Praca nauczyciela nie ogranicza się jedynie do omawiania konkretnych zagadnień, zadawania pracy domowej i sprawdzania sprawdzianów. To także konieczność reagowania na różne kryzysowe sytuacje, które mają miejsce w szkole. Opowiedziała nam o nich młoda nauczycielka, która od pół roku pracuje w placówce w mniejszej miejscowości.
Pani Milena (imię zmienione) pracuje w szkole podstawowej, gdzie są bardzo liczne klasy. Niestety, często w takich klasach jest nawet pięciu uczniów, którzy mają orzeczenia lub specjalne opinie. Wielu z nich oczywiście powinno mieć indywidualne zajęcia o potrzebie kształcenia specjalnego, jednak częściej pieczę nad nimi sprawuje nauczyciel wspomagający. Tacy uczniowie potrzebują dużo zainteresowania i indywidualnego podejścia, a w natłoku obowiązków trudno je zapewnić.
Nauczyciel wspomagający nie jest w stanie zająć się każdym dzieckiem. Często są lekcje, na których piszę coś na tablicy, a potem biegam po sali, żeby pomóc każdemu dziecku, które akurat z czymś sobie nie radzi. Oczywiście ze specjalnym uwzględnieniem tych dzieci z orzeczeniami i opiniami
- przyznaje nauczycielka i dodaje, że dużym problemem jest to, że w szkołach wciąż brakuje nauczycieli wspomagających. Często dochodzi do sytuacji, że na niektórych lekcjach ich zwyczajnie nie ma, a przecież dziecko z orzeczeniem, zgodnie z prawem, powinno mieć dostęp do takiego nauczyciela, o ile życzą sobie tego rodzice.
Zobacz także: Młoda nauczycielka o problemie, który spotykał ją w pracy. Wciąż musiała powtarzać jedną rzecz
Zapanowanie nad klasą jest szczególnie trudne, kiedy w sali brakuje nauczyciela wspomagającego. Wówczas pedagożka musi radzić sobie sama, a nierzadko pomiędzy dziećmi dochodzi do potyczek.
- Mam dwóch takich uczniów z orzeczeniem, którzy się ze sobą biją. Wtedy wkraczam lub wzywam szkolnego pedagoga. Dzieciakom z autyzmem trzeba wszystko tłumaczyć po dziesięć razy i przypominać o zadaniach. Tacy uczniowie potrafią być też agresywni. Natomiast dzieci z ADHD nie usiedzą na miejscu, a te z afazją prawie w ogóle nie mówią. Mam taką dziewczynkę w klasie, która jedynie kiwa głową na tak lub na nie - zdradza nam nauczycielka i dodaje, że przy tym wszystkim nie może też zapomnieć o uczniach, którzy są niedostosowani społecznie.
Takie dzieci często źle zachowują się na lekcji, przez co traci cała klasa. Do tego są antyspołeczne, często palą, piją, biją się i wagarują
- przyznaje. Uważa, że nauczyciele, którzy na co dzień pracują w dużych klasach z dziećmi z orzeczeniami, powinni otrzymywać dodatek za pracę w trudnych warunkach. Zarabia około 4788 zł brutto i w jej opinii nie jest to kwota adekwatna do obowiązków.
Określenie "kształcenie specjalne" związane jest ze stwierdzeniem przez zespół orzekający funkcjonujący w publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej, że uczeń, ze względu na swoje problemy ze zdrowiem czy dysfunkcje intelektualne, wymaga specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Orzeczenie wydawane jest na wniosek rodziców/prawnych opiekunów lub osób sprawujących pieczę zastępczą nad dzieckiem. Do wniosku trzeba dołączyć następującą dokumentację:
Orzeczenie takie jest potrzebne przed rozpoczęciem przygody z przedszkolem lub nauki w szkole, bo zawiera zalecenia dotyczące wsparcia, które placówka edukacyjna ma obowiązek zapewnić uczniowi w spektrum autyzmu. "W praktyce najważniejszą częścią dokumentu są zalecenia: formy terapii, usprawniania, pomocy oraz warunki realizacji potrzeb edukacyjnych. Zalecenia są wiążące dla szkoły i zawierają wskazówki, jak zorganizować edukację dla dziecka np. zapewnienie terapii pedagogicznej, logopedycznej lub potrzeba obecności asystenta w klasie" - czytamy na portalu polskiautyzm.pl.
Zobacz także: Ukrywa orzeczenie dziecka. "Już 5 szkół odmówiło nam przyjęcia. Traktują córkę jak towar gorszej kategorii"
Jak czytamy na stronie ecrkbialystok.pl, prawo do specjalnej organizacji kształcenia w szkole przysługuje uczniom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną z uwagi na niepełnosprawność. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego otrzymują uczniowie:
Uczniowie ci mogą pobierać naukę we wszystkich rodzajach przedszkoli oraz typach i rodzajach szkół publicznych i niepublicznych. Warto podkreślić, iż jeśli taka jest decyzja rodziców, uczniowie mają prawo uczyć się w przedszkolu lub szkole najbliższej miejsca zamieszkania.