Cechy nazizmu. Totalitaryzm, który zachwiał cały świat

Cechy nazizmu, czyli ustroju totalitarnego, który narodził się w Niemczech można sprowadzić do kilku głównych punktów. Jakich?

Cechy nazizmu i totalitaryzmu - czym się różnią?

Cechy nazizmu i totalitaryzmu można w pewnym sensie uznać za tożsame. Totalitaryzm, dawniej nazywany również mianem totalizmu, jest systemem, w którym jednostka podporządkowana jest państwu wpływającemu na życie jednostki w każdy możliwy sposób. Ingeruje w jej indywidualność. Natomiast jednostka wybitna w osobie dyktatora, wodza ma tak silny wpływ na społeczeństwo, że realizuje ono idee przezeń głoszone. Przykłady krajów, w których funkcjonowała idea totalitaryzmu to

  • Niemcy za czasów III Rzeszy Niemieckiej,
  • Związek Radziecki 
  • Korea Północna.

Jak widać więc cechy nazizmu i totalitaryzmu, z oczywistych względów, są częściowo wspólne dla obu założeń.

Charakterystyka nazizmu - podstawowe informacje o nazizmie w III Rzeszy

Okres między pierwszą a drugą wojną światową został przez Adolfa Hitlera i jego zwolenników bardzo dobrze wykorzystany. Po porażce, która została poniesiona, postanowiono odbudować silne Niemcy. Przez ten czas indoktrynowano społeczeństwo nacjonalistycznymi i totalitarnymi ideami, które wobec istniejącego kryzysu, padały na podatny grunt. Rasizm stał się bardzo powszechny. Wszystko to w niewątpliwy sposób przyczyniło się następnie do wybuchu II wojny światowej. Sam nazizm nie był jeszcze aż tak radykalny, jednakże Hitler przekształcił go w dużo bardziej niebezpieczną mieszankę. Udało mu się też w międzyczasie stłamsić nieliczną opozycję, która mogła już działać wyłącznie w podziemiu.

Zobacz wideo Dr Kasia: Najwyższy czas, żeby opowiedzieć historię Polski jako „herstorię"

Cechy nazizmu niemieckiego. O czym należy pamiętać?

Jeśli chodzi o cechy nazizmu niemieckiego, to wymienić można:

  • rasizm, którym było bardzo jednoznaczne podejście do tego, jaka rasa jest najlepsza i w zasadzie jedyna właściwa, bo nie tylko istotne było, by być Niemcem, ale chodziło wręcz o tzw. rasę "panów" pochodzenia nordyckiego
  • nacjonalizm i rządy jednostki - naród był najwyższą wartością, nadrzędną względem jednostki czy nawet niewielkich grup społecznych. W Niemczech również wiązał się z patriotyzmem, a nadto istotny był swoisty kult jednostki, dyktatora, który krzewił swoje idee społeczeństwu. Pojawił się więc swoisty kult wodza
  • militaryzm - był bardzo istotny w punktu widzenia Adolfa Hitlera. Konsekwentnie dążono więc do odbudowy wojskowej siły Niemiec podupadłych po I wojnie światowej. Oprócz tego utworzono też paramilitarną organizację, która miała wspierać kraj
  • monopartyjność - funkcjonowała jedna partia polityczna NSDAP, czyli Narodowosocjalistyczna Niemiecka Partia Robotników. Podczas sprawowania władzy przez tą organizację stosowano powszechnie m.in. inwigilację, terror i za wszelką cenę likwidowano opozycję
  • ekspansjonizm - który polegał na kolejnych podbojach i zajmowaniu kolejnych terenów
  • antysemityzm - czyli nienawiść, wrogość wobec Żydów i osób takiego pochodzenia.

Geneza nazizmu, czyli od czego się to wszystko zaczęło?

Geneza nazizmu ma swoje korzenie w czasach po I wojnie światowej, kiedy to Niemcy czuły się upokorzone postanowieniami traktatu wersalskiego z 1919 roku. Straty terytorialne, konieczność demilitaryzacji Nadrenii a także wysokie reparacje wywoływały niechęć społeczną, a co za tym idzie pojawiało się coraz więcej nastrojów nacjonalistycznych. W krzewieniu cech nazizmu wielki udział miał oczywiście Adolf Hitler. W 1923 r. trafił do więzienia i tam napisał swoją sławną pracę "Mein Kampf". Kryzys gospodarczy, który wówczas miał również miejsce sprawił, że liczba zwolenników teorii Hitlera, rosła. W 1933 r. został on kanclerzem Niemiec. Założył też partię polityczną NSDAP. Ideologia nazizmu krzewiona przez tego polityka wraz jego zwolennikami zakładał zwrócenie się w kierunku norodowosocjalistycznym. Odbudowywanie niemieckiej "dumy narodowej" doprowadziło w konsekwencji do wybuchu II wojny światowej i wieloletniej tragedii dla milionów ludzi na całym świecie. 

Zobacz też: Szkoły w Chinach. "Dzieci nie mogą mieć wolnego czasu, bo to nie jest edukacyjne"

Więcej o: