1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Nauczyciel: Rzucono nas na głęboką i nieznaną wodę, ale nauczyliśmy się w niej pływać [LIST DO REDAKCJI]

"Po kilku latach obserwacji byłem załamany rosnącą skalą marnotrawstwa zasobów w instytucjach edukacyjnych. Gryzło mi się to ze sobą, bo przecież z samego założenia to edukacja w pierwszej kolejności powinna stać na straży poszanowania dóbr rzeczowych i przyrodniczych. Tymczasem niemal każda instytucja publiczna zużywa niezliczone ilości papieru oraz tonerów i tuszów, które są tak szczególnie szkodliwe dla środowiska" - twierdzi nauczyciel informatyki.

"Czy po roku edukacji zdalnej możemy powiedzieć o tej formie nauki coś dobrego?" - zadaje sobie pytanie nasz czytelnik, nauczyciel informatyki Patryk Szablewski z Zespołu Szkół im. gen. Dezyderego Chłapowskiego w Bolechowie. 

Czy po roku edukacji zdalnej możemy powiedzieć o tej formie nauki coś dobrego?

Na początku swoich rozważań postawiłem sobie pytanie: Czy po roku edukacji zdalnej możemy powiedzieć o tej formie nauki coś dobrego? Wady tego rozwiązania są rzecz jasna dość oczywiste i nie warto po raz kolejny o nich wspominać. Mam na myśli wykluczenie cyfrowe, alienacja społeczna czy marginalna realizacja podstawy programowej. Staram się zawsze szukać pozytywnych aspektów swojej pracy i analizując pozytywne walory w mojej społeczności szkolnej, mogę śmiało powiedzieć, że tak - po roku zdalnego nauczania zauważyłem sporo pozytywnych aspektów. 

Rzucono nas na głęboką i nieznaną wodę, ale nauczyliśmy się w niej pływać

Jestem informatykiem i od dawna obserwuję rynek nowych technologii. Moje spojrzenie na tę sprawę będzie zbliżone z racji profesji. Przede wszystkim zauważyłem ogromny wzrost umiejętności cyfrowych zarówno u uczniów, jak i nauczycieli. Choć na początku poznawanie nowych technologii nie było proste. Trzeba powiedzieć wprost - rzucono nas na głęboką i nieznaną wodę, ale nauczyliśmy się w niej pływać i to na całkiem przyzwoitym poziomie. Jeszcze rok temu obecność chmury danych w szkołach, modeli 3D, quizów czy elektronicznych zeszytów była znikoma.

Nauczyciele mają dość zdalnego nauczania. 'Czuję zmęczenie. Pięćdziesiąt e-maili dziennie i praca po 8-9 godzin'Nauczycielka o zdalnym nauczaniu. "Jeśli ja tracę entuzjazm, to co z dziećmi? Do emerytury tak nie przetrwam"

Co nam pomogło? Przede wszystkim chęci, liczne dostępy i media społecznościowe

Dzisiaj poruszamy się po tych narzędziach z ogromną swobodą. W nowej rzeczywistości odnaleźli się nawet nauczyciele takich przedmiotów jak wychowanie fizyczne, gdzie faktycznie trudno zrealizować coś zdalnie. Nie dziwi więc już dzisiaj fakt, że uczniowie korzystają z różnych aplikacji do mierzenia wyników sportowych w ramach zajęć. Co nam pomogło? Przede wszystkim chęci, liczne dostępy i media społecznościowe. W czasie pandemii wiele przeróżnych portali i grup zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli, którzy wciąż uzupełniają się swoją nabytą wiedzą i wymieniają doświadczeniami. Powstaje coraz więcej profesjonalnych filmów i kursów pokazujących np. jak pracować w MS Teams. Jak się okazuje bez żadnej korzyści majątkowej. Sam stworzyłem kilkanaście takich kursów - dla wszystkich i bez żadnych zobowiązań. To dla mnie zupełnie naturalne. Skoro już znam jakieś narzędzie to dlaczego mam go nie pokazywać innym? Bardzo cieszy sam fakt, że wśród powszechnego trendu polaryzacji społeczeństwa na wszystkie strony - i tak udało nam się wspólnie w tym wszystkim odnaleźć.

Edukacja w pierwszej kolejności powinna stać na straży poszanowania dóbr rzeczowych i przyrodniczych

Natomiast jest jeszcze jedna rzecz. Z pozoru dość trywialna, a zarazem bardzo istotna. Chodzi o zużycie papieru i tonerów w szkołach, które spadło niemal do zera. W mojej placówce zwracamy uwagę na kwestie ekologii. Po kilku latach obserwacji byłem załamany rosnącą skalą marnotrawstwa zasobów w instytucjach edukacyjnych. Gryzło mi się to ze sobą, bo przecież z samego założenia to edukacja w pierwszej kolejności powinna stać na straży poszanowania dóbr rzeczowych i przyrodniczych. Tymczasem niemal każda instytucja publiczna zużywa niezliczone ilości papieru oraz tonerów i tuszów, które są tak szczególnie szkodliwe dla środowiska. Prawie codziennie widywałem w salach oraz w pokoju nauczycielskim gigantyczne ilości porzuconych materiałów ksero. Mam nadzieję, że zdalne nauczanie to zmieni, a zarówno uczniowie, jak i nauczyciele będą mieli w swoim worku doświadczeń możliwość publikacji materiałów w sieci oraz sprawdzenia wiedzy w sposób elektroniczny. Teraz chętniej po to sięgną, bo nie będzie to coś nowego, obcego i trudnego w realizacji. Nie mniej jednak chciałbym już wrócić do pracy i zobaczyć twarze uczniów oraz koleżanek i kolegów.

Lekcja WFNauczyciel WF: Moi uczniowie mieli lepsze wyniki niż Kusociński czy Bolt

Przeczytaj także:

Zobacz wideo Nauczyciel roku 2018: Nie ukryjemy się przed wirusem pod peleryną niewidką