1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Psycholog: Odbieranie dziecku możliwości jedynego kontaktu z rówieśnikami byłoby okrutne

Rząd ogłosił przedłużenie okresu kwarantanny i zamknięcia szkół. Czekają nas kolejne tygodnie spędzone w domu. "Jedyny kontakt z rówieśnikami, który ma dziecko, to kontakt online", podkreśla Sylwia Sitkowska, psycholożka. Ekspertka mówi też, czy powinniśmy dzieciom ograniczać korzystanie z technologii i jak możemy wspierać ich rozwój społeczny podczas kwarantanny.

Konieczność separacji i izolacji społecznej oraz nauczanie zdalne jest czymś nowym zarówno dla dorosłego, jak i jego dziecka. Porozmawialiśmy z psycholożką Sylwią Sitkowską o tym, jak rodzic powinien wspierać swoją pociechę podczas kwarantanny, która bez wątpienia jest wyzwaniem także dla najmłodszych. 

Czy powinniśmy ograniczać dziecku korzystanie z technologii?

Wiele dzieci mieszka w blokach, co dodatkowo potęguje frustracje i bezsilność. Potrzebują więcej przestrzeni i ruchu, a to również zostało ograniczone. Jak widać, wiele rzeczy się zmieniło, więc nie dodawałabym kolejnych ograniczeń i obostrzeń

- mówi psycholożka. Jak podkreśla Sitkowska, teraz nasz jedyny kontakt ze światem zewnętrznym odbywa się poprzez internet. Dorośli pracują zdalnie, dzieci maja zajęcia szkolne online. Nawet przedszkolaki spotykają się ze swoimi wychowawcami oraz kolegami na Zoomie, czy innych platformach do kontaktu grupowego. Ekspertka uważa, że internet to jedyne narzędzie, które pozwala nam i naszym pociechom na jakiekolwiek pozarodzinne interakcje społeczne. 

Odbieranie dziecku możliwości jedynego kontaktu z rówieśnikami byłoby wręcz okrutne. Nie ograniczałabym również możliwości korzystania z gier czy platform filmowych

- mówi. Apeluje do rodziców, aby dobierali treści adekwatne do wieku. "Pozwólmy dzieciom na różnorodne aktywności, również te przy pomocy komputera, telewizora czy komórki", twierdzi. Wyjaśnia:

Mimo, że najchętniej widzielibyśmy dzieci czytające książki czy uczące się, to bądźmy realistami. Gdy pozwalamy dzieciom na trochę więcej kontaktu ze światem online, redukujemy również napięcia w domu, które mogą rodzic się właśnie z przyczyn izolacji.

Jak jeszcze możemy wspierać rozwój społeczny dziecka w czasie kwarantanny?

Według Sitkowskiej formą zwiększającą możliwość kontaktów społecznych jest uczestnictwo w rożnego rodzaju grupach zajęciowych online, nawet treningu umiejętności społecznych przeniosły się do internetu. Dziecko może uczyć się funkcjonować w grupie adekwatnie do tego, co się dzieje.

Sitkowska uważa, że ta przemiana, która nastąpiła pod wpływem pandemii, zostawi po sobie ślady. "Warto zatem zainwestować w naukę dziecka, jak funkcjonować w świecie wirtualnym oraz w grupach online. Dodatkowo dobrze byłoby, abyśmy dostarczali sobie wzajemnie pozytywnych doświadczeń społecznych w naszych domach", wyjaśnia.

Mimo trudnej sytuacji starajmy się znaleźć trochę czasu na wspólne, pozytywne zajęcia. Zagrajmy w grę planszową, porozmawiajmy przy wspólnej kolacji. My, dorośli, możemy modelować pozytywne postawy społeczne; dzieci patrzą na nas i zachowują się podobnie

- mówi Sitkowska. 

Zobacz wideo Czy obowiązek zakrywania twarzy powstrzyma koronawirusa?
Więcej o:
Komentarze (4)
Psycholog: Odbieranie dziecku możliwości jedynego kontaktu z rówieśnikami byłoby okrutne
Zaloguj się
  • klm747

    Oceniono 2 razy 2

    "psycholożka" - pukasz w dno od spodu, niedorżniety feministyczny szarpaku...

  • uenostation54

    Oceniono 6 razy 0

    mamy beznadziejne budownictwo. bloki nackane okno w okno, mnóstwo budynków bez balkonów, a jesli są, to takie małe wypierdki, żeby tylko garnek postawić. do tego królują małe metraże. jesli ludzie mają chceć siedziec w domach, pora skończyć z mikromieszkankami.

  • pies_1

    Oceniono 15 razy -5

    Olaboga! Żydzi podczas wojny siedzieli w piwnicach po 3 lata i większość wyszła na świetnych wartościowych ludzi. Roald Hoffman nawet dostał Nobla. Już bez przesady, co za pokolenie. To chyba przez psychologów, takich jak ta pani.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX