Badanie wiedzy i umiejętności polskich licealistów. Nie jest dobrze. "40-60 punktów mniej niż oczekiwano"

Badanie przeprowadzone w szkołach stołecznych przez ekspertów Evidence Institute pokazały, że uczniowie w Warszawie z powodu pandemii stracili co najmniej rok nauki. Drugie tyle z powodu reformy oświaty.

Eksperci think tanku EI pod kierownictwem dr. hab. Macieja Jakubowskiego i dr. Tomasza Gajderowicza zrealizowali badania TICKS (Test for International Comparisons of Knowledge and Skills), które miały zobrazować poziom umiejętności uczniów, którzy w ostatnich latach musieli dostosować się do reformy oświaty przeprowadzonej przez PiS i zmagać z nauką zdalną wprowadzoną z powodu zagrożenia epidemicznego. Badaniem objęto reprezentatywną grupę uczniów warszawskich szkół średnich, sprawdzając ich wiedzę oraz umiejętności w różnych dziedzinach. 

Uczniowie w Warszawie stracili co najmniej dwa lata nauki

Więcej artykułów na temat edukacji przeczytasz na stronie Gazeta.pl.

Zobacz wideo

Zima, tradycyjnie, znowu wszystkich zaskoczyła. Niektórych ucieszyła (w końcu można pozjeżdżać na sankach i ulepić bałwana), a innych zdenerwowała (potężne korki, spóźnione autobusy i tramwaje). Niezależnie od wszystkiego - trudno się z tym nie zgodzić - zaśnieżone Trójmiasto wygląda bajkowo. Szkoda tylko, że jest już po świętach.Ile polska rodzina zyska na świadczeniach 2022? Kwota może zaskoczyć

Jak informuje "Głos Nauczycielski" ostatni raz przetestowano w ten sposób wiedzę uczniów podczas badania umiejętności piętnastolatków PISA w 2018 roku. Nie objęło ono jednak młodzieży z przedostatniego roku gimnazjum.

Najnowsze badanie TICKS oparto o podobne narzędzia testowe mierzące umiejętności matematyczne, czytania za zrozumieniem oraz rozumowania w naukach przyrodniczych,

Narzędzia te wzbogacone są o pytania bezpośrednio odnoszące się do polskich podstaw programowych, aby wzmocnić powiązanie z treściami nauczanymi w naszych szkołach. Wyniki badania raportowane są na międzynarodowej skali i bezpośrednio porównywalne z wynikami PISA

- wyjaśnili eksperci EL.

W badaniu wzięło udział 4581 uczniów z 83 szkół średnich i 208 oddziałów w Warszawie. Po porównaniu wyników najnowszego badania TICKS  z wynikami PISA z 2018 okazało się, że istnieje "znacząca luka edukacyjna dla uczniów II klas szkół średnich". W przypadku matematyki wyniki okazały się o ok. 40 punktów niższe niż oczekiwano, a w przypadku czytania i nauk przyrodniczych było to już o ok. 60 punktów mniej.

Jako że wśród badanych byli zarówno absolwenci gimnazjum, jaki i ośmioletnich szkół podstawowych, eksperci mogli oszacować wpływ reformy oświaty w okresie rządów PiS na wyniki uczniów. Analiza zobrazowała "negatywny wpływ zmian strukturalnych na osiągnięcia uczniów, który odpowiada stratom związanym z co najmniej jednym rokiem nauki".

Najwięcej stracili uczniowie II klas po 8-letnich szkołach podstawowych, ale uczniowie III klas także mają niższe wyniki niż oczekiwane na podstawie wyników 15-latków z gimnazjów z lat 2003-2018

- czytamy w omówieniu badan na twitterze dr. hab. Macieja Jakubowskiego.

Eksperci jednoznacznie stwierdzili, że mamy do czynienia z kryzysem w oświacie, który jest realny i wymaga "zdecydowanych i wspólnych działań szkół, rodziców, rządu i samorządu". Ich zdaniem fakt, że w badaniu wzięli udział uczniowie z warszawskich placówek, nie oznacza, że w skali całego kraju mamy do czynienia z mniejszymi stratami. 

Wyniki potwierdzają znaczne straty edukacyjne widoczne w osiągnięciach uczniów szkół średnich z 2021 roku przy porównaniu z rezultatami badań w latach 2003-2018. Straty są w pewnym stopniu związane ze zmianami strukturalnymi w oświacie, które jednak znacząco pogłębiła mniej skuteczna nauka zdalna w okresie pandemii

- podsumowano.

Zdjęcie ilustracyjneCzy będą nowe obostrzenia w ferie? "Premier dał dyspozycję"

Więcej o: