Wiêcej informacji o aktualnej sytuacji w polskim szkolnictwie na stronie Gazeta.pl
Szko³a Podstawowa nr 403, która powsta³a przy ul. Karliñskiego 6 na warszawskiej Woli, dzia³a dopiero pierwszy rok. To du¿a i nowoczesna placówka, znajduj±ca siê na szybko rozbudowuj±cym siê osiedlu Odolany. Szko³a ma 28 sal lekcyjnych, cztery sale dla oddzia³ów przedszkolnych, trzy pracownie jêzykowe, trzy ¶wietlice, sto³ówkê z nowoczesnym zapleczem, plac zabaw i boiska wielofunkcyjne. Nie ma jednak dzwonków.
Wraz z rozpoczêciem nowego roku kalendarzowego dyrekcja placówki zdecydowa³a, ¿e na jej terenie nie zadzwoni± ju¿ szkolne dzwonki.
Od stycznia jeste¶my szko³± bez dzwonków. Po dwóch dniach ju¿ widzimy pozytywne efekty tej zmiany. Zrobi³o siê ciszej i spokojniej
- czytamy na stronie placówki. Dzwonki zast±pi³y specjalne zegary, które informuj± uczniów i nauczycieli o tym, kiedy powinny siê zacz±æ i skoñczyæ lekcje.
W placówce od stycznia jest znacznie spokojniej, nauki czy odpoczynku na przerwach nie przerywa dra¿ni±cy, og³uszaj±cy d¼wiêk dzwonka.
Na pocz±tku wydawa³o mi siê, ¿e to tylko wyg³up dyrekcji i wszystko szybko wróci do normy. Dzieci by³y trochê zdezorientowane. Córka, która uczêszcza do trzeciej klasy, ba³a siê, ¿e siê zagapi, ¿e spó¼ni siê na lekcjê albo, ¿e nie zd±¿y pój¶æ do toalety, czy zje¶æ drugiego ¶niadania na przerwie
- mówi mama jednej z uczennic placówki (imiê i nazwisko do wiadomo¶ci redakcji).
Tak jednak zosta³o i wszyscy siê do tego przyzwyczaili¶my. Dzieci znacznie szybciej ni¿ ich rodzice
- ¶mieje siê. Brak dzwonków w polskiej szkole to ewenement. Tymczasem np. w szwedzkich placówkach od lat obowi±zuj± rozwi±zania, które maj± zapewniæ komfortowe warunki nauki m.in. ciszê.
Dzieci i nauczyciele sami kontroluj± czas i doskonale wiedz±, kiedy skoñczyæ lekcjê i rozpocz±æ przerwê. W szkolnym budynku nie s³ychaæ ¿adnego dzwonka, bo wiadomo, ¿e ha³as przeszkadza i mêczy
- czytamy w artykule Joanny Biszewskiej "Polsk± i szwedzk± szko³ê dzieli przepa¶æ. Uczeñ mo¿e wej¶æ do gabinetu dyrektora i powiedzieæ: Cze¶æ, Seved". Poza tym klasy do pracy umys³owej spe³niaj± okre¶lone wymagania akustyczne - s± w nich tapicerowane meble, miêkkie siedziska, kó³ka krzese³ s± miêkkie, drzwiczki w szafach i szuflady domykaj± siê cicho.
W oknach s± zas³ony, sufity s± akustyczne, a przestrzeñ do pracy indywidualnej jest oddzielona od przestrzeni do pracy grupowej
- dodaje Joanna Biszewska.