Kupujemy zabawki dla dzieci. Na co zwracać uwagę?

Dzieciom w sklepach z zabawkami świecą się oczy, dorośli dostają oczopląsu. Czym kierować się podczas wyboru zabawek? Jak wybrać tę najlepszą dla dziecka? Podpowiadamy.

Wybór zabawki dla dziecka tylko pozornie jest łatwym zadaniem. Musimy wybrać nie tylko taką, która podoba nam się wizualnie, ale- przede wszystkim - będzie odpowiednia dla malucha. Sięgajmy po zabawki odpowiednie dla wieku, nie kupujmy zabawek "na zapas". Oczywiście, można taką rzecz po prostu schować na później, ale jeśli decydujemy się na zakup czegoś, co ma służyć dziecku w danym momencie, sięgnijmy po coś, co przyda mu się teraz.

Jakie zabawki wybierać?

Przede wszystkim kieruj się wiekiem i umiejętnościami dziecka. Zabawki dla starszaków mogą zawierać np. małe elementy niebezpieczne dla najmłodszych (koraliki, doczepiane a nie wyszyte oczy itp.), mogą też być zbyt skomplikowane, dziecko nie będzie chciało po nie sięgać, bo nie będzie wiedziało, jak się bawić.

Łatwiejsze zadanie mają ci, którzy na co dzień przebywają z dzieckiem, znają jego umiejętności. Im łatwiej będzie dopasować zabawki do aktualnych potrzeb. Maluchom, które zaczęły chwytać spodobają się gadżety, które łatwo uchwycić (np. grzechotki), tym, które uwielbiają coś przerzucać, segregować, podaruj sorter lub zestaw pudełek w różnych rozmiarach.

Co się sprawdzi?

Dla niemowląt dobre będą zabawki w kontrastowych kolorach, o różnych fakturach, wydające dźwięki (chodzi tu raczej o delikatne piśnięcia, dźwięki grzechotki, a nie głośne melodie). Zanim maluch nauczy się chwytać, będzie zabawkę obserwował, dotykał - różnorodność kolorów i faktur będzie wsparciem jego rozwoju. To zabawki często zachęcają do aktywności, wspomnianego już chwytania, przekręcania się na boki czy leżenia na brzuszku, którego część dzieci bardzo nie lubi.

Niektóre zabawki "rosną" razem z dziećmi. To np. maty edukacyjne - najpierw dziecko będzie obserwowało zawieszone na niej elementy, później będzie je chwytało, wkładało buzi, odkrywało ich funkcje. Podobnie maluch będzie odkrywał stoliki edukacyjne - najpierw (gdy zabawka nie będzie rozłożona) może bawić się nią leżąc na brzuszku, może uczyć się przy niej stawać i stawiać pierwsze kroki itp.

Dzieci uwielbiają odkrywanie nowych rzeczy, a zabawki im to umożliwiają. Sięgajmy po takie, przy których trzeba odrobinę "pogłówkować" (piramidy do układania, sortery kształtów itp.). Radość sprawiają ruchome elementy, ukryte funkcje. Takie zabawki wręczaj jednak starszemu niemowlęciu, trzymiesięczny maluch może wcisnąć coś przypadkowo, nie będzie miał tyle frajdy, co starszak.

Zabawki w których usłyszymy wierszyki czy piosenki uczą dzieci zapamiętywania tekstu, pomagają w koordynacji ruchowej (pierwsze "tańce" to nie tylko zabawa). Światełka nie tylko urozmaicają zabawę, to również koordynacja oko-ręka (np. gdy trzeba wcisnąć przycisk, który się świeci).

Dzięki zabawie (i zabawkom) dziecko rozwija się, doskonali swoje zdolności, nie tylko psychomotoryczne, ale i poznawcze czy językowe. Zabawki, które wybieramy powinny działać na różne zmysły i dostarczać maluchowi różnych bodźców.

Pomyśl też o rodzicach

Wydaje ci się, że to tylko jedna grająca zabawka? Tam, gdzie mieszka dziecko może być ich mnóstwo. Jeśli decydujesz się na zabawkę z melodyjką sprawdź, czy ma ona regulację dźwięku oraz czy można ją w każdej chwili wyłączyć (niekiedy nie ma wyłącznika, musimy odsłuchać melodię do końca albo... wyciągnąć baterie).

Jeśli nie jesteś pewny, jakie dokładnie funkcje ma zabawka, zamiast tej grającej, wybierz standardową, nawet jeśli wydaje ci się, że ma mniej możliwości. Dziecko odkryje nawet te funkcje, które nie istnieją. Gotowe rozwiązania nie zawsze się sprawdzają, proste zabawki mogą dać maluchom więcej frajdy, a ich wyobraźnia będzie ci za to wdzięczna.

