Negatywne skutki zdalnych lekcji: Pogorszenie relacji i samopoczucia. Na tym nie koniec. Wyniki badania

Uczniowie, rodzice oraz nauczyciele odczuwają negatywne skutki nauki zdalnej, związane z nadużywaniem technologii. Tak wynika z badania pt. "Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa".

Z powodu koronawirusa zamknięto szkoły i wprowadzono zdalne nauczanie. Obowiązywało ono od 25 marca do końca roku szkolnego, czyli do 26 czerwca. Przemęczenie, przeładowanie informacjami, rozdrażnienie odczuwają nie tylko uczniowie i nauczyciele, lecz także rodzice, którzy wspierali swoje pociechy w nauce. Tak wynika z badań  "Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa", przygotowanych przez Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej, Fundację Dbam o Mój Zasięg i Fundację Orange. 

Konieczność nauki zdalnej wymusiła dłuższe spędzanie czasu przed komputerem i używanie mediów cyfrowych. Prawie połowa uczniów (49,5 proc.) i nauczycieli (51 proc.) przyznała, że odkąd wprowadzono zdalne nauczanie, w dni robocze korzystała z internetu dziennie "sześć godzin lub więcej". Prawie co trzeci uczeń (28,4 proc.) oraz nauczyciel (29,5 proc.) korzystał z internetu co najmniej sześć godzin również w weekendy.

Negatywne skutki nauki zdalnej

Dobrostan psychiczny i fizyczny zdecydowanie obniżył się przez naukę zdalną. Uczniowie, rodzice i nauczyciele odczuwają symptomy nadużywania mediów cyfrowych. Najczęściej występującymi objawami zmęczenia cyfrowego, wymienionymi podczas badania były: przemęczenie, przeładowanie informacjami, niechęć do korzystania z komputera i internetu oraz rozdrażnienie. 

Nie tylko pogorszenie samopoczucia, lecz także pogorszenie relacji. Ponad połowa uczniów uważa, że ich relacje z rówieśnikami w klasie przed epidemią były lepsze. Co piąty uczeń ma poczucie, że pogorszeniu uległy także relacje z wychowawcą. Nauczyciele z kolei przyznali, że tęsknią za bezpośrednim kontaktem z uczniami.

Jak oceniono przygotowanie nauczycieli do nauki zdalnej?

Niemal 60 proc. rodziców dobrze oceniło przygotowanie nauczycieli i szkół do prowadzenia nauki na odległość. Z kolei 45 proc. nauczycieli przyznało, że są przygotowani w stopniu małym i umiarkowanym, a 40 proc. w stopniu co najmniej dużym do kształcenia na odległość. Ponad połowa nauczycieli uznała, że materiał omawiany podczas zdalnej edukacji należałoby powtórzyć. 

Premier Mateusz Morawiecki zapowiedział, że w przyszłym roku szkolnym i akademickim uczniowie i studenci wrócą już do placówek. Zobacz: Koniec nauki zdalnej. Morawiecki: To jest pewna decyzja.

* Badanie zrealizowano online łącznie w 34 szkołach podstawowych i ponadpodstawowych z całej Polski od 12 maja do 12 czerwca 2020. Wzięło w nim udział 1284 uczniów, 671 nauczycieli i 979 rodziców. Pełen raport ukaże się na początku roku szkolnego 2020/2021.

Zobacz wideo Aplikacje, które pomogą w nauce. Przydatne dla uczniów i studentów
Więcej o:
Copyright © Agora SA