Nauka hybrydowa - na czym polega? Klasy 4-8 i uczniowie liceów wrócili do szkół, ale określonych warunkach

Od poniedziałku 17 maja uczniowie szkół średnich oraz młodzież z klas 4-8 wrócili do szkolnych murów. Do 31 maja ich nauka ma odbywać się w trybie hybrydowym. Wyjaśniamy, na czym on polega.

Na konferencji prasowej, która odbyła się 28 kwietnia, ogłoszono decyzję o stopniowym złagodzeniu obostrzeń. Dotyczy to również szkolnictwa. Chociaż rodzice, nauczyciele i dzieci zaczynali już wątpić, że powrót do szkolnych murów przed końcem roku szkolnego będzie możliwy, okazuje się, że uczniowie wszystkich roczników przejdą na edukację stacjonarną jeszcze w maju. Nastąpi to jednak stopniowo, zgodnie z ustalonym harmonogramem.

Nauka hybrydowa - na czym polega?

W pierwszej kolejności zaraz po majówce do nauki stacjonarnej wrócili najmłodsi, czyli dzieci z klas 1-3. Następnie w poniedziałek 17 maja na edukację hybrydową przeszli uczniowie z klas 4-8 oraz młodzież ze szkół średnich. Przypominamy, że nauka w trybie hybrydowym stanowi połączenie zajęć prowadzonych w trybie zdalnych z nauką stacjonarną, odbywającą się w szkołach. Taka forma edukacji pozwala zachować dzieciom i nauczycielom względne bezpieczeństwo. Polega na tym, iż naprzemiennie jedna grupa uczniów uczy się w domach, a druga w szkołach.

Zobacz wideo Małgorzata Rozenek wrzuciła zdjęcie nagiego Henryka? "To są rzeczy, o które powinno się czepiać"

Nauka hybrydowa jest pierwszym krokiem do całkowitego powrotu do edukacji w trybie stacjonarnym. Zgodnie z zapowiedzią premiera, wszyscy uczniowie wrócą do szkół w trybie stacjonarnym już w poniedziałek 31 maja. Nie nacieszą się jednak zbyt długo pobytem w szkolnych murach, ponieważ zakończenie roku szkolnego zaplanowano na 25 czerwca 2021. To oznacza, że licząc od poniedziałku 17 maja do wakacji zostało im zaledwie 38 dni.

Warto zaznaczyć, ze jesienią Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało poradnik dla dyrektorów szkół, informujący, w jaki sposób należy organizować lekcje w trybie hybrydowym. Można go znaleźć pod następującym linkiem.

Przytaczamy najważniejsze zasady edukacji w trybie hybrydowym:

  • Wychowawca pozostaje w kontakcie z uczniami i rodzicami oraz na bieżąco monitoruje realizację obowiązku szkolnego przez uczniów, sprawdzając ich obecność na zajęciach on-line. W przypadku nieobecności ustala powód tego zdarzenia.
  • Wychowawca, we współpracy z innymi nauczycielami, ustala poziom zaangażowania uczniów, ich aktywność w trakcie zajęć oraz pomaga w rozwiązywaniu bieżących problemów.
  • Realizacja przez wychowawcę, przy wsparciu specjalistów, programu wychowawczo-profilaktycznego – dostosowanie tematyki zajęć z wychowawcą do pojawiających się problemów związanych ze zdalnym nauczaniem i pandemią.
  • Stymulowanie kontaktu społecznego uczniów poprzez umożliwienie im kontaktu on-line w określonym czasie, np. po zajęciach obowiązkowych (bez udziału nauczyciela) – po wprowadzeniu ustalonych wspólnie z uczniami i rodzicami zasad kontaktu, które pozwolą zapewnić e bezpieczeństwo.
  • Zapewnienie możliwości konsultacji on-line dla rodziców uczniów (zgodnie z potrzebami).
  • Każdy nauczyciel, w tym nauczyciel współorganizujący kształcenie specjalne, powinien określić przejrzysty sposób odpowiedzi na pytania zadawane przez uczniów i rodziców za pośrednictwem komunikatora stosowanego przez szkołę. Najlepiej, aby były to jednolite zasady dla całej szkoły.
Więcej o:
Copyright © Agora SA