Jak napisać charakterystykę porównawczą, która będzie odpowiadała szkolnej formie, a jednocześnie będzie interesująca?

Jak napisać charakterystykę porównawczą, to ważna informacja dla wielu uczniów. W ramach lekcji z języka polskiego otrzymują oni różne zadania, które mają nauczyć ich posługiwania się rodzimym językiem w mowie i piśmie. Dowiedz się, jak prawidłowo porównywać ze sobą postaci.

Jak napisać charakterystykę porównawczą, czyli przykład pracy polegającej na zestawieniu cech różnych bohaterów

Jak napisać charakterystykę porównawczą uczą się dzieci uczęszczające do starszych klas szkoły podstawowej. Nie wydaje się to trudnym zadaniem, jednak należy pamiętać o kilku istotnych dla zachowania formy kwestiach. Na początek należy dowiedzieć się, czym w ogóle jest charakterystyka porównawcza. Jest to zestawienie ze sobą dwóch różnych bohaterów i ich cech. Może to dotyczyć pojedynczych postaci (np. Aliny i Balladyny z "Balladadyny") lub grup (np. żołnierzy biorących udział w jednej bitwie, będących po przeciwnych stronach). Celem jest wyłuskanie podobieństw i różnic. Zwykle taką pracę sporządza się według planu polegającego na napisaniu wstępu, czyli przedstawieniu ogólnych informacji dotyczących bohaterów. Następnie opisuje się wygląd, cechy zewnętrzne, a w kolejnej części charakter, uosobienie każdej z postaci. Potem należy te informacje porównać. Na koniec następuje podsumowanie pracy. By dowiedzieć się, jak napisać charakterystykę porównawczą, warto posłużyć się gotowymi przykładami dostępnymi w specjalnych opracowaniach lub internecie. 

Charakterystyka zwykła i porównawcza – czym się różnią?

Przede wszystkim tematem, a dokładniej ilością osób do opisania. Charakterystyka sama w sobie skupia się na cechach określonego bohatera (zarówno związanych z wyglądem, jak i uosobieniem), natomiast w przypadku charakterystyki porównawczej muszą być do opisania co najmniej dwie postaci, by można było sprostać zadaniu.

Zobacz wideo Jak wygląda szkoła w Szwecji? Tu nie ma prac domowych

Charakterystyka porównawcza – jak napisać dobry tekst? Oto kilka rad!

Charakterystyka porównawcza nie jest szczególnie trudną formą dla uczniów. Podstawą jest dobra znajomość lektury i bohaterów książki bądź jakiegoś wydarzenia, ale też formy jaką jest charakterystyka.

  1. Jak każda praca pisemna, ta również winna się zacząć od ogólnego wstępu. Tu przedstawia się pochodzenie bohaterów, ich ogólne cechy, to, z jakiego dzieła literackiego pochodzą i kto jest autorem ich przygód. Jeśli opis dotyczy rzeczywistych osób, to należy wskazać w jakim wydarzeniu brali udział i kiedy.
  2. Następnie opisać należy najpierw jedną postać – od wyglądu, przez cechy charakteru. Można tu posługiwać się cytatami, opisami, związkami frazeologicznymi. To samo robimy z drugą z postaci. Przy opisywaniu każdego z bohaterów indywidualnie trzeba wiedzieć, że nie chodzi o samo wymienienie cech po przecinku. Dobrze jest podać konkretne sytuacje czy też zacytować inne postaci, które mówią o opisywanych osobach.
  3. W dalszej kolejności porównujemy cechy obu pisząc, co je dzieli, a co łączy.
  4. Na koniec powinno powstać twórcze zakończenie, w którym podsumowane zostaną wnioski.

Tak więc charakterystyka porównawcza i jak napisać ją dobrze, nie jest łatwym zagadnieniem, ale przy odrobinie ćwiczeń, każdy uczeń może napisać wyjątkową pracę.

Czy charakterystyka porównawcza może dotyczyć też postaci rzeczywistych?

Oczywiście, że tak. Wszystko zależy od tego, jaki jest temat lekcji, a następnie pracy domowej i co wybierze nauczyciel języka polskiego lub innego przedmiotu, np. historii. Charakterystyka porównawcza może równie dobrze dotyczyć np. postaci historycznych czy też związanych z bieżącymi wydarzeniami.

Zobacz też: Monolog Kordiana na Mont Blanc - interpretacja fragmentu "Kordiana" Juliusza Słowackiego

Więcej o:
Copyright © Agora SA