Polscy uczniowie klas czwartych znaleźli się wśród krajów o wysokich wynikach z matematyki i przyrody. Średnie wyniki polskich czwartoklasistów były wyższe w porównaniu do 2019 roku. I choć to niemały powód do dumy, to mimo relatywnie dobrych wyników w zakresie umiejętności systematycznie spada pozytywne nastawienie do matematyki i przyrody i poczucie przynależności do szkoły. Tak wynika z najnowszego badania TIMSS przeprowadzonego w 2023 roku w 58 krajach (plus pięć regionów), w którym przebadano 360 tys. dzieci z 12 tys. szkół.
Jeśli chodzi o matematykę, średnia międzynarodowa wyniosła 503 punkty. Wynik polskich uczniów to 546 punktów. Lepsze wyniki uzyskali uczniowie plasujący się następująco:
Natomiast w przypadku nauk przyrodniczych czwartoklasiści z Polski z wynikiem 550 pkt uplasowali się na siódmej pozycji.
- Tylko kilka krajów ma porównywalne lub wyższe wyniki od polskich uczniów. Jesteśmy w ścisłej czołówce światowej, zarówno w matematyce, jak i w naukach przyrodniczych. To są dobre wyniki, za które odpowiada dobra praca polskiej szkoły, ale też ciężka praca rodziców. Widzimy w badaniach, że w tych rodzinach, w których rodzice pracują z dziećmi, czytają im, wymyślają różne zabawy matematyczne, ich pociechy mają lepsze wyniki w nauce. Mamy też kilka niepokojących wyników dotyczących na przykład tego, czy uczniowie lubią się uczyć, czy lubią szkołę. Zwraca uwagę też nastawienie nauczycieli, którzy często mówią, że nie są dumni ze swojej pracy. To są rzeczy, nad którymi na pewno musimy w Polsce popracować - ocenił Maciej Jakubowski, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych.
Choć polscy czwartoklasiści są w czołówce pod względem umiejętności z matematyki i przyrody, to badanie pokazało, że coraz mniej uczniów lubi te przedmioty i się nimi interesuje. Poczucie przynależności polskich uczniów do szkoły jest najniższe spośród krajów biorących udział w badaniu.
60 proc. uczniów IV klas szkoły podstawowej w Polsce deklaruje, że lubi chodzić do szkoły. Ze stwierdzeniem "lubię chodzić do szkoły" zdecydowanie zgadza się 19 proc. czwartoklasistów, a raczej zgadza się 41 proc. Odsetek polskich uczniów deklarujących, że lubi chodzić do szkoły, systematycznie maleje w kolejnych edycjach badania.
Poczucie przynależności polskich uczniów do szkoły zmierzone w 2023 r. jest najniższe spośród wszystkich krajów biorących udział w badaniu. Czy zmiany w szkole, które cały czas wprowadzane są przez MEN, zmienią polską edukację?
Na dowód tych słów poznajcie historię jednej z najlepszych polskich matematyczek, która znajduje się tutaj.