Zwracaj uwagę na szczegóły wykonania

Zanim włożysz zabawkę do koszyka popatrz, czy nie jest uszkodzona: połamana, porysowana - w sklepach dzieją się różne rzeczy, czasem na półkach leżą rzeczy, które komuś upały, ktoś je zwrócił itp. Ważne jest, aby zabawka była bezpieczna. Popatrz np. na łączenie plastiku, czy jest równe, czy nie wystają ostre "zadziorki". Tego typu rzeczy mogą pojawiać się głównie na zabawkach typu "no name", kupowanych na bazarkach. Wybieraj się tam po warzywa, nie po rzeczy dla najmłodszych - może i zaoszczędzisz kilka złotych, ale tak naprawdę kupujesz kota w worku.

Zwróć też uwagę, czy zabawka jest kompletna, czy nie brakuje doczepianego elementu, coś nie wypada - to wpływa nie tylko na jakość zabawy, ale i na bezpieczeństwo.

Popatrz na oznaczenia. Dzięki nim będziesz wiedział, czy zabawka spełnia wszystkie normy, dla dzieci w jakim wieku jest przeznaczona itp.

Oznaczenia na zabawkach

Poniżej znajdziecie główne oznaczenia, które powinny znajdować się na zabawkach. Oprócz nich mogą pojawiać się też inne symbole czy nazwy własne, jednak najważniejsze to oznaczenie CE i norma EN 71 oraz informacja o wieku.

CE (Conformité Européenne) - oznacza, że daną rzecz wyprodukowano zgodnie z europejskimi normami. Oznaczenie to musi pojawiać się na wielu produktach, jeśli mają one być dopuszczone do sprzedaży, m.in. na zabawkach dla dzieci do lat 14. Nie jest to jednak certyfikat bezpieczeństwa ani znak jakości.

Litery w oznaczeniu są odrobinę oddalone od siebie, jeśli na zabawce są one praktycznie ze sobą złączone - najprawdopodobniej dany produkt nie spełnia europejskich norm.

Naniesienie znaku CE na produkt umożliwia certyfikat zgodności WE.

EN 71 - ta europejska norma określa wymogi bezpieczeństwa dla zabawek. Podzielona jest ona na trzynaście części, każda z nich dotyczy czego innego.

  • EN 71-1: Właściwości mechaniczne i fizyczne
  • EN 71-2: Palność
  • EN 71-3: Specyfikacja migracji niektórych pierwiastków
  • EN 71-4: Zestawy do wykonywania doświadczeń chemicznych i podobnych
  • EN 71-5: Zabawki chemiczne(zestawy), które nie są przeznaczone do wykonywania doświadczeń
  • EN 71-6: Graficzne symbole oznaczania wiekowego
  • EN 71-7: Farby do malowania palcami
  • EN 71-8: Huśtawki, zjeżdżalnie i podobne zabawki do użytku wewnątrz i na zewnątrz budynków
  • EN 71-9: Związki chemiczne organiczne - wymagania
  • EN 71-10: Związki chemiczne organiczne - Przygotowywanie próbek i ekstrakcji
  • EN 71-11: Organiczne związki chemiczne - metody badań
  • EN 71-12: N-nitrozoaminy i substancje N-nitrylujące
  • EN 71-13: gry planszowe z zapachami, zestawy kosmetyczne i gry smakowe

Normy polskie opisane są jako np. PN-EN 71-1. Szczególnej kontroli poddawane są zabawki przeznaczone dla najmłodszych (tj. do 3 r.ż.).

PEFC (The Programme for Endorsement of Forest Certification) - to oznaczenie możemy spotkać na drewnianych zabawkach.  Znaczy, że zabawki wykonano z drewna pochodzącego z certyfikowanych lasów, pochodzenie surowca jest znane

FSC (Forest Stewardship Council) - również pojawia się na zabawkach drewnianych, także ma związek z pozyskiwaniem surowca z wiadomych, certyfikowanych źródeł

Fair Trade - czyli Sprawiedliwy Handel, najważniejsze założenie to to, że człowiek jest ważniejszy od zysku. To m.in. fakt, że ludzie, którzy pracują na każdym etapie tworzenia zabawki za swoją pracę są wynagradzani, do pracy nie zatrudnia się dzieci

GOTS (Global Organic Textile Standard) - to oznaczenie pojawia się na tekstyliach, zapewnia nas m.in. o tym, że do wykonania użyto ekologicznej bawełny

Safe Toys - zabawki są bezpieczne dla dzieci - wykonane są z bezpiecznych produktów, są dopasowane do wieku dziecka

0+,1+,3+ itp. - oznaczenie to informuje o tym, dla dzieci od którego wieku dana zabawka się nadaje

Zabawka ma dawać radość, ale ma być też bezpieczna, pamiętajmy, żeby zwracać uwagę na oznaczenia, dzięki nim będziemy wiedzieć, czy spełnia wszystkie normy, z jakich materiałów jest wykonana itp. A gdy ten krok będziemy mieć za sobą, nie zostaje nam nic innego, jak... dobra zabawa.

Copyright © Agora SA