1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Wege ciąża? Czemu nie. Dietetyczka: Coraz więcej osób postrzega dietę wege jako zdrowy wybór życiowy - również w ciąży [ROZMOWA]

Wegetarianki i weganki nie rodzą mniejszych dzieci niż kobiety jedzące wszystko. Na co jednak powinny zwracać uwagę, aby w ciąży zapewnić sobie i dziecku wszystko, co niezbędne? Wyjaśnia dietetyczka Alicja Kalińska.
Dieta wegetariańska w ciąży Dieta wegetariańska w ciąży fot: pexels.com

"Urozmaicona dieta wegetariańska jest dietą zdrową"

Joanna Biszewska: Dlaczego stosowanie diety wegetariańskiej lub wegańskiej w ciąży wciąż budzi tyle emocji?

Alicja Kalińska*: Przez wiele lat dieta wegetariańska uchodziła za dietę niedoborową, a przez to zagrażającą zdrowiu. Uważano, że skoro nasze ciało zbudowane jest z białka, to trzeba jeść białko, najlepiej zwierzęce. To podejście się zmienia. Coraz więcej osób postrzega dietę wege jako zdrowy wybór życiowy - również w ciąży. Wyniki wielu badań naukowych pokazują, że urozmaicona dieta wegetariańska jest dietą zdrową, a co więcej, może chronić przed wieloma chorobami przewlekłymi.

Wegetarianizm w ciąży Wegetarianizm w ciąży fot: pexels.com

"Każda źle zbilansowana dieta może sprzyjać powstawaniu niedoborów"

Czy dieta wegetariańska, wegańska może być szkodliwa dla kobiet w ciąży?

Alicja Kalińska: Każda źle zbilansowana dieta może sprzyjać powstawaniu niedoborów składników odżywczych i nadmiarowi spożywanej energii, a w efekcie nadmiernemu tyciu.

Ale właściwie zbilansowana i odpowiednio, indywidualnie dobrana forma diety wegetariańskiej czy wegańskiej może być stosowana zarówno przez zdrowe osoby w sile wieku, jak i przez osoby o szczególnych wymaganiach żywieniowych, takich, jakie mają osoby starsze, dzieci, kobiety w ciąży, karmiące, osoby intensywnie trenujące. Jedynie dla dzieci zalecałabym mniej radykalne odmiany diety wegetariańskiej.

Kwasy DHA występują nie tylko w tłustych rybach Kwasy DHA występują nie tylko w tłustych rybach fot: pexels.com

"Kwasy DHA występują nie tylko w tłustych rybach"

Wapń, żelazo, witamina D i B12, kwas foliowy, kwasy tłuszczowe DHA, cynk... Te składniki muszą znaleźć się w diecie przyszłej mamy. Diety bezmięsne je zapewniają?

Alicja Kalińska: Najczęściej wymieniane wady diety wegetariańskiej to za małe spożycie energii, mała wartość biologiczna białka roślinnego, niska biodostępność składników mineralnych, a zwłaszcza wapnia, żelaza i cynku, oraz niedobór witaminy D i B12 (obecnej tylko w produktach pochodzenia zwierzęcego). Tymczasem kwasy DHA występują nie tylko w tłustych rybach, ale także w siemieniu i oleju lnianym, rzepakowym, orzechach i nasionach soi. Cynk dostarczymy, wybierając produkty pełnoziarniste, zielone warzywa liściaste, orzechy i rośliny strączkowe, tofu, kiełki pszenicy i drożdże.

Polskie Towarzystwo Ginekologiczne zaleca suplementację kwasem foliowym 6 miesięcy przed planowanym zajściem w ciążę i w pierwszym trymestrze ciąży. Jest on niezbędny do prawidłowego rozwoju układu nerwowego płodu. Wiele artykułów spożywczych - chleby, makarony, kasze przeznaczone dla wegan - są wzbogacane w kwas foliowy. Jego bogatym źródłem są również zielone warzywa liściaste i rośliny strączkowe: fasola, groch, ciecierzyca.

