Polskie dzieci czeka kolejna reforma szkolnictwa - wracają do systemu, w którym uczyli się ich rodzice. Czy to zmieni podstawówki na lepsze? Rozmawiamy z nauczycielką i przyglądamy się planowi lekcji.
Tegoroczni pierwszoklasiści: pierwszy rocznik kształcący się w nowym systemie
Obecni gimnazjaliści, licealiści, uczniowie techników i szkół zasadniczych dokończą swoją edukację bez zmian. Reforma wchodzi w życie od września tego roku i z każdym rokiem będzie obejmować kolejne roczniki uczniów.
Dzieci, które w tym roku szkolnym 2017/2018 rozpoczną pierwszą klasę, będą kształciły się od samego początku w nowym systemie. To one będą więc pierwszym rocznikiem, który rozpocznie naukę w ośmioletniej podstawówce. Zmiany obejmą też uczniów, którzy w tym roku szkolnym mieliby pójść do gimnazjów - zamiast tego trafią do VII klasy szkoły podstawowej. Po dwóch latach w szkole podstawowej (zamiast gimnazjów) będą mieli do wyboru czteroletnie liceum ogólnokształcące lub pięcioletnie technikum lub szkołę zawodową.
Nauczycielka chemii z Radomia, była wychowawczyni klas ze szkół podstawowych, gimnazjalnych, licealnych, pedagog z 35-letnim doświadczeniem:
Co będzie się działo na przerwach - czas pokaże. A co czeka dzieci na lekcjach?
Od 2017 roku w pierwszych trzech klasach (I-III) będzie realizowany tzw. "poziom podstawowy", natomiast w klasach starszych (IV-VIII) - "poziom gimnazjalny". Oznacza to, że trzy pierwsze klasy będą prowadzone przez jednego nauczyciela. Podział na przedmioty nauczane przez różnych nauczycieli w ośmioletniej szkole powszechnej zacznie się od IV klasy.
Już od I klasy uczniowie będą uczyć się języka obcego. Nauczyciel prowadzący na naukę języka obcego powinien przeznaczyć dwie godziny lekcyjne w tygodniu. Dzieci będzie obowiązywał 20-godzinny tygodniowy plan zajęć. Lekcje zostaną podzielone na edukację polonistyczną, język obcy, edukację przyrodniczą, matematyczną, społeczną, muzyczną, plastyczną. Dla uczniów klas I-III przewidziano trzy godziny lekcyjne wychowania fizycznego tygodniowo.
W IV klasie uczniowie będą mieli: język polski, nowożytny język obcy, matematykę, informatykę, historię, przyrodę, plastykę, muzykę, technikę i wychowanie fizyczne. Naukę prawie wszystkich tych przedmiotów będą kontynuować do końca szkoły podstawowej. Zajęcia z techniki uczniowie będą mieli do VI klasy włącznie, a z muzyki i plastyki - do VII klasy.
Od V klasy w miejsce przyrody wprowadzone zostaną geografia i biologia.
W klasie VII dojdą kolejne przedmioty, tj: drugi język obcy, chemia i fizyka.
W klasie VIII uczniom dojdą kolejne przedmioty, tj: wiedza o społeczeństwie i edukacja dla bezpieczeństwa.
Nauczycielka chemii z Radomia, była wychowawczyni klas ze szkół podstawowych, gimnazjalnych, licealnych, pedagog z 35-letnim doświadczeniem:
W nowych podstawówkach zmienią się nazwy niektórych przedmiotów. Zamiast zajęć technicznych będzie technika, zamiast zajęć komputerowych - informatyka. Przedmiot historia i społeczeństwo zostanie zastąpiony odrębnymi zajęciami: historią i wiedzą o społeczeństwie.
Według nowego planu nauczania dla szkół podstawowych, od IV do VIII klasy uczniowie będą mieć tygodniowo: po 5 godzin lekcyjnych języka polskiego, 4 godziny matematyki, 3 godziny pierwszego języka obcego. W VII klasie dojdzie drugi język obcy w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych tygodniowo.
Uczniowie klas IV będą mieli jedną historię w tygodniu, ale już od V do VIII klasy historia pojawi się na planie zajęć uczniów dwa razy w tygodniu.
W klasie IV uczniowie będą się uczyli przyrody w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych w tygodniu. W klasie V przyroda zostanie zastąpiona biologią. W klasach V-VII będzie to jedna lekcja w tygodniu, a w klasie VIII - dwie godziny w tygodniu.
Geografia dojdzie w V klasie. W klasach V-VI i VIII będzie raz w tygodniu, w klasie VII - dwa razy w tygodniu.
Chemia i fizyka: każdy z tych przedmiotów będzie nauczany w klasach VII i VIII dwa razy w tygodniu.
W klasach IV-VIII uczniowie raz w tygodniu będą uczyli się informatyki.
W klasach od IV do VIII klasy przewidziano dla uczniów po cztery godziny wychowania fizycznego tygodniowo.
W klasach IV-VII dzieci będą mieć godzinę plastyki i muzyki tygodniowo, a w klasach IV-VI - po jednej lekcji techniki/tydzień.
Przedmiot wiedza o społeczeństwie pojawi się w VIII klasie, w wymiarze dwóch lekcji w tygodniu. Uczniowie VIII klasy poznają też edukację dla bezpieczeństwa (EDB). Raz w tygodniu ośmioklasiści będą się uczyli o obronie cywilnej.
Nauczycielka chemii z Radomia, była wychowawczyni klas ze szkół podstawowych, gimnazjalnych, licealnych, pedagog z 35-letnim doświadczeniem:
Od września przedmiot "Wychowanie do życia w rodzinie" realizowany będzie w klasach IV-VIII szkoły podstawowej, w tzw. cyklu pięcioletnim. W przypadku udziału ucznia w zajęciach WDŻ na świadectwie szkolnym w miejscu przeznaczonym na wpisanie nazwy dodatkowych zajęć edukacyjnych nauczyciel zaznaczy, że uczeń/uczennica uczestniczył/a w zajęciach.
O zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji uczniowie szkół podstawowych będą się uczyli od IV klasy do końca podstawówki w wymiarze 14 godzin lekcyjnych rocznie, w tym po 5 godzin z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców.
Powinno cię również zainteresować: "Prawo do życia od poczęcia do naturalnej śmierci", "Wartości Jana Pawła II" - oto zapisy z programu WDŻ
Budżet państwa sfinansuje w tym roku podręczniki dla uczniów wszystkich klas podstawowych. Odpłatne będą tylko książki do religii i ćwiczeniówki do języków obcych.
Jako pierwsi zgodnie z nową podstawą programową uczyć się będą uczniowie klas I, IV i VII szkoły podstawowej. To od tych klas rozpocznie się od września zmiana w nauczaniu. Uczniowie z tych klas otrzymają od szkół nowe podręczniki, które zostały dla nich przygotowane i zatwierdzone przez MEN w tym roku. Pozostałe klasy będą korzystały z podręczników z poprzednich lat. Nowa podstawa będzie wprowadzana stopniowo, tak by docelowo objąć wszystkie roczniki.
Wykaz podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego, uwzględniających podstawę programową kształcenia ogólnego określoną w rozporządzeniu z dnia 14 lutego 2017 r. na stronie MEN-u można sprawdzić pod tym linkiem.
Nauczycielka chemii z Radomia, była wychowawczyni klas ze szkół podstawowych, gimnazjalnych, licealnych, pedagog z 35-letnim doświadczeniem:
Powinno cię również zainteresować: Nowe podstawy bez antykoncepcji i Kopernika. O tym dzieci nie dowiedzą się w podstawówce
RAFAŁ MICHAŁOWSKI