Więcej informacji o aktualnej sytuacji w polskim szkolnictwie na Gazeta.pl
We wrześniu 2022 roku z planu lekcji uczniów szkół ponadpodstawowych zniknie wiedza o społeczeństwie na poziomie podstawowym). W jej miejsce pojawi się nowy przedmiot: historia i teraźniejszość. Ministerstwo edukacji i nauki 20 grudnia opublikowało projekty rozporządzeń. Znalazła się tam podstawa programowa nowego przedmiotu. Teraz projekty trafiły do konsultacji międzyresortowych, które potrwają do 17 stycznia.
Minister edukacji i nauki wielokrotnie powtarzał, że wprowadzenie nowego przedmiotu jest koniecznością, bo młodym polakom brakuje rzetelnej wiedzy dotyczącej najnowszej historii Polski.
To efekt wieloletniego zaniedbania, niemożliwy do skorygowania natychmiast
- powiedział jakiś czas temu w rozmowie z tygodnikiem "Sieci".
Pokolenie dzisiejszych 20-latków ma ogromne luki w wiedzy o wydarzeniach z drugiej połowy dwudziestego wieku. Bez tej wiedzy są bardzo podatni na manipulację, nie znają mechanizmów, które na nich oddziałują
- stwierdził Przemysław Czarnek.
Historia i teraźniejszość ma być źródłem wiedzy na temat wydarzeń po 1945 roku. Jej zadanie to:
Wzmocnienie komponentu historii najnowszej w edukacji historycznej uczniów szkół ponadpodstawowych w połączeniu z treściami z zakresu wiedzy o społeczeństwie, przy jednoczesnym zachowaniu obowiązkowego, chronologicznego i pełnego kursu historii dla każdego ucznia szkoły ponadpodstawowej
- czytamy na stronie gov.pl o nowym przedmiocie. Ma też: "[...] przygotować ucznia do samodzielnej i sprawiedliwej oceny przemian zachodzących w Polsce i na świecie od zakończenia II wojny światowej".
Program przedmiotu jest podzielony na siedem, ułożonych chronologicznie części:
1. Wiedza o podstawach życia społecznego
2. Świat i Polska w latach 1945–1956
3. Świat i Polska w latach 1956–1970
4. Świat i Polska w latach 1970–1980
5. Świat i Polska w latach 1980–1991
6. Świat i Polska w latach 1991–2001
7. Świat i Polska w pierwszych dwóch dekadach XXI wieku