Wiele miesięcy edukacji zdalnej odbija się zarówno na poziomie wiedzy uczniów, jak i ich psychice i samopoczuciu. Przypominamy, że grupa ekspertów z Instytutu Badań Strukturalnych, Centrum Analiz Ekonomicznych, Uniwersytetu Warszawskiego, Polska Akademia Nauki, Szkoła Główna Handlowa, w artykule naukowym dla "Rzeczpospolitej" oszacowała skutki edukacyjne i gospodarcze długotrwałego przejścia uczniów w całym kraju na edukację zdalną. Stwierdzono, że długotrwała izolacja negatywnie odbije się na psychice dzieci, pogłębi nierówności między nimi i doprowadzi do wzrostu uzależnienia od internetu. Zarówno rodzice, uczniowie, jak i nauczyciele z niecierpliwością czekają na moment, w którym uczniowie znów będą uczyć się w szkolnych murach. Po feriach zimowych do placówek edukacyjnych wróciły tylko dzieci z klas 1-3 szkół podstawowych.
Kwestię powrotu uczniów starszych roczników do szkół skomentował w Polskim Radiu Rzecznik Praw Dziecka Mikołaj Pawlak.
Po pierwszym etapie euforii, bo na pewno wszyscy tęsknią za szkołą, będzie etap konieczności dostosowania całej masy, milionów dzieci do nowej rzeczywistości, do poznania się na nowo, bo dzieci przez rok praktycznie się nie widziały. Często urosły, ich charaktery dojrzewają. Trzeba będzie pilnować, by nie działy się takie tragiczne sprawy, jak miało to miejsce rok, dwa lata temu, gdy w Warszawie doszło do zabójstwa w szkole
- ocenił.
Rzecznik dodał, że na wtorkowym spotkaniu z prezydentem Andrzejem Dudą i Agatą Kornhauser-Dudą został zapewniony o wsparciu wielu działań, które obecnie są podejmowane na rzecz dobra dzieci i poprawy systemu zdrowia w ogóle, a w szczególności zdrowia psychicznego. Mikołaj Pawlak zwrócił również uwagę na problem braku psychologów w szkołach. Przyznał, że chociaż na rynek ma trafić wkrótce kolejnych 150 lekarzy psychiatrów o specjalności psychiatrii dziecięcej, wciąż jest to jedynie "kroplą w morzu potrzeb”.
To są setki psychologów, którzy są na rynku i mogą wesprzeć ten system psychologiczny w szkołach
- powiedział Mikołaj Pawlak.