27 września odbyła się konferencja prasowa Związku Nauczycielstwa Polskiego, podczas której odrzucono propozycje resortu edukacji. Sławomir Broniarz stwierdził:
Rozwiązania zawarte w propozycji resortu edukacji to skrajny przejaw lekceważenia nauczycieli i reprezentujących ich przedstawicieli oświatowych związków zawodowych, dający poważny argument do podęcia działań protestacyjnych.
Zapowiadana przez Przemysława Czarnka podwyżka płac dla nauczycieli w formie zaproponowanej przez resort jest dla nich nie do przyjęcia. Według Związku Nauczycielstwa Polskiego deklarowana podwyżka kosztem podniesienia pensum i odebrania dodatków prowadzi do tego, że "nauczyciele sami sfinansują wzrost wynagrodzeń".
Mamy dość arogancji i braku szacunku dla zawodu nauczyciela ze strony decydentów oświatowych oraz niezrozumienia potrzeb 600-tysięcznej grupy zawodowej nauczycieli
- powiedział na konferencji Sławomir Broniarz.
Żądamy uniezależnienia kształtowania wynagrodzeń nauczycieli od woli polityków. Domagamy się powiązania systemu wynagrodzeń nauczycieli ze średnim wynagrodzeniem w gospodarce narodowej. To rozwiązanie jest przedmiotem inicjatywy ustawodawczej, pod którą podpisują się obecnie obywatelki i obywatele
- dodał.
Przypomnijmy, że Ministerstwo Edukacji i Nauki zaproponowało nauczycielom przeciętne wynagrodzenie zamiast średniego, ustalanego na podstawie kwoty bazowej ogłaszanej co roku w ustawie budżetowej. Dla nauczyciela bez stopnia awansu zawodowego ma to być 140 proc., nauczyciela mianowanego - 181 proc., nauczyciela dyplomowanego - 219 proc. kwoty bazowej. W efekcie stawki przeciętnego wynagrodzenia nauczycieli wyniosłyby: 4950 zł brutto dla nauczyciela bez stopnia awansu zawodowego, 6400 zł brutto dla nauczyciela mianowanego i 7750 zł brutto dla nauczyciela dyplomowanego. MEiN zaproponowało także zwiększenie pensum o cztery godziny.
Następne spotkanie nauczycieli z przedstawicielami ministerstwa ma się odbyć 22 października, z kolei 9 października Związek Nauczycielstwa Polskiego ma zorganizować w Warszawie manifestację nauczycieli.