Zakaz zadawania prac domowych pojawił się w szkołach wraz z początkiem kwietnia. Uczniowie z niecierpliwością czekali, aż nowe przepisy wejdą w życie i skończy się wielogodzinne, wieczorne siedzenie nad książkami i zeszytami. Zgodnie z decyzją MEN prace domowe nie zniknęły jednak zupełnie, ale zostały ograniczone w bardzo dużym stopniu. Nauczyciele nauczania początkowego nie mogą swoim podopiecznym zadawać nic, co nie jest związane z usprawnianiem motoryki małej (kolorowanie, rysowanie, wycinanie, ćwiczenie literek). W starszych klasach nauczyciele mogą zadawać pracę domową, ale nie mogą wymagać jej odrabiania przez tych, którzy nie chcą. Jednym słowem - jest dla chętnych i mnie podlega ocenie.
Decyzja ministerki edukacji Barbary Nowackiej o likwidacji prac domowych nie podoba się nauczycielom. Uważają, że uczniowie powinni w domach utrwalać wiedzę zdobytą na lekcjach, powtarzać, ćwiczyć. W szkole nie da się bowiem nauczyć wszystkiego. Program jest napięty, często nie ma możliwości poświęcać na poszczególne tematy koniecznego minimum.
Zniesienie prac domowych ucieszyło niektórych rodziców. Doszli do wniosku, że dzięki temu ich pociechy będą miały więcej czasu na wypoczynek i zabawę, a także rozwijanie paski i zajęcia dodatkowe. Są też i tacy, którzy otwarcie się cieszą, że nie będą musieli siedzieć godzinami ze swoimi dziećmi, pomagając im odrabiać prace domowe. Niektórzy jednak niepokoją się o to, jak teraz będzie wyglądała edukacja ich dzieci w praktyce.
W naszym sondażu zadaliśmy rodzicom pytanie: Czy zlikwidowanie prac domowych ma sens? 154 osoby, czyli 13 proc. tych, które wzięły w nim udział, stwierdziły: Tak. Nauczyciele zadawali zdecydowanie za dużo. Przeciwnego zdania było 43 proc. osób. 530 rodziców stwierdziło: Absolutnie nie. Jak niby uczniowie mają utrwalić wiedzę zdobytą w czasie lekcji? Z kolei 202 osoby (17 proc.) odpowiedziało: Prace domowe nie powinny zostać zniesione, ale ograniczone np. do dwóch w tygodniu. Z kolei 326 osób (27 proc.) stwierdziło, że nauczyciel sam powinien decydować o tym, ile zadaje.