1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Witamina D dla dzieci. Jak suplementować witaminę D3?

Witamina D3 dla dzieci powinna być suplementowana już od pierwszych dni życia. Jak długo i w jakich dawkach należy podawać ją najmłodszym? Jaki związek ma witamina D z koronawirusem?

Preparaty z witaminą D dla dzieci: który wybrać?

Dzieciom tuż po urodzeniu zaleca się przyjmowanie witaminy D3 w ilości 400 j.m. na dzień. Substancja ta jest niezbędna do prawidłowego rozwoju kości i zębów - stosuje się ją w celach profilaktycznych, by zapobiec m.in. rozwojowi krzywicy. Preparaty z witaminą D dla dzieci można znaleźć w każdej aptece i zdecydowana większość z nich jest wydawana bez recepty. To, na jaki środek warto się zdecydować zależy w dużej mierze od konkretnego dziecka. Różnią się one bowiem nieco składem oraz sposobem aplikacji. Wśród najpopularniejszych preparatów z witaminą D znajdziemy kapsułki typu twist off, spraye oraz tradycyjne preparaty z zakraplaczem. 

Zobacz też: Najczęstsze choroby wieku dziecięcego: jak rozpoznać, objawy, leczenie

Witamina D a witamina D3: czy to ta sama substancja?

Często pacjenci zamiennie stosują nazewnictwo witamina D i witamina D3. Tymczasem nie jest to poprawne. Mamy tu bowiem do czynienia z sytuacją podobną, jak w przypadku witaminy B. Witamina B stanowi całą grupę różnych witamin: B1, B2, B6 i B12, z których każda ma nieco inne właściwości i pochodzenie. Podobnie jest z witaminą D - stosowanie nazwy "witamina D" można uznać za odniesienie do całej grupy witamin, w skład której wchodzą witaminy: D1, D2, oraz najbardziej znana D3. Pod nazwą witamina D możemy znaleźć preparaty posiadające w składzie cholekalcyferol, kalcytriol, alfakalcydol lub kalcyfediol. Jest to efektem właśnie tego, że pod tą ogólnie ujętą nazwą znajdują się różne witaminy. 

Witamina D: w czym występuje?

Witamina D w największym stopniu może być wytwarzana przez ludzki organizm dzięki jej syntezie w skórze. Jednak wszelkie dostępne na ten temat informacje wskazują, że w naszych warunkach klimatycznych, niemożliwe jest wytworzenie w ten sposób jej wystarczającej na dłuższy czas ilości. Kolejnym źródłem substancji są produkty spożywcze. Tu jednak również nie mamy dobrej wiadomości - choć witamina D występuje w produktach powszechnie dostępnych, takich jak mleko, jaja czy ryby, to jednak jej ilość w nich, jest zdecydowanie niewystarczająca. Pozostaje więc suplementacja w oparciu o dostępne w aptekach preparaty dla dzieci i dorosłych. Poniżej przedstawiamy przykładowe ilości witaminy D w produktach spożywczych:

  • węgorz świeży - 1200 IU w 100g
  • pieczony łosoś - 540 IU w 100g
  • żółtko jaja - 56 IU w jednym żółtku
  • dorsz świeży - 40 IU w 100g
  • ser żółty - 7,6-28 IU w 100g
  • mleko krowie - 0,4-1,2 IU w 100.  

Dzienne normy dawkowania witaminy D są zróżnicowane w zależności od wieku:

  • do końca 6. miesiąca życia - 400 IU/dobę
  • od 7. miesiąca do 12. miesiąca życia - 400-600 IU/dobę
  • od 1. roku życia do 18 lat - 600-1000 IU/dobę
  • u dorosłych powyżej 18. roku życia - 800-2000 IU/dobę.

Należy przestrzegać podanych zaleceń w zakresie przyjmowania witaminy D, ponieważ nie tylko niedobór jest groźny dla naszego zdrowia, również nadmiar tego związku w ludzkim organizmie może wywołać niekorzystne konsekwencje

Zobacz wideo Dowiedz się więcej na temat witaminy D

Witamina D a koronawirus: jaki jest związek pomiędzy niedoborem witaminy a koronawirusem?

Witamina D jest niezwykle ważnym elementem odpowiedzialnym za prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Tymczasem każdy kto choć trochę śledzi informacje na temat panującej epidemii wie, że koronawirus atakuje zwłaszcza osoby, których odporność jest zachwiana, głównie ze względu na różnego typu choroby lub wiek. Dlatego ostatnio wysnuta została hipoteza, według której osoby cierpiące na niedobór witaminy D mogą być bardziej narażone na zakażenie koronawirusem. Póki co jest to ciągle teoria, ale posiadająca znaczną dozę prawdopodobieństwa. Nie mniej jednak, nawet jeśli nie zostanie poparta rzetelnymi badaniami, trzeba pamiętać, że w naszej szerokości geograficznej powinniśmy wszyscy stosować suplementację witaminy D, gdyż jej naturalna produkcja poza okresem letnim jest niewystarczająca. Aby właściwie dobrać dawkę warto skonsultować się z lekarzem, który w pierwszej kolejności zleci wykonanie badania poziomu witaminy D.

Zobacz też: Witamina E - jakie funkcje pełni w organizmie? Gdzie jej szukać?