia przedmiesiączkowego. Przyczyny, objawy, leczenie
Zaloguj się
  • minow343

    0

    O tak, olej z wiesiołka codziennie i najlepiej z polskich łąk, np. Gal w kapsułkach. Zdrowa dieta, sport lub joga, pozotywne myślenie :)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX