1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Koronawirus w Polsce. Zamknięte szkoły i przedszkola. Co robić z dziećmi?

W związku z koronawirusem zawieszono zajęcia w żłobkach, przedszkolach i szkołach. Jak zająć dziecko przez te - póki co - dwa tygodnie odosobnienia? Podpowiadamy, jak to zorganizować i co robić.

Premier Mateusz Morawiecki poinformował, że w dniach 12-25 marca przedszkola, szkoły i placówki oświatowe zarówno publiczne, jak i niepubliczne nie będą prowadziły zajęć dydaktyczno-wychowawczych. 12 i 13 marca w przedszkolach i szkołach podstawowych będą prowadzone działania opiekuńcze, od 16 marca placówki będą zamknięte. Jak z tą sytuacją poradzą sobie pracujący rodzice i w jaki sposób zorganizować czas dziecku, aby tych dwóch tygodni nie spędziło z tabletem w ręku?

Zobacz wideo Rząd na specjalnej konferencji podejmuje decyzję o zamknięciu szkół

Jakie możliwości opieki nad dzieckiem ma rodzic?

Jak przypomina Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, rodzice dzieci do lat ośmiu, którzy są objęci ubezpieczeniem chorobowym, mogą skorzystać z dodatkowego zasiłku opiekuńczego. Zgodnie z ustawą o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, to 14 dodatkowych dni, które nie są wliczane do ogólnego limitu 60 dni, które przysługują na opiekę nad chorym dzieckiem do lat 14.

Aby skorzystać z zasiłku, musimy złożyć oświadczenie u pracodawcy lub - jeśli prowadzimy własną działalność gospodarczą - w ZUS. Wzór oświadczenia dostępny jest na stronie internetowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jeśli obydwoje rodzice pracują, z dodatkowego zasiłku może skorzystać tylko jedno z nich, niezależnie od liczby dzieci.

Co, jeśli mamy starsze dzieci? Rozwiązaniem jest skorzystanie z:

  • urlopu wypoczynkowego lub urlopu bezpłatnego (możemy także skorzystać z czterech dni urlopu na żądanie, jednak pamiętajmy, że wymiar ten wlicza się do urlopu wypoczynkowego),
  • urlopu na dziecko, który przysługuje w wymiarze dwóch dni lub 16 godzin, przysługuje na dziecko do lat 14,
  • urlopu wychowawczego, który możemy wykorzystać najpóźniej do końca roku kalendarzowego w roku, w którym dziecko, na które przysługuje nam urlop, kończy sześć lat. Jego wymiar to maksymalnie 36 miesięcy. W czasie urlopu nie dostajemy wypłaty, przysługuje nam zasiłek wychowawczy.

Inne możliwości to praca zdalna (w obecnej sytuacji wielu pracodawców proponuje takie rozwiązanie), zatrudnienie opiekunki lub poproszenie o pomoc bliskich.

Nie proś dziadków o pomoc

Pamiętajmy, że na zakażenie koronawirusem i ciężki przebieg choroby najbardziej narażone są osoby starsze, osoby z problemami z sercem, płucami, cukrzycą. W obecnej sytuacji powinniśmy raczej izolować dziadków od ich wnuków, a nie prosić ich o pomoc w opiece. Skontaktujmy się z bliskimi w sile wieku, możemy także dogadać się z zaprzyjaźnionymi rodzicami i wspólnymi siłami zorganizować dzieciom opiekę na te dwa tygodnie.

Szkoły zamknięte, co z nauką?

Ministerstwo Edukacji Narodowej apeluje, aby przerwa w funkcjonowaniu szkoły nie oznaczała dni wolnych od nauki. Rodzice powinni zachęcać dzieci do samodzielnej nauki, MEN poleca korzystanie z platformy epodreczniki.pl, na której udostępnione są materiały edukacyjne (dostęp do zasobów jest bezpłatny). Należy także śledzić komunikaty placówek, do których chodzą dzieci, nauczyciele mogą przygotować materiały, nad którymi uczniowie będą pracować. Nauczyciele będą kontaktować się z uczniami za pośrednictwem Librusa (lub innego dziennika elektronicznego, który wykorzystywany jest w danej placówce). Czasem kontakt jest też mniej formalny, informacje mogą być przekazywane za pośrednictwem komunikatorów - ale to już zależy od ustalonych wcześniej zasad komunikacji.

Jak zorganizować dzieciom czas?

Nauka to jedno, ale co z przedszkolakami, które nie muszą ćwiczyć tabliczki mnożenia czy nadrabiać zaległości w lekturach? Poniżej znajdziecie kilka propozycji, które pomogą przetrwać w domu.

Czytajcie książki. Jeśli nie macie w domu zapasu lektur, zrezygnujcie z wycieczki do biblioteki czy księgarni. Zróbcie zakupy przez internet, a jeśli nie chcecie czekać - zamówcie audiobooki lub ebooki. Można także skorzystać z internetowych bibliotek. Chociaż znajdziemy tam głównie lektury, na pewno wybierzemy coś, co będziemy mogli przeczytać także przedszkolakowi (chociażby "O krasnoludkach i sierotce Marysi" Marii Konopnickiej).

Bawcie się. Można sięgnąć po zabawki czy puzzle, ale przedmioty często szybko się nudzą. Warto sięgnąć po aktywności, które znamy z własnego dzieciństwa.

  • Zróbcie bazę (wystarczą krzesła i koc), która może być i podwodnym statkiem, i namiotem na środku pustkowia,
  • Wystawcie sztukę teatralną - znów, wystarczą krzesła i koc, bohaterów możecie zrobić "od zera" (np. wykorzystując drewniane łyżki, którym dorysujecie buzie) albo wykorzystać lalki i pluszowe misie,
  • Pobawcie się cieniami - teatrzyk cieni to coś, co najmłodszym na pewno się spodoba, a i starsi będą mieć frajdę, próbując pokazać konkretny kształt. Możecie korzystać z własnych dłoni, możecie też zrobić kukiełki z papieru i patyczków,
  • Twórzcie własne gry. Najpierw będzie trzeba poświęcić czas na wymyślanie reguł i zrobienie planszy, później - na granie,
  • Pamiętajcie o ruchu. W domu możecie bawić się nie tylko w chowanego, możecie zrobić tor przeszkód, bawić się w "ciepło-zimo", użyć papierowej taśmy malarskiej i wyrysować na podłodze pole do gry w klasy (lub innej, wymyślonej przez siebie gry).

Wyżyjcie się twórczo. Dzieci uwielbiają malować, ciąć, kleić. Poszukajcie w domu nie tylko papieru, kleju i nożyczek, ale i różnego rodzaju guzików, tasiemek, kawałków materiału i wszystkiego, co tylko może się przydać do prac plastycznych. Pozwólcie dzieciom na kreatywność, możecie też wymyślać różnego rodzaju zadania - jednego dnia robimy marzannę, innego laurkę dla ukochanej pani z przedszkola. Warto podejrzeć tutoriale, których pełno na blogach i YouTube, znajdziecie tam mnóstwo podpowiedzi.

Wykorzystajcie masę plastyczną. W domowym zaciszu zrobicie masę solną (to tylko mąka, sól i woda), z której można ulepić właściwie wszystko - zarówno różne figurki, jak medale dla dziadków. Masę utwardzamy w piekarniku, a później malujemy. Możemy zrobić też domową ciastolinę lub popularny slime, ale do ich przygotowania potrzebujemy więcej produktów, nie wszystkie mamy "na stanie".

Róbcie eksperymenty. Dzieci zachwyci już ciecz nienewtonowska (zrobicie ją z mąki ziemniaczanej i wody) - zabawa nią może być zajęciem na długie godziny, czy kryształki soli, które powstają na umoczonej w słonej wodzie nitce. Instrukcje domowych eksperymentów znajdziecie w sieci, do przygotowania wielu z nich wystarczą produkty, które mamy w domach.

Róbcie eksperymenty i prowadźcie codzienne obserwacje.Róbcie eksperymenty i prowadźcie codzienne obserwacje. fot. Mama Belle and the kids/Shutterstock.com (zdjęcie ilustracyjne)

Patrzcie, co ogląda dziecko. Nie oszukujmy się, nie unikniemy włączenia telewizora, szczególnie, jeśli musimy pracować z domu i nie możemy poświęcić całej swojej uwagi córce czy synowi. Kontrolujmy jednak czas, jaki spędza przed ekranem, a także sprawdzajmy, co ogląda. Jeśli nie masz czasu przeglądać nowości, włącz bajki, które znasz ze swojego dzieciństwa (np. te ze studia Disneya). Animowane seriale, które mogą zainteresować dziecko to np. "Ciekawski George" czy "Marta mówi". Nie bój się też YouTube'a. ale szukaj kanałów przeznaczonych dla najmłodszych, tworzonych we współpracy ze specjalistami. To nie tylko te z bajkami czy piosenkami, ale i prezentujące zestawy ćwiczeń dla najmłodszych.

Czy możemy wychodzić na dwór?

O ile nie jesteśmy objęci kwarantanną domową, ani nie istnieją inne przeciwwskazania, które do tej pory zatrzymywały nas w domu (choroba, niesprzyjająca pogoda itp.), nie musimy spędzać całych dni w czterech ścianach. Oczywiście musimy zachować zdrowy rozsądek - unikajmy dużych skupisk ludzi, nie wybierajmy się autobusem na drugi koniec miasta, zrezygnujmy z zakupów w hipermarkecie. Idźmy do parku, wybierzmy się na rowerową przejażdżkę. We własnym gronie.

Więcej o:
Komentarze (2)
Koronawirus w Polsce. Zamknięte szkoły i przedszkola. Co robić z dziećmi?
Zaloguj się
  • sylwia.domaszewska

    Oceniono 1 raz 1

    Z pomocą przychodzą gry planszowe :) Jako mama dwójki smyków chętnie korzystam z tego rozwiązania, aby zorganizować swoim pociechom czas. Wspólnie gramy w Ucieczkę z lochu - ciekawą karciankę, w której wcielamy się w rycerzy i pokonujemy labirynt drzwi. Planszę tworzymy sami układając karty, więc nie ma nudy, a czas upływa bardzo szybko.

  • gw_admin

    Oceniono 4 razy 0

    Zamknięte szoły i przedzkola kina i baseny. Jak zorganizować dzieciom czas?
    To proste najpierw wysłać dzieci na ćwiczenia duchowe do kościoła, a później zabrać je na zakupy by pojazać jak należ walczć o makaron jak tłoczyć się przy kasach jak sobbie chyrlać przy kasjerze by się pośpieszył. Starsze dzieci i studentów zapraszam do barów i dyskotek którym to lokalom nie pozwólmy zbankrutować.
    Powższa insrukcja poswoli na to że już za miesiąc będziemy mieli koronawirusa z głowy.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX