Negatywne skutki zdalnych lekcji: Pogorszenie relacji i samopoczucia. Na tym nie koniec. Wyniki badania
Z powodu koronawirusa zamknięto szkoły i wprowadzono zdalne nauczanie. Obowiązywało ono od 25 marca do końca roku szkolnego, czyli do 26 czerwca. Przemęczenie, przeładowanie informacjami, rozdrażnienie odczuwają nie tylko uczniowie i nauczyciele, lecz także rodzice, którzy wspierali swoje pociechy w nauce. Tak wynika z badań "Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa", przygotowanych przez Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej, Fundację Dbam o Mój Zasięg i Fundację Orange.
Konieczność nauki zdalnej wymusiła dłuższe spędzanie czasu przed komputerem i używanie mediów cyfrowych. Prawie połowa uczniów (49,5 proc.) i nauczycieli (51 proc.) przyznała, że odkąd wprowadzono zdalne nauczanie, w dni robocze korzystała z internetu dziennie "sześć godzin lub więcej". Prawie co trzeci uczeń (28,4 proc.) oraz nauczyciel (29,5 proc.) korzystał z internetu co najmniej sześć godzin również w weekendy.
Negatywne skutki nauki zdalnej
Dobrostan psychiczny i fizyczny zdecydowanie obniżył się przez naukę zdalną. Uczniowie, rodzice i nauczyciele odczuwają symptomy nadużywania mediów cyfrowych. Najczęściej występującymi objawami zmęczenia cyfrowego, wymienionymi podczas badania były: przemęczenie, przeładowanie informacjami, niechęć do korzystania z komputera i internetu oraz rozdrażnienie.
Nie tylko pogorszenie samopoczucia, lecz także pogorszenie relacji. Ponad połowa uczniów uważa, że ich relacje z rówieśnikami w klasie przed epidemią były lepsze. Co piąty uczeń ma poczucie, że pogorszeniu uległy także relacje z wychowawcą. Nauczyciele z kolei przyznali, że tęsknią za bezpośrednim kontaktem z uczniami.
Jak oceniono przygotowanie nauczycieli do nauki zdalnej?
Niemal 60 proc. rodziców dobrze oceniło przygotowanie nauczycieli i szkół do prowadzenia nauki na odległość. Z kolei 45 proc. nauczycieli przyznało, że są przygotowani w stopniu małym i umiarkowanym, a 40 proc. w stopniu co najmniej dużym do kształcenia na odległość. Ponad połowa nauczycieli uznała, że materiał omawiany podczas zdalnej edukacji należałoby powtórzyć.
Premier Mateusz Morawiecki zapowiedział, że w przyszłym roku szkolnym i akademickim uczniowie i studenci wrócą już do placówek. Zobacz: Koniec nauki zdalnej. Morawiecki: To jest pewna decyzja.
* Badanie zrealizowano online łącznie w 34 szkołach podstawowych i ponadpodstawowych z całej Polski od 12 maja do 12 czerwca 2020. Wzięło w nim udział 1284 uczniów, 671 nauczycieli i 979 rodziców. Pełen raport ukaże się na początku roku szkolnego 2020/2021.
-
Ulga na dziecko 2021. Nawet 4 tys. złotych dla rodziców, którzy spełnią określone warunki
-
Kiedy klasy 4-8 wrócą do szkoły? Dzieci boją się lekcji online. "Nagrał mnie, jak ćwiczyłem"
-
Ulga na dziecko 2021. Rodzice mogą dostać nawet 4 tys. złotych
-
Dziecko dobrze rozwiązało zadanie z matematyki, nauczycielka odjęła punkty. Powód może dziwić
-
W powrocie do szkoły mają pomóc programy Ministerstwa Edukacji. Czarnek: "Dzieci zostaną przebadane z uwagi na problemy psychologiczne"
- Polska mama z Turcji: Błagałam o cesarkę, drąc się na położną, że mnie nie słucha
- Coraz mniej uczniów klas 1-3 chodzi do szkół? Minister Czarnek: Notujemy spadek frekwencji
- Lektury do matury 2021 to tylko osiem książek. "Nie jesteśmy w stanie przekazać wiedzy, jak w edukacji stacjonarnej"
- CKE matury próbne 2021. "Niech próbne matury będą tym, czym są: diagnozą"
- Wielkanoc 2021. Najlepsze ciasto na Wielkanoc, które możesz przygotować razem z dzieckiem