Nauczanie hybrydowe – na czym polega?
Nauczanie hybrydowe zostało wdrożone w szkołach podstawowych. Dotyczy tylko uczniów klas 1-3 i nie obowiązuje we wszystkich województwach. W których regionach dzieci nadal uczą się zdalnie?
Do tych regionów przede wszystkim należy województwo śląskie, dolnośląskie, wielkopolskie, łódzkie i opolskie
- przekazał Niedzielski podczas konferencji prasowej. W pozostałych województwach zdecydowano się na złagodzenie restrykcji i wprowadzeniu między innymi nauczania hybrydowego. Na czym polega?
Nauczanie hybrydowe – na czym polega?
Nauka hybrydowa to, najprościej ujmując, połączenie lekcji zdalnych, przeprowadzanych przez internet oraz tych organizowanych stacjonarnie, w szkole. Nie oznacza to, że wszystkie dzieci wracają do szkół. Większość podstawówek przyjmuje model "nauki na zmianę". Najpierw kilka klas wraca do szkół, część uczy się w domach, po tygodniu następuje zmiana.
Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało już jesienią poradnik dla dyrektorów szkół, w którym informuje, jak organizować lekcje w trybie hybrydowym. Na czym polega nauczanie hybrydowe, dowiemy się TU.
Przytaczamy najważniejsze zasady nauczania hybrydowego:
- Wychowawca pozostaje w kontakcie z uczniami i rodzicami oraz na bieżąco monitoruje realizację obowiązku szkolnego przez uczniów, sprawdzając ich obecność na zajęciach on-line. W przypadku nieobecności ustala powód tego zdarzenia.
- Wychowawca, we współpracy z innymi nauczycielami, ustala poziom zaangażowania uczniów, ich aktywność w trakcie zajęć oraz pomaga w rozwiązywaniu bieżących problemów.
- Realizacja przez wychowawcę, przy wsparciu specjalistów, programu wychowawczo-profilaktycznego – dostosowanie tematyki zajęć z wychowawcą do pojawiających się problemów związanych ze zdalnym nauczaniem i pandemią.
- Stymulowanie kontaktu społecznego uczniów poprzez umożliwienie im kontaktu on-line w określonym czasie, np. po zajęciach obowiązkowych (bez udziału nauczyciela) – po wprowadzeniu ustalonych wspólnie z uczniami i rodzicami zasad kontaktu, które pozwolą zapewnić e bezpieczeństwo.
- Zapewnienie możliwości konsultacji on-line dla rodziców uczniów (zgodnie z potrzebami).
- Każdy nauczyciel, w tym nauczyciel współorganizujący kształcenie specjalne, powinien określić przejrzysty sposób odpowiedzi na pytania zadawane przez uczniów i rodziców za pośrednictwem komunikatora stosowanego przez szkołę. Najlepiej, aby były to jednolite zasady dla całej szkoły.
Zobacz wideo
Poluzowania obostrzeń w części województw. Wraca część usług i nauczanie hybrydowe
Ocenianie w trakcie nauki hybrydowej:
- Nauczyciele mają obowiązek monitorować postępy uczniów w nauce zdalnej.
- Sposoby monitorowania postępów uczniów oraz weryfikacji wiedzy i umiejętności w okresie nauki zdalnej są ujęte w sposobach sprawdzania wiedzy z poszczególnych przedmiotów.
- Nauczyciel określa sposób sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz decyduje, które zadanie będzie podlegało ocenie.
- Monitorowanie i weryfikowanie wiedzy może być dokonywane za pomocą testów, quizów, poleceń, prac umieszczonych na obowiązującej w szkole platformie edukacyjnej lub w postaci samodzielnej, udokumentowanej w sposób określony przez nauczyciela pracy w domu, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości psychofizycznych uczniów, poziomu kompetencji informatycznych oraz dostępności posiadanego sprzętu służącego komunikowaniu.
- Nauczyciel może wymagać od uczniów wykonania określonych poleceń, zadań, prac, projektów umieszczonych w Internecie, np. na platformie edukacyjnej, lub poprosić o samodzielne wykonanie pracy w domu i udokumentowanie jej np. w postaci zdjęcia przesłanego drogą elektroniczną.
- Nauczyciel archiwizuje prace domowe poszczególnych uczniów na dany tydzień (lub miesiąc) i przechowuje je do wglądu. Prace pisemne, karty pracy oraz zdjęcia wykonanych prac plastyczno-technicznych są przechowywane przez nauczyciela w specjalnie utworzonym do tego celu folderze.
- Wszystkie prace, które nauczyciel zlecił uczniom jako obowiązkowe, podlegają ocenie. Nie oznacza to jednak, że ocena musi być wyrażona stopniem.
- Uczeń ma możliwość poprawienia ocen otrzymanych za zadania wykonywane w czasie zdalnego nauczania w sposób i w terminie ustalonym przez nauczyciela. Zasady poprawy oceny, tym oceny z testu sprawdzającego, powinny być zgodne z zapisami w Statucie Szkoły.
- Nauczyciel może przygotować na ustalonych nośnikach przekazu test sprawdzający, za który uczeń otrzyma ocenę.