Przyszła mama weganka powinna też sięgać po sok ze świeżych pomarańczy z dodatkiem jarmużu Przyszła mama weganka powinna też sięgać po sok ze świeżych pomarańczy z dodatkiem jarmużu fot: pexels.com

"Przyszła mama weganka powinna sięgać po sok ze świeżych pomarańczy z dodatkiem jarmużu"

Kobieta w ciąży powinna spożywać dziennie 1000-1300 mg wapnia. Wegetarianka sięgnie po produkty mleczna, a weganka? Czym zastąpi jogurt, mleko, kefir, biały ser?

Alicja Kalińska: Wegetarianki pokrywają zapotrzebowanie na wapń dzięki produktom mlecznym. Kobiety na diecie wegańskiej dostarczyć go mogą dzięki ziarnom soi i produktom z nich otrzymywanym: tofu, mleku sojowemu. Przyszła mama weganka powinna też sięgać po sok ze świeżych pomarańczy z dodatkiem jarmużu oraz po brokuły, w których jest również sporo wapnia.

Oczywiście są produkty, z których wapń nie jest dobrze wchłaniany ze względu na wysoką zawartość szczawianów, które go wiążą (szpinak, boćwina), ale właśnie dlatego dieta powinna być jak najbardziej urozmaicona.

Winowajcą anemii w ciąży może być niedobór żelaza Winowajcą anemii w ciąży może być niedobór żelaza fot: pexels.com

"W dobrze zbilansowanej diecie, nawet tej wege, nie powinno zabraknąć żelaza"

Podobno kobiety w ciąży, które nie jedzą mięsa, częściej cierpią na anemię. To prawda?

Alicja Kalińska: Winowajcą anemii w ciąży może być niedobór żelaza, witaminy B12 lub kwasu foliowego. O ile żelaza w dobrze zbilansowanej diecie, nawet tej wegańskiej czy wegetariańskiej, nie powinno zabraknąć, to może pojawić się konieczność suplementacji witaminy B12.

Co do żelaza - jego źródłem w diecie wegetariańskiej są wzbogacone w nie produkty zbożowe oraz jaja, zielone warzywa liściaste, brokuły, brukselka, słodkie ziemniaki, ziarna soi, ciecierzycy i soczewicy, suszona fasola i groszek, rodzynki, suszone śliwki i orzeszki ziemne, a nawet arbuz.

Weganka w ciąży musi jednak zwracać uwagę na zawartość białka w swojej diecie Weganka w ciąży musi jednak zwracać uwagę na zawartość białka w swojej diecie fot: pexels.com

"Rodzaj dostarczanego białka nie ma wpływu na masę urodzeniową dziecka"

Weganki nie jedzą mięsa, ryb i nabiału. Jak to możliwe, aby przy tak ubogiej diecie zapewnić sobie i rozwijającemu się dziecku wszystkie niezbędne składniki odżywcze?

Alicja Kalińska: Rada Żywności i Żywienia USA uznała, że diety wegańskie, które zawierają dopełniające się białka roślinne, mogą dostarczać taką samą ilość białka, co dieta bogata w białka zwierzęce. Są badania, które pokazują, że rodzaj dostarczanego białka nie ma wpływu na masę urodzeniową dziecka. Weganka w ciąży musi jednak zwracać uwagę na zawartość białka w swojej diecie. Znajdzie je w orzechach, maśle orzechowym, roślinach strączkowych i soi oraz jej przetworach, jak np. tofu, które jest bardzo wdzięcznym produktem, jeśli chodzi o jego kulinarne zastosowanie.

Ważne, aby odżywianie się kobiety w ciąży było ukierunkowane na jakość. Na to, by spożywać jak najmniej produktów przetworzonych i by menu było jak najbardziej urozmaicone. Warto też skonsultować się z doświadczonym w tej dziedzinie specjalistą i systematycznie, w porozumieniu z lekarzem prowadzącym ciążę, robić badania kontrolne poziomu najważniejszych składników odżywczych.

* Mgr inż. Alicja Kalińska, absolwentka Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, dietetyczka i doradca żywieniowy, dyrektorka Centrum Dietetycznego SetPoint w Warszawie.  Specjalistka z 16-letnim doświadczeniem m.in. z zakresu żywienia kobiet w ciąży, matek karmiących, dzieci, a także wpływu diety na płodność.

Rozmowę w całości można przeczytać w magazynie "Dziecko". Najnowszy, lipcowy numer czasopisma jest już w kioskach. Polecamy.

Lipcowe wydanie magazynu DZIECKO
Lipcowe wydanie magazynu DZIECKO