Koronawirus. Ważny apel ministerstwa: Narodziny zgłaszajcie online

Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że nie musimy odwiedzać USC, aby zarejestrować dziecko. Możemy to zrobić przez internet, potrzebny jest profil zaufany. To ważne, szczególnie, gdy w związku z koronawirusem zostajemy w domu.

Koronawirus a rejestracja dziecka

Od 1 czerwca 2018 roku rodzice nie muszą już iść osobiście do urzędu, by zarejestrować swoje dziecko. Teraz możemy zrobić to za pomocą rządowej platformy, bez wychodzenia z domu. Wystarczy posiadać profil zaufany. Chociaż zgłaszanie narodzin online jest możliwe już prawie od dwóch lat i cieszy się coraz większą popularnością (zarejestrowano w ten sposób ok. 70 tys. dzieci - w 2018 roku złożono 23 tys. wniosków, a 2019 roku 45 tys.), to w obecnej sytuacji ma jeszcze większe znaczenie.

Pandemia koronawirusa sprawiła, że w szpitalach nie ma odwiedzin, plany porodów uległy zmianie, nie ma już porodów rodzinnych. Rejestracja dziecka także może wydawać się problemem, a nie wszyscy wiedzą i pamiętają o tym, że można zrobić to zdalnie. Dlatego Ministerstwo Cyfryzacji przypomina o tej możliwości. Zaznaczono także, że na zgłoszenie narodzin dziecka mamy 21 dni od otrzymania karty urodzenia.

Rejestracja dziecka bez wychodzenia z domu. Jak to zrobić?

Zgłoszenie dziecka jest bardzo łatwe. Musimy założyć profil zaufany, a następnie odwiedzić rządowy portal, www.gov.pl. W prawym górnym rogu mamy wejście na Mój GOV. Klikamy w granatowy przycisk, a następnie logujemy się profilem zaufanym. Gdy jesteśmy już zalogowani, wybieramy e-usługę "Zgłoszenie urodzenia dziecka". Co dalej? Jak czytamy w instrukcji opublikowanej przez ministerstwo, kroki są następujące:

  1. Oświadczasz, że jesteś rodzicem.
  2. Sprawdzasz poprawność swoich danych oraz wprowadzasz dane drugiego rodzica.
  3. Uzupełniasz dane dziecka.
  4. Wybierasz adres zameldowania dziecka i sposób odbioru dokumentów.
  5. Sprawdzasz wszystkie informacje we wniosku i podpisujesz go profilem zaufanym.

Ministerstwo wskazuje, że warto podać swój adres e-mail, a także numer telefonu. Mogą się przydać, jeśli kierownik Urzędu Stanu Cywilnego będzie potrzebował wyjaśnień. Marek Zagórski, minister cyfryzacji, wskazuje, że na podstawie elektronicznego zgłoszenia zostaje sporządzony akt urodzenia, a także inne dokumenty (odpis skrócony aktu urodzenia, powiadomienie o nadaniu numeru PESEL czy zaświadczenie o zameldowaniu), które rodzice mogą otrzymać drogą elektroniczną.

Korzystałam z informacji opublikowanych na stronie Ministerstwa Cyfryzacji.

Zobacz wideo Paszport i dowód dla dziecka - jak wyrobić?
Więcej o:
Copyright © Agora SA