Powrót dzieci do szkół we wrześniu był błędem? Dr Franciszek Rakowski: Nasze prognozy się sprawdzają
Dr Franciszek Rakowski z Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego (ICM) Uniwersytetu Warszawskiego przyznał w rozmowie z "Głosem Nauczycielskim", że sprawdziła się prognoza jego zespołu.
Po długim okresie stabilizacji liczby nowych zachorowań, we wrześniu i październiku pojawiły się wyraźne wzrosty. Według naszego modelu jednym z głównych czynników niniejszych wzrostów jest powrót dzieci i młodzieży do szkół
- powiedział i wyjaśnił, dlaczego spodziewano się wzrostu zakażeń po otwarciu placówek.
Powrót dzieci do szkół we wrześniu był błędem?
Po jednoczesnym otwarciu wszystkich szkół, jak wielokrotnie wykazywaliśmy w naszych wyliczeniach, zawsze pojawiały się wyraźne wzrosty zakażeń
- przyznał i sugerował, że naukę w szkołach należało zorganizować inaczej. - Po dużych wzrostach, obserwowanych w szczególności w pierwszej połowie października, rząd najpierw wprowadził żółte strefy, później czerwone dla całego kraju. Dopiero po wygaszeniu nauki stacjonarnej w klasach IV-VIII obserwujemy powolne wypłaszczanie się krzywej zakażeń, które zaczęło się 5-6 listopada br. W efekcie wprowadzenia obostrzeń, od 17 listopada zaczynamy odczuwać pozytywne skutki włączenia „bezpiecznika”, czyli minilockdownu. Ten spadek liczby przypadków zakażeń potrwa do pierwszego odmrożenia. Musimy mieć na uwadze, że o włos otarliśmy się o powszechną kwarantannę - wyjaśnił Rakowski.
"Nie sugerowaliśmy otwarcia wszystkich szkół naraz"
Dr Rakowski stwierdził, że szkoły powinny być otwierane stopniowo. - Nie sugerowaliśmy otwarcia wszystkich szkół naraz. Do rozważenia było tylko przywrócenie nauki stacjonarnej w klasach I-III, czyli tego, co jest potrzebne najmłodszym uczniom i ich rodzicom, którzy pracują. Uważam, że można to było zrobić. Ale zastrzegam: czujnie i stopniowo. W sierpniu nas nie posłuchano i wszystkich wysłano do szkół - powiedział w rozmowie z "Głosem Nauczycielskim". Wspomniał też o tym, że MEN powinno dać większe przyzwolenie dyrektorom w kwestii decydowania o trybie nauczania w placówkach. - Zachęcam MEN, żeby zmieniło przepisy w tej kwestii, by dano dyrektorom szkół większą swobodę w decydowaniu. To konieczne - zaapelował Rakowski.
-
Anna Lewandowska pokazała twarz Klary. Fani zachwyceni. "Jest cudna"
-
Zmiany w 500 plus od 2021 roku. Rodzicu, jeszcze tylko kilka dni do złożenia wniosku
-
Kiedy szkoły zostaną otwarte? Minister Czarnek mówi o terminach: Być może w systemie hybrydowym
-
Kiedy 8 klasy wracają do szkoły? Niedzielski: Trzeba tutaj postępować bardzo ostrożnie
-
Ulga na dziecko 2021. Nawet 4 tys. złotych dla rodziców, którzy spełnią określone warunki
- Lecznicze właściwości pajęczyny to nie mit. Ta i więcej ciekawostek o pająkach
- Jak pobrać niemowlakowi mocz do badania? Technika jest ważna, by uzyskać wiarygodny wynik
- Podgrzewacz do butelek - przydatny sprzęt dla wszystkich rodziców noworodków i niemowląt
- Legenda o Panu Twardowskim - co trzeba wiedzieć o tej postaci?
- Tata zaprojektował kostiumy kąpielowe dla transpłciowych dzieci. Marce nadał imię po córce