1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Żelazo w diecie dziecka - niedobór żelaza, jego objawy i leczenie

Żelazo w diecie dziecka jest niezwykle ważne, a jego niedobór może skutkować anemią i mieć poważne konsekwencje. Ponieważ prawidłowy poziom żelaza we krwi dziecka warunkuje zdrowie i optymalny rozwój, warto wiedzieć, jakie są objawy niedoboru żelaza i jak mu zapobiegać

Jaką funkcję pełni żelazo?

Żelazo to jeden ze składników mineralnych, który w organizmie człowieka odgrywa bardzo ważne funkcje:

  • odpowiada za produkcję czerwonych krwinek (jest składnikiem hemoglobiny, która transportuje tlen do komórek),
  • bierze udział w reakcjach odpornościowych, wspiera organizm w walce z infekcjami,
  • wspomaga prawidłową pracę układu nerwowego,
  • korzystnie działa na rozwój mózgu,
  • wpływa na prawidłową pracę serca.

Zalecane dzienne spożycie żelaza:

  • dzieci od szóstego miesiąca do pierwszego roku życia -11 mg,
  • dzieci od roku do trzech lat - 7 mg,
  • dzieci od czterech do 12 lat - 10 mg,
  • chłopcy do 13. do 18. roku życia - 12 mg,
  • dziewczęta od 13. do 18. roku życia - 15 mg.

Zapotrzebowanie na żelazo u dziecka nie jest stałe, zwiększa się np. w drugim półroczu życia, kiedy maluch bardzo szybko rośnie, a i wyczerpuje zapasy z okresu płodowego. Zapotrzebowanie organizmu na żelazo wzrasta również w okresie dojrzewania, zwłaszcza u dziewcząt (ma związek z miesiączkowaniem).

Żelazo w diecie dziecka - gdzie znajdziemy żelazo?

Ponieważ organizm człowieka nie potrafi produkować żelaza, pierwiastek ten musi być dostarczany w odpowiednich ilościach, wraz z pożywieniem. O czym warto wiedzieć? Przede wszystkim o tym, że żelazo ma dwie odmiany:

1. odmiana hemowa - żelazo w tej postaci można znaleźć w produktach pochodzenia zwierzęcego. Jest ono łatwiej przyswajalne przez organizm. Jego źródła to:

  • podroby (wątroba - zwłaszcza cielęca i wołowa, nerki, serce),
  • mięso (czerwone, królicze, drobiowe),
  • ryby (tuńczyk, halibut).

2. odmiana niehemowa - żelazo w tej postaci znaleźć w produktach pochodzenia roślinnego. Jest ono gorzej przyswajalne przez organizm, a jego źródła to:

  • produkty pełnoziarniste (pieczywo, makaron, płatki),
  • kasze,
  • żółtka jaj,
  • ciemnozielone części warzyw oraz warzywa zielone (strączkowe, brokuły, szpinak, natka pietruszki)
  • inne warzywa (buraki, papryka, fasola),
  • orzechy, pestki dyni,
  • suszone owoce: morele i figi.

Oprócz obecności produktów, które są źródłem żelaza w diecie, warto pamiętać, że niektóre substancje utrudniają, a inne wspierają wchłanianie żelaza. I tak:

  1. wchłanianie żelaza utrudniają: mleko, sery, czekolada, kawa, herbata
  2. wchłanianie żelaza ułatwia witamina C

To dlatego nie tylko dieta uboga w żelazo, ale i obfitująca w składniki hamujące jego przyswajanie może skutkować niskim poziomem żelaza w organizmie dziecka.

Jeśli dziecko jest karmione piersią, kluczowa staje się dieta matki.

Czy istnieje dieta mamy karmiącej?

Niedobór żelaza u dziecka - przyczyny, objawy, skutki

Przyczyny niedoboru żelaza u dzieci mogą być różne. Najczęściej wynikają z błędów dietetycznych: jadłospisu ubogiego w produkty dostarczające żelaza, a także - w przypadku niemowląt - długiego karmienia piersią bez dostarczania niezbędnych składników lub niewłaściwego rozszerzania diety.

Przyczyną niedoboru żelaza u dziecka są także choroby, które obniżają wchłaniania żelaza lub zwiększają jego wydalanie. Są to m.in.:

Niedobór żelaza wpływa na produkcję czerwonych krwinek. Kiedy ta spada, pojawia się anemia. Objawy niedokrwistości z braku żelaza są niespecyficzne, niemniej do należą do nich:

  • zmniejszenie apetytu (co może prowadzić do niedoboru innych składników odżywczych),
  • ogólne osłabienie,
  • zmęczenie,
  • problemy z koncentracją,
  • skłonność do siniaków,
  • krwawienia z nosa,
  • gorsze samopoczucie,
  • zaburzenia wzrostu.

Zawsze, gdy pada podejrzenie niedoboru żelaza, należy - po konsultacji z pediatrą - wykonać badania diagnostyczne i podjąć leczenie.

Niedobór żelaza u dzieci - leczenie

Leczenie należy skonsultować z lekarzem, a działania poprowadzić dwutorowo: dietą i suplementacją.

  1. Niemowlętom można kupować produkty (kaszki i kleiki) wzbogacane żelazem
  2. Do diety koniecznie wprowadzić mięso, a do menu starszych dzieci - podroby
  3. Warto pamiętać o jajkach i produktach pełnoziarnistych (na uwagę zasługuje zwłaszcza kasza jaglana i gryczana)
  4. Należy też zwiększyć spożycie warzyw i owoców, będących źródłem witaminy C, która pozytywnie wpływa na wchłanianie żelaza. Warto też podawać kiszonki, jogurty, kefir

Suplementacja żelaza u dzieci

Żelazo w postaci suplementów bywa konieczne u:

  • wcześniaków,
  • niemowląt o niskiej masie urodzeniowej,
  • maluchów po konflikcie serologicznym,
  • dzieci ze stwierdzonym niedoborem żelaza,
  • wegetarianek karmiących piersią.

Przeczytaj także:

Więcej o: