Nauczyciel roku przeciwny zmianom na maturze z matematyki 2025. Stworzył petycję. "Absurdy na każdym kroku"

Dariusz Kulma, nauczyciel roku 2008, zaalarmował do MEN o zatrzymanie zmian w wymaganiach maturalnych do czasu stworzenia pełnej nowej podstawy programowej. Matematyk przyznał, że choć MEN uszczupliło program nauczania, to powiększyło zakres wymagań egzaminacyjnych, co w jego opinii pogrąży najbliższe matury w chaosie. Podał także szereg argumentów.

Zmiany na maturze w 2025 są już pewne. To wynik m.in. odchudzonych podstaw programowych, do których trzeba dostosować egzaminy. Centralna Komisja Egzaminacyjna 11 lipca 2024 r. przedstawiła komunikat, w którym zawarto wstępne informacje o zmianach na maturze. W przypadku matematyki na poziomie podstawowym CKE zakłada zmianę w punktacji. Maksymalna liczba punktów do uzyskania za rozwiązanie zadań w arkuszu egzaminacyjnym ma być zgodna z Informatorem z 2021 r., a więc 50 punktów, w tym:

  • maksymalna liczba punktów do uzyskania za rozwiązanie zadań zamkniętych: 25 punktów (liczba zadań: 20-25);
  • maksymalna liczba punktów do uzyskania za rozwiązanie zadań otwartych: 25 punktów (liczba zadań: 7-14).

Ze zmianami na maturze nie zgadza się wielu matematyków, którzy uważają, że to działania krzywdzące dla uczniów.

Zobacz wideo Czy matura to rzeczywiście bzdura? Spytaliśmy gwiazdy i polityków

Stop zmianom na maturze z matematyki 2025. "Cięcia są mniejsze niż wymagania egzaminacyjne"

Jedną z osób, która staje w obronie maturzystów, jest Dariusz Kulma, nauczyciel roku 2008. Autor książki "Jak zdać maturę z matematyki" i kanału na TikToku o tym samym tytule, przekonuje, że planowana rewolucja na maturze z matematyki sprawi, że egzamin będzie dużo trudniejszy, niż dotychczas. 

Musimy zatrzymać ten chaos

- mówi Dariusz Kulma w wystąpieniu na swoim kanale i tłumaczy, że wraz z uszczupleniem podstawy programowej zakres zagadnień do egzaminu maturalnego z matematyki zmienił się radykalnie. "Ministerstwo chciało pokazać, że idzie wam na rękę i zmniejsza podstawę programową, ale niestety, okazało się, że te cięcia są mniejsze niż wymagania egzaminacyjne, które mieliście [dotychczas]. To znaczy, że matura będzie na pewno trudniejsza, na pewno też będzie inna" - dodaje, zwracając się do maturzystów. 

Nauczyciel roku stworzył petycję. Sugeruje, że zmiany skrzywdzą dzieci

Nauczyciel informuje, że z zagadnień maturalnych z matematyki, CKE wycięło wiele zadań, które wydawały się dość proste i można było je robić, korzystając ze schematu. Kulma postanowił przygotować petycję do Ministerstwa Edukacji Narodowej, w której apeluje o utrzymanie obecnych wymagań egzaminacyjnych na maturze z matematyki, obowiązujących w latach 2023-2024, jako aktualnej podstawy programowej do czasu pełnej zmiany programu nauczania.

Matematyk argumentuje, że ma to na celu zapewnienie stabilności i przewidywalności zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli, oraz uchronienie przed wprowadzeniem dodatkowego chaosu w systemie edukacji. Za główne powody postawił: niewłaściwy czas przygotowania zmian, koszty poniesione przez nauczycieli i wydawców, chaos spowodowany ciągłymi zmianami, brak dostępnych materiałów edukacyjnych i brak konsultacji z nauczycielami praktykami.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.