Nauka hybrydowa. Od poniedziałku obowiązuje uczniów klas 4-8 i młodzież licealną. Oznacza powrót do szkół, ale nie dla wszystkich

Od 4 maja w szkołach uczą się klasy 1-3. A od poniedziałku 17 maja uczniowie szkół średnich oraz młodzież z klas 4-8 wrócili do szkolnych murów. Do 31 maja lekcje odbywają się w trybie hybrydowym. Na czym polega nauka hybrydowa? Nie wszyscy wracają do szkół.

Nauka hybrydowa. Terminy

Od poniedziałku 26 kwietnia część dzieci wróciła do szkół. Na początek były to klasy 1-3 i tylko w formie nauczania hybrydowego.

Podpisałem rozporządzenie, które od poniedziałku przyszłego tygodnia pozwala na pójście do nauki stacjonarnej dzieciom klas I-III w 11 województwach

- przekazał wówczas szef Ministerstwa Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek.

Od tamtego czasu zmieniło się wiele. 4 maja uczniowie klas 1-3, którzy uczyli się hybrydowo, wrócili do szkół. Dzieci mają kontakt bezpośredni z nauczycielami i rówieśnikami. Jednak na taki przywilej uczniowie starszych klas musieli jeszcze poczekać.

Dopiero od 17 maja do szkół wróciły klasy 4-8 szkół podstawowych oraz wszystkie klasy szkół średnich. Och nauka odbywa się w trybie hybrydowym. Oznacza to, że nie wszyscy wrócili do szkół. Część dzieci nadal pozostaje w domach i uczy się zdalnie. Nauka hybrydowa potrwa do 31 maja. W czerwcu już wszyscy uczniowie powinni uczyć się w szkole.

Nauka hybrydowa. Zasady

Jesienią 2020 roku Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało poradnik dla dyrektorów szkół, informujący, w jaki sposób należy organizować lekcje w trybie hybrydowym.

Zobacz wideo Poluzowania obostrzeń w części województw. Wraca część usług i nauczanie hybrydowe

Oto najważniejsze zasady edukacji w trybie hybrydowym:

  • Wychowawca pozostaje w kontakcie z uczniami i rodzicami oraz na bieżąco monitoruje realizację obowiązku szkolnego przez uczniów, sprawdzając ich obecność na zajęciach on-line. W przypadku nieobecności ustala powód tego zdarzenia.
  • Wychowawca, we współpracy z innymi nauczycielami, ustala poziom zaangażowania uczniów, ich aktywność w trakcie zajęć oraz pomaga w rozwiązywaniu bieżących problemów.
  • Realizacja przez wychowawcę, przy wsparciu specjalistów, programu wychowawczo-profilaktycznego – dostosowanie tematyki zajęć z wychowawcą do pojawiających się problemów związanych ze zdalnym nauczaniem i pandemią.
  • Stymulowanie kontaktu społecznego uczniów poprzez umożliwienie im kontaktu on-line w określonym czasie, np. po zajęciach obowiązkowych (bez udziału nauczyciela) – po wprowadzeniu ustalonych wspólnie z uczniami i rodzicami zasad kontaktu, które pozwolą zapewnić e bezpieczeństwo.
  • Zapewnienie możliwości konsultacji on-line dla rodziców uczniów (zgodnie z potrzebami).
  • Każdy nauczyciel, w tym nauczyciel współorganizujący kształcenie specjalne, powinien określić przejrzysty sposób odpowiedzi na pytania zadawane przez uczniów i rodziców za pośrednictwem komunikatora stosowanego przez szkołę. Najlepiej, aby były to jednolite zasady dla całej szkoły.

Więcej informacji na ten temat znajdziemy w rozporządzeniu o nauce hybrydowej: Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 kwietnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.

Więcej o:
Copyright © Agora SA