Nauka hybrydowa. Terminy
Od poniedziałku 26 kwietnia część dzieci wróciła do szkół. Na początek były to klasy 1-3 i tylko w formie nauczania hybrydowego.
Podpisałem rozporządzenie, które od poniedziałku przyszłego tygodnia pozwala na pójście do nauki stacjonarnej dzieciom klas I-III w 11 województwach
- przekazał wówczas szef Ministerstwa Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek.
Od tamtego czasu zmieniło się wiele. 4 maja uczniowie klas 1-3, którzy uczyli się hybrydowo, wrócili do szkół. Dzieci mają kontakt bezpośredni z nauczycielami i rówieśnikami. Jednak na taki przywilej uczniowie starszych klas musieli jeszcze poczekać.
Dopiero od 17 maja do szkół wróciły klasy 4-8 szkół podstawowych oraz wszystkie klasy szkół średnich. Och nauka odbywa się w trybie hybrydowym. Oznacza to, że nie wszyscy wrócili do szkół. Część dzieci nadal pozostaje w domach i uczy się zdalnie. Nauka hybrydowa potrwa do 31 maja. W czerwcu już wszyscy uczniowie powinni uczyć się w szkole.
Nauka hybrydowa. Zasady
Jesienią 2020 roku Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało poradnik dla dyrektorów szkół, informujący, w jaki sposób należy organizować lekcje w trybie hybrydowym.
Zobacz wideo
Poluzowania obostrzeń w części województw. Wraca część usług i nauczanie hybrydowe
Oto najważniejsze zasady edukacji w trybie hybrydowym:
- Wychowawca pozostaje w kontakcie z uczniami i rodzicami oraz na bieżąco monitoruje realizację obowiązku szkolnego przez uczniów, sprawdzając ich obecność na zajęciach on-line. W przypadku nieobecności ustala powód tego zdarzenia.
- Wychowawca, we współpracy z innymi nauczycielami, ustala poziom zaangażowania uczniów, ich aktywność w trakcie zajęć oraz pomaga w rozwiązywaniu bieżących problemów.
- Realizacja przez wychowawcę, przy wsparciu specjalistów, programu wychowawczo-profilaktycznego – dostosowanie tematyki zajęć z wychowawcą do pojawiających się problemów związanych ze zdalnym nauczaniem i pandemią.
- Stymulowanie kontaktu społecznego uczniów poprzez umożliwienie im kontaktu on-line w określonym czasie, np. po zajęciach obowiązkowych (bez udziału nauczyciela) – po wprowadzeniu ustalonych wspólnie z uczniami i rodzicami zasad kontaktu, które pozwolą zapewnić e bezpieczeństwo.
- Zapewnienie możliwości konsultacji on-line dla rodziców uczniów (zgodnie z potrzebami).
- Każdy nauczyciel, w tym nauczyciel współorganizujący kształcenie specjalne, powinien określić przejrzysty sposób odpowiedzi na pytania zadawane przez uczniów i rodziców za pośrednictwem komunikatora stosowanego przez szkołę. Najlepiej, aby były to jednolite zasady dla całej szkoły.
Więcej informacji na ten temat znajdziemy w rozporządzeniu o nauce hybrydowej: Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 kwietnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.