• Link został skopiowany

"Szatan z siódmej klasy" - problematyka i streszczenie. Sprawdź, jak przygotować dobry plan wydarzeń

"Szatan z siódmej klasy" należy do grona lektur uzupełniających, które można omawiać w wyższych klasach szkoły podstawowej. Jeśli przeczytałeś tę powieść i chcesz usystematyzować swoją wiedzę w zakresie jej treści, możesz skorzystać ze streszczenia lub przypomnieć sobie, czego dokładnie dotyczył utwór.
Lektury szkolne (zdjęcie ilustracyjne)
Fot. Paweł Kozioł / Agencja Wyborcza.pl

"Szatan z siódmej klasy" – lektura uzupełniająca dla klas podstawowych

Omawiasz książkę "Szatan z siódmej klasy"? Lektura ta jest powieścią napisaną przez Kornela Makuszyńskiego w 1937 roku. W tym samym roku rozgrywa się też akcja, opisywana na kartach utworu. Część wydarzeń ma miejsce w Warszawie, gdzie mieszka główny bohater i tytułowy szatan, Adam Cisowski oraz w Bejgole, wsi, w której chłopiec przebywa w trakcie letnich wakacji.

"Szatan z siódmej klasy" w zamierzeniu ma należeć do literatury rozrywkowej, ponieważ można go zaliczyć do gatunku powieści kryminalnej. Bardzo ważna jest w nim także obecność komizmu, widocznego pod trzema uzupełniającymi się postaciami: komizmu sytuacyjnego, komizmu postaci oraz komizmu słownego.

"Szatan z siódmej klasy" – jak napisać plan wydarzeń tej lektury?

Nie wiesz, jak najprościej przypomnieć sobie wszystkie najważniejsze wydarzenia z lektury "Szatan z siódmej klasy"? Plan wydarzeń to świetna pomoc w takim wypadku, dlatego postaraj się przywołać z pamięci wszystko, co najistotniejsze dla fabuły powieści i spisać to w punktach na kartce, zachowując porządek chronologiczny.

Aby stworzyć plan wydarzeń, musisz sobie przypomnieć wszystkie istotne zdarzenia, które miały wpływ na losy bohaterów oraz kształtowanie się historii. W przypadku tej lektury na pewno musisz uwzględnić awanturę, jaka miała miejsce na lekcji historii, gdy profesor Gąsowski zaczął pytać nie tych uczniów, co trzeba, prośbę o rozwiązanie rodzinnej zagadki, z jaką profesor zwrócił się do Adama, czy wizytę fałszywego malarza, który odwiedził dom rodziny Gąsowskich. Im więcej takich punktów znajdziesz, tym bardziej szczegółowy okaże się Twój plan.

Zobacz wideo Matura z matematyki. Czy powinna być obowiązkowa? Matematyczka: Tak, jest jedno "ale". "Nauczyciele powinni przechodzić testy psychologiczne"

"Szatan z siódmej klasy" – streszczenie

Streszczenie "Szatana z siódmej klasy" pomoże Ci w przypomnieniu sobie przebiegu akcji całej powieści. Historia zaczyna się od niecodziennej sytuacji – na lekcji historii w klasie siódmej warszawskiego liceum żaden z trzech uczniów, wywołanych do odpowiedzi przez profesora Gąsowskiego, nie jest przygotowany. Jest to zdumiewające, ponieważ dotychczas wszyscy pytani bez trudu udzielali odpowiedzi. Jak się okazuje, Adam Cisowski, niezwykle sprytny i uważny uczeń, przejrzał metodę, zgodnie z którą za każdym razem profesor odpytuje uczniów jego klasy. Tym razem jednak to profesor się pomylił i wyznaczył nie tych chłopców, których powinien.

Adam podejmuje wyzwanie nauczyciela, który chce, by chłopak na kolejnej lekcji wskazał nową metodę odpytywania uczniów. Bez trudu odczytuje zamiar profesora, a później pomaga mu także w kwestii zaginionych zaproszeń – okazuje się, że Gąsowski nie otrzymał żadnej odpowiedzi, bo zaproszenia, wciąż niewysłane, tkwią w jego kieszeni.

Zachęcony świetnymi wynikami w rozwiązywaniu zagadek Adama profesor proponuje mu, by pomógł mu odkryć rodzinną tajemnicę. Otóż w domu brata profesora pojawił się nieznany nikomu Francuz, a w dodatku dokonano próby kradzieży drzwi. Chłopak zgadza się pojechać na wieś, do posiadłości Gąsowskich. Kiedy któregoś wieczoru spaceruje po okolicy, zostaje zaatakowany przez obcego mężczyznę i uderzony w głowę.

Wypadek nie jest groźny, ale roznieca w chłopcu dodatkową chęć do odkrycia prawdy na temat tego miejsca i dziwnych zdarzeń, do jakich tam dochodzi. Wraz z Wandą, uroczą bratanicą profesora, idzie przeszukać strych. Tam też docierają do pamiętnika księdza Koszyczka.

Ze znalezionych zapisków wynika, że niegdyś do dworku dotarło dwóch żołnierzy z Francji. Kamil de Berier, którego stan był wówczas ciężki, napisał list i poprosił swojego kompana, by ten zabrał go ze sobą do ojczyzny. Ksiądz z kolei otrzymał od niego prośbę o przyjęcie jego brata, jeśli tylko pojawi się na terenie posiadłości. Kamil de Berier zmarł, ale wcześniej mówił o drzwiach.

W domu Gąsowskich pojawia się tymczasem dziwny malarz. Choć zdaje się w ogóle nie znać na sztuce, bardzo interesują go drzwi. Kiedy znika, znika także pamiętnik księdza. Adam podąża w ślad za zbiegiem i zastaje go w domu Niemczewskich, których poprosił o przetłumaczenie listu Kamila de Berier. To chłopakowi udaje się zrozumieć mechanizm szyfru i odkryć wskazówkę, kierującą czytającego do cytatu z "Boskiej komedii" Dantego, a jednocześnie nawiązującą do napisu znajdującego się na drzwiach.

Adam zostaje złapany, a następnie zamknięty w piwnicy. W niewoli towarzyszy mu Francuz. Na domiar złego dochodzi do okropnej nawałnicy, w wyniku której ich "więzienie" zostaje zalane. Z opresji obu ratują harcerze. Francuz zatrzymuje się na plebanii, a mieszkający tam ksiądz Kazuro opowiada im o rannym księdzu, którego w czasach powstania styczniowego przenoszono na drzwiach. To właśnie na tych drzwiach chłopak odnajduje kolejną wskazówkę – tym razem o dwóch brodach.

W wyniku zasadzki, zaplanowanej przez Adama i Staszka, dochodzi do złapania zbirów oraz ich późniejszego aresztowania. Chłopak tymczasem odnajduje obraz przedstawiający brodatego mężczyznę, którego odbicie widać w lustrze. Kolejna wskazówka prowadzi go do bocianiego gniazda. W drzewie, na którym zostało założone, znajduje skarb – diamenty i rubiny, skryte w mieszku.

Zobacz też: "Balladyna" - omówienie lektury dla szkoły podstawowej. Napisz dobry plan wydarzeń

Więcej o: