Nauczanie hybrydowe - co to znaczy? Od 26 kwietnia obowiązuje aż w 11 województwach

- Te zmiany są delikatnym krokiem, który na najbliższy tydzień ma zdefiniować nasz sposób - mówił Adam Niedzielski podczas konferencji prasowej, na której zapowiedział, że od 26 kwietnia niektóre szkoły wracają do nauki częściowo stacjonarnej. Na czym polega ten rodzaj edukacji? Nauczanie hybrydowe - co to znaczy?

Nauczanie hybrydowe - co to znaczy? Gdzie uczniowie pozostają w domach?

Nauczanie hybrydowe wraca w niektórych województwach. W środę 21 kwietnia na konferencji prasowej minister zdrowia zapowiedział, że od poniedziałku 26 kwietnia szkoły zostaną otwarte, ale nie dla wszystkich. Rząd analizuje sytuację epidemiczną w kraju i skupia się na poszczególnych regionach. Zakażenia spadają, jednak w niektórych województwach znacznie wolniej.

Do tych regionów przede wszystkim należy województwo śląskie, dolnośląskie, wielkopolskie, łódzkie i opolskie. Na drugim biegunie są województwa, gdzie sytuacja jest lepsza, takie jak podlaskie, podkarpackie i  warmińsko-mazurskie. Rozbieżność jest duża

- zauważył. W pięciu województwach, wymienionych przez Niedzielskiego, postanowiono utrzymać wprowadzone dotychczas obostrzenia. W pozostałych województwach zdecydowano się na złagodzenie restrykcji i wprowadzeniu między innymi nauczania hybrydowego. Co to znaczny?

Nauczanie hybrydowe - co to znaczy?

Nauka hybrydowa to połączenie lekcji zdalnych, przeprowadzanych przez internet, oraz tych organizowanych stacjonarnie, w szkole.

Już kilka miesięcy temu Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało poradnik dla dyrektorów szkół, w którym informuje, jak organizować lekcje w nowym trybie nauczania. Co to znaczy nauczanie hybrydowe dowiemy się TU.

Zobacz wideo Poluzowania obostrzeń w części województw. Wraca część usług i nauczanie hybrydowe

Najważniejsze zasady nauczania hybrydowego brzmią następująco:

  • Wychowawca pozostaje w kontakcie z uczniami i rodzicami oraz na bieżąco monitoruje realizację obowiązku szkolnego przez uczniów, sprawdzając ich obecność na zajęciach on-line. W przypadku nieobecności ustala powód tego zdarzenia.
  • Wychowawca, we współpracy z innymi nauczycielami, ustala poziom zaangażowania uczniów, ich aktywność w trakcie zajęć oraz pomaga w rozwiązywaniu bieżących problemów.
  • Realizacja przez wychowawcę, przy wsparciu specjalistów, programu wychowawczo-profilaktycznego – dostosowanie tematyki zajęć z wychowawcą do pojawiających się problemów związanych ze zdalnym nauczaniem i pandemią.
  • Stymulowanie kontaktu społecznego uczniów poprzez umożliwienie im kontaktu on-line w określonym czasie, np. po zajęciach obowiązkowych (bez udziału nauczyciela) – po wprowadzeniu ustalonych wspólnie z uczniami i rodzicami zasad kontaktu, które pozwolą  zapewnić e bezpieczeństwo.
  • Zapewnienie możliwości konsultacji on-line dla rodziców uczniów (zgodnie z potrzebami).
  • Każdy nauczyciel, w tym nauczyciel współorganizujący kształcenie specjalne, powinien określić przejrzysty sposób odpowiedzi na pytania zadawane przez uczniów i rodziców za pośrednictwem komunikatora stosowanego przez szkołę. Najlepiej, aby były to jednolite zasady dla całej szkoły.

Ocenianie w trakcie nauki hybrydowej:

  • Nauczyciele mają obowiązek monitorować postępy uczniów w nauce zdalnej.
  • Sposoby monitorowania postępów uczniów oraz weryfikacji wiedzy i umiejętności w okresie nauki zdalnej są ujęte w sposobach sprawdzania wiedzy z poszczególnych przedmiotów.
  • Nauczyciel określa sposób sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz decyduje, które zadanie będzie podlegało ocenie.
  • Monitorowanie i weryfikowanie wiedzy może być dokonywane za pomocą testów, quizów, poleceń, prac umieszczonych na obowiązującej w szkole platformie edukacyjnej lub w postaci samodzielnej, udokumentowanej w sposób określony przez nauczyciela pracy w domu, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości psychofizycznych uczniów, poziomu kompetencji informatycznych oraz dostępności posiadanego sprzętu służącego komunikowaniu.
  • Nauczyciel może wymagać od uczniów wykonania określonych poleceń, zadań, prac, projektów umieszczonych w Internecie, np. na platformie edukacyjnej, lub poprosić o samodzielne wykonanie pracy w domu i udokumentowanie jej np. w postaci zdjęcia przesłanego drogą elektroniczną.
  • Nauczyciel archiwizuje prace domowe poszczególnych uczniów na dany tydzień (lub miesiąc) i przechowuje je do wglądu. Prace pisemne, karty pracy oraz zdjęcia wykonanych prac plastyczno-technicznych są przechowywane przez nauczyciela w specjalnie utworzonym do tego celu folderze.
  • Wszystkie prace, które nauczyciel zlecił uczniom jako obowiązkowe, podlegają ocenie. Nie oznacza to jednak, że ocena musi być wyrażona stopniem.
  • Uczeń ma możliwość poprawienia ocen otrzymanych za zadania wykonywane w czasie zdalnego nauczania w sposób i w terminie ustalonym przez nauczyciela. Zasady poprawy oceny, tym oceny z testu sprawdzającego, powinny być zgodne z zapisami w Statucie Szkoły.
  • Nauczyciel może przygotować na ustalonych nośnikach przekazu test sprawdzający, za który uczeń otrzyma ocenę.
Więcej o:
Copyright © Agora SA