Ministerstwo Edukacji Narodowej po raz siódmy opublikowało prognozę zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego. W raporcie wskazano 35 zawodów, dla których, ze względu na znaczenie dla rozwoju państwa, jest prognozowane szczególne zapotrzebowanie na rynku pracy.
Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami Prawa oświatowego samorządy na 2026 r. otrzymają zwiększoną kwotę potrzeb oświatowych dla szkół kształcących w zawodach wskazanych w prognozie z 2025 r.
Głównym celem tej prognozy jest wspomaganie szkolnictwa branżowego poprzez stymulowanie oferty szkół prowadzących kształcenie zawodowe.
Wykaz zawiera listę zawodów w ujęciu alfabetycznym: automatyk, betoniarz-zbrojarz, cieśla, dekarz, elektromechanik, elektryk, kierowca mechanik, mechanik-monter maszyn i urządzeń, mechatronik, monter izolacji przemysłowych, monter konstrukcji budowlanych, monter nawierzchni kolejowej, monter stolarki budowlanej, operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych, operator maszyn i urządzeń do robót ziemnych i drogowych, operator maszyn i urządzeń w gospodarce odpadami, opiekun osoby starszej, opiekun w domu pomocy społecznej, operator obrabiarek skrawających, technik automatyk, technik automatyk sterowania ruchem kolejowym, technik budowy dróg, technik dekarstwa, technik elektroenergetyk transportu szynowego, technik elektromobilności, technik elektryk, technik energetyk, technik gospodarki odpadami, technik izolacji przemysłowych, technik mechanik, technik mechatronik, technik montażu i automatyki stolarki budowlanej, technik robotyk, technik spawalnictwa, technik transportu kolejowego.
Po raz pierwszy w statystykach pojawił się zawód z poziomu szkoły policealnej: opiekun osoby starszej i opiekun w domu pomocy społecznej. Ma to związek z prognozami, że w 2050 r. w Polsce aż 32,7 proc. populacji będą stanowiły osoby po 65. roku życia. To oczywiste, że wówczas znacząco wzrośnie zapotrzebowanie na opiekunów w domach pomocy społecznej i opiekunów osób starszych.
W 2025 r. po raz pierwszy w części wojewódzkiej prognozy pojawił się jeden zawód będący specjalizacją regionalną w danym województwie. Te zawody to:
Technologia coraz bardziej dominuje w naszym życiu i wpływa też na pracę. Dobrym dowodem jest fakt, że dla młodych ludzi coraz bardziej liczy się elastyczność niż wysoka wypłata. W potocznym rozumieniu elastyczność oznacza brak sztywnych godzin rozpoczęcia i zakończenia pracy, a także możliwość zmiany liczby przepracowanych godzin w ciągu miesiąca (raz więcej, raz mniej). Jak wynika z raportu "Mind the Gap - How Gen Z is Disrupting the Workplace in 2024", aż 35 procent młodych osób z 14 krajów jako główne kryterium wyboru pracy wskazało właśnie elastyczność. Jednak w Polsce wciąż to właśnie wynagrodzenie jest decydującym czynnikiem. Tak wskazało 23 procent pytanych, ale elastyczność wybrało niewiele mniej - 22 procent pytanych.
W wielu krajach o umiejętności związane z AI zaczyna się dbać już w szkołach, aby przygotować młodzież na czekające na nią wyzwania. Na przykład w Korei Południowej sztuczna inteligencja została włączona do oficjalnego programu nauczania, a w Zjednoczonych Emiratach Arabskich realizowany jest program wyszkolenia 100 tysięcy programistów. Zresztą już dziś prawie 70 procent specjalistów korzysta z AI na co dzień, a kolejnych kilkanaście procent chce zacząć. Dlatego nie warto uciekać od technologi, a uczyć się mądrego korzystania z niej.