Dzieci chcą wiedzieć więcej o bezpieczeństwie w sieci. I liczą na rodziców

Nabywanie umiejętności poruszania się w cyfrowym świecie powinno być niezbędnym elementem współczesnej edukacji. Najnowsze badania wskazują, że głównym źródłem informacji dzieci i młodzieży o bezpiecznym korzystaniu z sieci są rodzice - tak wskazało 79 proc. badanych. Młodzi Polacy w wieku 7-17 lat często czerpią również informacje na ten temat ze szkoły i zajęć pozalekcyjnych (58 proc. wskazań), z internetu (38 proc.) oraz od znajomych (28 proc.). W jaki sposób wykorzystać ten potencjał, np. poprzez wspólną zabawę, w którą umiejętnie i atrakcyjnie będzie wpleciona wiedza i porady?

Fakt, że doświadczenie cyberbezpieczeństwa dotyczy także dzieci, potwierdza badanie przeprowadzone w styczniu 2023 roku wśród osób w wieku 7-17 lat na zlecenie ING Banku Śląskiego. Badani wskazywali, że najczęstszym przypadkiem naruszenia bezpieczeństwa jest namawianie do kliknięcia w podejrzany link – aż 21 proc. dzieci i młodzieży wskazuje, że na pewno coś takiego im się zdarzyło, dodatkowo – 31 proc. nie może tego wykluczyć.

Rodzice robią, co mogą, by zapewnić bezpieczeństwo swoim dzieciom w „świecie offline", ale pewne zjawiska ze „świata online" są dla nich nowością. Dlatego tak ważne jest, aby dzieci i rodzicie, wspólnie mogli poznać najważniejsze zasady dotyczące bezpieczeństwa w sieci.

– Współcześni nastolatkowie to cyfrowi tubylcy, nie tylko za sprawą umiejętnego wykorzystywania przez nich nowinek technologicznych, ale również wirtualnej przestrzeni do różnych aktywności. To, co dla wielu jest ciekawostką z prasy, dla młodych osób jest sposobem spędzania czasu. W metaversum jest  miejsce na edukację, ale pod warunkiem, że zorganizujemy ją w angażujący nastolatków sposób. Świat wirtualny w połączeniu z zabawą. W połączeniu z grywalizacją oraz społecznością może być to naturalnym miejscem do dzielenia się wiedzą. – zauważa dr Krzysztof Wojewodzic, ekspert w zakresie technologii edukacyjnych.

Gry edukacyjne – przyjemne z pożytecznym

– W badaniu zleconym przez ING Bank, 53 proc. pytanych dzieci i nastolatków jest otwarte na porady o tym, jak bezpiecznie korzystać z internetu. Pozostaje pytanie w jaki sposób wykorzystać ten potencjał, np. poprzez wspólną zabawę w którą umiejętnie i atrakcyjnie będzie wpleciona wiedza i porady. Nabywanie umiejętności poruszania się w cyfrowym świecie powinno być niezbędnym elementem współczesnej edukacji – dodaje ekspert.

Kluczową rolę mają tutaj do odegrania rodzice – to właśnie od nich 79 proc. dzieci czerpie informacje o tym, jak bezpiecznie korzystać z Internetu. Wspólna nauka dobrych nawyków i podejścia do cyberbezpieczeństwa jest niezwykle ważna, szczególnie że postawy ukształtowane w młodości zostają z nami na wiele lat.

Cyberbezpieczeństwo to wciąż stosunkowo nowa dziedzina i wcale nie taka prosta do wytłumaczenia młodej osobie. Skoro jednak dzieci lubią spędzać czas grając, to może połączyć przyjemne z pożytecznym i edukować w trakcie zabawy? Dzięki temu łatwiej przyswoją nowe informacje i będą bardziej zmotywowane. Gra edukacyjna umożliwia również poznawanie internetowych zagrożeń w bezpieczny sposób.

– Zabawa jest bardzo skutecznym narzędziem w procesie nauczania dobrych nawyków. Dzieci, które uczą się poprzez gry edukacyjne, takie jak "Miasto ING", są bardziej zmotywowane i chętne do przyswajania nowych informacji, co przekłada się na ich długotrwałą pamięć i efektywność nauki. Gry są naturalną formą spędzania czasu przez dzieci, a dobre nawyki są łatwiej wprowadzane, gdy są zintegrowane z codziennymi czynnościami – mówi dr Krzysztof Wojewodzic.

Właśnie dlatego na popularnej platformie gamingowej Roblox powstała gra edukacyjna "Miasto ING", która pomaga rodzicom uczyć dzieci, jak być bezpiecznym w sieci. Na graczy czekają przygotowane w formie zabawy zadania i quizy z dostosowanymi do ich wieku pytaniami i wskazówkami.

Aby pokazać, jak ważne jest przestrzeganie określonych zasad lub unikanie konkretnych sytuacji w internecie, w grze dostępny jest również tryb multiplayer do wspólnej zabawy w kilka osób, np. całą rodziną. W tym trybie gracze wcielają się w postać hakera oraz członków grupy poszukiwawczej. Ścigający mogą zwiększać swoje szanse, zbierając specjalne przedmioty i rozwiązując quizy dotyczące cyberbezpieczeństwa. Haker nie pozostaje jednak bezbronny: może np. spowolnić prędkość ścigających czy zmniejszyć swoją widoczność wcielając się w inne postaci – w ten sposób gracze mogą wyobrazić sobie, jak poważne mogą być skutki przejęcia ich cyfrowej tożsamości. – Poznanie tych zasad, obserwacja zagrożeń, jakie rodzi bezrefleksyjne klikanie w nieznane linki, podawanie haseł, może uchronić przyszłych dorosłych przed poważnymi konsekwencjami – mówi dr Krzysztof Wojewodzic.

Zadania w grze mogą stanowić wyzwanie i rozrywkę także dla rodziców. Jest to więc dobry pomysł na wspólne spędzenie czasu z dziećmi oraz pretekst do rozmowy o bezpieczeństwie w internecie. – W połączeniu z rywalizacją oraz społecznością, jak to odbywa się w Roblox, może być to naturalnym miejscem do dzielenia się wiedzą – mówi dr Krzysztof Wojewodzic.

 

Ponadto "Miasto ING" umożliwia ćwiczenie poprzez zabawę dobrych nawyków związanych z finansami – wykonując zadania gracze, zarabiają wirtualne pieniądze. Uczą się oszczędzania, mogą kupić wirtualne mieszkanie czy postawić na rozwój postaci. Na każdym kroku podejmują decyzję i mierzą się z konsekwencjami. Taka forma edukacji zdecydowanie cieszy się zainteresowaniem nastolatków, bo gra została odwiedzona już ponad milion razy i jest najpopularniejszą polską komercyjną grą na Roblox.

Bezpłatny webinar z ekspertem

Co oprócz gry edukacyjnej może pomóc nam w rozmowach z dziećmi o cyber-bezpieczeństwie? Warto wesprzeć się wiedzą fachowców.

21 marca o 18.00 odbędzie się bezpłatny webinar „Bezpieczeństwo dzieci w sieci" prowadzony przez Piotra Koniecznego, eksperta ds. cyber-bezpieczeństwa z Niebezpiecznik.pl.

Podczas spotkania Konieczny opowie, jak chronić dzieci przed nieodpowiednimi treściami, zwróci uwagę na to, jak zabezpieczać konta w grach i aplikacjach. Opowie także o prywatności dzieci oraz rozwiązaniach do kontroli rodzicielskiej.

Cyberbezpieczeństwo jest nową dziedziną, dla niektórych nieco abstrakcyjną. Mamy też już swoje nawyki, a cyfrowy świat wciąż ewoluuje. To ważne, aby cały czas rozwijać wiedzę i przekazywać ją najmłodszym. – Nauka zdalna obnażyła naglące potrzeby, wskazała, co musimy poprawić, aby nie ulegać fake newsom, podejrzanym linkom. Warto skorzystać z otwartości młodych ludzi na zdobywanie wiedzy w atrakcyjnym dla nich środowisku – podkreśla dr Krzysztof Wojewodzic.

Dane pochodzą z badania ilościowego przeprowadzonego wśród dzieci (7-12 lat) i młodzieży (13-17 lat). Badanie zostało przeprowadzone w styczniu 2023, przez agencję badawczą Minds&Roses, na zlecenie ING. N=550

ING Bank Śląski S.A. promuje i w pełni odpowiada za treści w Mieście ING na platformie Roblox.

Materiał promocyjny marki ING.

Więcej o:
Copyright © Agora SA