1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Negatywne skutki zdalnych lekcji: Pogorszenie relacji i samopoczucia. Na tym nie koniec. Wyniki badania

Uczniowie, rodzice oraz nauczyciele odczuwają negatywne skutki nauki zdalnej, związane z nadużywaniem technologii. Tak wynika z badania pt. "Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa".

Z powodu koronawirusa zamknięto szkoły i wprowadzono zdalne nauczanie. Obowiązywało ono od 25 marca do końca roku szkolnego, czyli do 26 czerwca. Przemęczenie, przeładowanie informacjami, rozdrażnienie odczuwają nie tylko uczniowie i nauczyciele, lecz także rodzice, którzy wspierali swoje pociechy w nauce. Tak wynika z badań  "Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa", przygotowanych przez Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej, Fundację Dbam o Mój Zasięg i Fundację Orange. 

Konieczność nauki zdalnej wymusiła dłuższe spędzanie czasu przed komputerem i używanie mediów cyfrowych. Prawie połowa uczniów (49,5 proc.) i nauczycieli (51 proc.) przyznała, że odkąd wprowadzono zdalne nauczanie, w dni robocze korzystała z internetu dziennie "sześć godzin lub więcej". Prawie co trzeci uczeń (28,4 proc.) oraz nauczyciel (29,5 proc.) korzystał z internetu co najmniej sześć godzin również w weekendy.

Negatywne skutki nauki zdalnej

Dobrostan psychiczny i fizyczny zdecydowanie obniżył się przez naukę zdalną. Uczniowie, rodzice i nauczyciele odczuwają symptomy nadużywania mediów cyfrowych. Najczęściej występującymi objawami zmęczenia cyfrowego, wymienionymi podczas badania były: przemęczenie, przeładowanie informacjami, niechęć do korzystania z komputera i internetu oraz rozdrażnienie. 

Nie tylko pogorszenie samopoczucia, lecz także pogorszenie relacji. Ponad połowa uczniów uważa, że ich relacje z rówieśnikami w klasie przed epidemią były lepsze. Co piąty uczeń ma poczucie, że pogorszeniu uległy także relacje z wychowawcą. Nauczyciele z kolei przyznali, że tęsknią za bezpośrednim kontaktem z uczniami.

Jak oceniono przygotowanie nauczycieli do nauki zdalnej?

Niemal 60 proc. rodziców dobrze oceniło przygotowanie nauczycieli i szkół do prowadzenia nauki na odległość. Z kolei 45 proc. nauczycieli przyznało, że są przygotowani w stopniu małym i umiarkowanym, a 40 proc. w stopniu co najmniej dużym do kształcenia na odległość. Ponad połowa nauczycieli uznała, że materiał omawiany podczas zdalnej edukacji należałoby powtórzyć. 

Premier Mateusz Morawiecki zapowiedział, że w przyszłym roku szkolnym i akademickim uczniowie i studenci wrócą już do placówek. Zobacz: Koniec nauki zdalnej. Morawiecki: To jest pewna decyzja.

* Badanie zrealizowano online łącznie w 34 szkołach podstawowych i ponadpodstawowych z całej Polski od 12 maja do 12 czerwca 2020. Wzięło w nim udział 1284 uczniów, 671 nauczycieli i 979 rodziców. Pełen raport ukaże się na początku roku szkolnego 2020/2021.

Zobacz wideo Aplikacje, które pomogą w nauce. Przydatne dla uczniów i studentów
Więcej o: