Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego rozpoczął się 14 maja. O godzinie 9 w całej Polsce zerwano plomby zabezpieczające arkusz składający się z 24 stron. Uczniowie musieli się zmierzyć z 18 zadaniami. Sprawdzały one czytanie ze zrozumieniem, wiedzę z literatury, gramatyki oraz umiejętność pisania zarówno krótszych form użytkowych, jak i dłuższych wypowiedzi. Poniżej prezentujemy proponowany klucz odpowiedzi, konsultowany z egzaminatorką i nauczycielką języka polskiego. Nie stanowi on oficjalnego klucza CKE.
Zadanie 1. (0–1):
Zadanie 2. (0–1):
Odpowiedź: C
Zadanie 3. (0–1)
Ambicja Alka popychała go do śmiałych i często ryzykownych akcji. Chłopak podejmował się zadań trudnych do przeprowadzenia i umiał je doprowadzić do końca.
Zadanie 4. (0–1)
Odpowiedź: D
Zadanie 5. (0–1)
Alek z pomnika Kopernika odkręcił ciężką metalową tablicę, którą Niemcy zasłonili polski napis. Niemiecką tablicę ukrył pod śniegiem. Była to trudna i ryzykowna akcja. Miejsce znajdowało się w centrum Warszawy, w Pałacu Staszica stacjonował wróg. Chłopak mógł łatwo wpaść w ręce nieprzyjaciela.
Zadanie 6. (0–2)
A - E - C- B - D
Zadanie 7. (0–2)
Tytuł lektury: "Quo Vadis"
Bohater lektury: Marek Winicjusz
Uzasadnienie wyboru: Marek Winicjusz wkracza do płonącego Rzymu, żeby ratować ukochaną. Był w stanie dla miłości zaryzykować własne zdrowie i życie.
Zadanie 8. (0–2)
8.1: B, D
8.2: Alek uważnie obserwował fronton Zachęty.
Zadanie 9. (0–1)
Zadanie 10. (0–2)
Element graficzny 1: Kino
Wyjaśnienie. W kinach, w których wyświetlano propagandowe niemiecki filmy, chłopcy wypuszczali gaz, a na ścianach budynków malowali napisy "Tylko świnie siedzą w kinie".
Element graficzny 2: Samochód więźniarka
Wyjaśnienie: Dywersanci przeprowadzili "akcję pod Arsenałem". Polegała na odbiciu z więziennego konwoju ich kolegi - Rudego. Była to trudna i ryzykowna akcja.
Zadanie 11. (0–2)
Tematem tekstu Frédérica Lenoira jest poszukiwanie szczęścia. Autor rozpoczyna swoje rozważania od refleksji nad tym, co sprawia, że człowiek jest szczęśliwy, a następnie zauważa, iż droga do szczęścia jest niełatwa. Człowiek musi zdecydować się na wyrzeczenia, być konsekwentnym w działaniu i każdy swój wybór dobrze przemyśleć. W zakończeniu autor tekstu przytacza słowa filozofa, aby potwierdzić swoją wcześniejsze tezy.
Zadanie 12. (0–1)
Odpowiedź: D
Zadanie 13. (0–1)
Odpowiedź: C
Zadanie 14. (0–1)
Zadanie 15. (0–2)
15.1, Odpowiedź: Sformułowania, które dotyczą podmiotu lirycznego wiersza Dar, oznaczono literami: A, B oraz E.
15.2.
Tak, opinia filozofa może stanowić komentarz do wiersza "Dar" Miłosza. Podmiot liryczny utworu sam pracuje nad swoim szczęściem, świadomie, dokonując wyborów, które mogą go do niego doprowadzić.
Zadanie 16. (0–1)
Odpowiedź: B
Zadanie 17. (0–3)
Ogłoszenie
Informujemy wszystkich wielbicieli fotografii, że 18 maja 2024 o godzinie 18.00 w galerii sztuki Artis odbędzie się wernisaż wystawy fotograficznej pod tytułem "Szczęście zatrzymane w obiektywie", organizowane przez uczniów szkoły podstawowej nr 3 w Warszawie. Podczas wydarzenia uczestnicy będą mogli porozmawiać z autorami prezentowanych fotografii oraz wziąć udział w warsztatach fotograficznych, które poprowadzi zawodowy fotograf Krzysztof Obiektywski.
Uczniowie szkoły podstawowej nr 3 w Warszawie.
Zadanie 18. (0–20)
Tematy komentuje Iwona Iwińska, nauczycielka języka polskiego i egzaminatorka.
Temat 1.Napisz rozprawkę, w której rozważysz trafność stwierdzenia, że warto pomagać innym. W argumentacji odwołaj się do wybranej lektury obowiązkowej oraz do innego utworu literackiego.
Można przewrotnie wykorzystać w pracy "Dziady część III". Zły pan, który nie chciał pomagać potrzebującym, nie trafia do nieba. Podobny motyw przewija się też na przykład w "Opowieści wigilijnej". Bohater widzi, jaka grozi mu przyszłość, jeśli nie stanie się lepszym człowiekiem. Po wizycie trzech duchów zaczyna pomagać i staje się szczęśliwy. Ebenezer Scrooge jest dobrym przykładem, bo jego historia pokazuje, że jeśli jest serdeczny i okazuje serce innym, osiąga szczęście.
Uczniowie mogą powołać się także na "Quo Vadis". Marek Winicjusz pod wpływem miłości do Ligii przewartościowuje swoje życie. Przestaje myśleć o sobie i zaczyna skupiać się na losie potrzebujących. Dzięki trosce o innych stał się lepszym człowiekiem, a co więcej, udało mu się zasłużyć na miłość ukochanej.
Temat 2. Bez ciebie nie poradziłbym/poradziłabym sobie w tej sytuacji… Napisz opowiadanie o przygodzie z bohaterem wybranej lektury obowiązkowej, którego pomoc sprawiła, że Wasza przygoda zakończyła się szczęśliwie. Wypracowanie powinno dowodzić, że dobrze znasz wybraną lekturę obowiązkową.
Uczeń może sam wymyślić historię. Przykładowo może być to sytuacja, kiedy uczeń gubi się podczas szkolnej wycieczki w górach. Stojąc pośród gęstego i ciemnego lasu, spotyka swojego ukochanego bohatera literackiego, który podnosi go na duchu i pozwala mu zachować zimną krew, tak by mógł szczęśliwie wybrnąć z opresji.
Opowiadanie stwarza uczniowi szerokie pole do popisu. Zagrożeniem może być zbytnie zaangażowanie się w opowiadaną historię. Podstawowym zadaniem ucznia jest wykazanie, że zna lekturę. Uzasadnienie, dlaczego wybrało się akurat tego bohatera. Z pracy powinno jasno wynikać, jakie cechy bohatera książki pomogły bohaterowi opowiadania. Boję się, że wielu zdających za bardzo skupi się na opisie przygód, a nie na wymogach egzaminacyjnych. Taka praca to dobry sprawdzian. Z jednej strony piszący może wszystko, z drugiej strony musi narzucić sobie reguły, bo inaczej jego fantazje mogą sprowadzić go na manowce. Dla sprawdzających z pewnością będzie to trudny orzech do zgryzienia.