1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Rodzice o zmianie przez ministra Czarnka kanonu lektur: Niech urządzą palenie książek na boisku!

Przemysław Czarnek, minister edukacji i nauki, zapowiedział zmiany w kanonie lektur szkolnych. Planuje włączenie do niego większej ilości treści o charakterze m.in.: patriotycznym i religijnym.

Minister Edukacji Narodowej Przemysław Czarnek planuje wprowadzić zmiany w kanonie lektur szkolnych oraz podręcznikach dotyczących najnowszej historii. W wypowiedzi dla Polskiego Radia 24 stwierdził, że w szkołach jest za mało tematyki katolickiej, patriotycznej i niepodległościowej. Minister Czarnek nawiązał przy okazji do dzieł Jana Pawła II. Minister zapewnił, że zmiana w kanonie lektur nie jest teraz sprawą priorytetową i zmiany nie zostaną wprowadzone w czasie roku szkolnego

DLOLUMinister Czarnek chce więcej treści katolickich i patriotycznych w szkołach. Proponuje zmiany

Nie każdy odbiorca lektur to katolik

Na profilu eDziecko na Facebooku postanowiliśmy zapytać rodziców, co sądzą na ten temat. W komentarzach byli zgodni co do tego, że pomysł ministra Czarnka jest nietrafiony, swoje wypowiedzi argumentowali na kilka sposobów. Przede wszystkim zwrócili uwagę na to, że nie każdy odbiorca lektur jest wierzącym katolikiem:

Przede wszystkim nie każdy Polak to katolik. Nie powinno się wprowadzać do szkół więcej treści religijnych. Efekt będzie odwrotny do zamierzonego. Pomysł bez sensu
Nawet do szkoły chcą wprowadzić treści katolickie? Religia już nie wystarczy? A co z osobami innej wiary? Dlaczego mają czytać o katolicyzmie skoro to ich nie dotyczy? Chory kraj
Przecież nie każdy musi wierzyć w daną religię. O ile poznawanie Biblii na języku polskim ma sens, gdyż większość późniejszych dzieł odnosi się do niej, tak dzieła Jana Pawła II nie są niezbędne. A w obecnym kanonie lektur i tak sporo jest książek patriotycznych czy nawiązujących do Boga. Nie trzeba dodawać kolejnych, szczególnie że i tak masa ludzi ich nie czyta

Kiedy powrót do szkół? Minister Czarnek zdradził datęKiedy powrót do szkół? Minister Czarnek zdradził datę

Szkoła powinna zachęcać do czytania

Rodzice stwierdzili także, że szkoła powinna zachęcić dzieci i młodzież do czytania, sięgania po książki także dla przyjemności, a pozycje o tematyce patriotycznej, czy niepodległościowej z pewnością takiemu zadaniu nie podołają.

Lektury, oprócz niezbędnego kanonu klasyki, powinny zawierać zestaw książek, które zachęcą uczniów do czytania i będą bliskie ich problemom i zainteresowaniom. Teksty filozoficzne, religijne, ideologicznie patriotyczne tylko odstraszą od czytania. Zupełny brak zrozumienia dla potrzeb dzieci.
Brzmi to jak ponury żart niestety... Chyba jeszcze bardziej chcą obrzydzić młodzieży czytanie. Historia ok, ale jako zarys faktów, a nie tłoczenie jedynie słusznych ideologii.
Dowalić tak o dla picu jakieś suchary, żeby niby młodzież była bardziej patriotyczna... pffff. Szkoła powinna też mieć taką funkcję, żeby uczniom pokazać, że czytanie może być przyjemne. Z tymi lekturami to raczej niemożliwe.

Z zestawu lektur szkolnych zniknęły dzieła Imrego Kertésza, węgierskiego pisarza ocalałego z Holocaustu, który w 2002 r. dostał Literacką Nagrodę Nobla. Z zestawu lektur szkolnych zniknęły dzieła Imrego Kertésza, węgierskiego pisarza ocalałego z Holocaustu, który w 2002 r. dostał Literacką Nagrodę Nobla.  Fot. Shutterstock

Dzieła Jana Pawła II w kanonie lektur?

Wiele wątpliwości wzbudza "Pamięć i tożsamość" - zbiór filozoficznych i historycznych refleksji papieża, a także jego wspomnień i przemyśleń na temat demokracji, wolności i praw człowieka. Chociaż ta pozycja nie należy do kanonu lektur obowiązkowych, jako że minister o niej wspomniał, rodzice także zabrali głos w tej sprawie: 

Nie dziwota, że "Pamięć i tożsamość" nie jest obowiązkowa, bo nie ma co kryć, ale dzieła św. Jana Pawła są ciężką lekturą i nie dla każdego.
Grafomania Jana Pawła II? W życiu! 
Niech urządzą palenie lektur na środku szkolnego boiska

Takiego zdania są również rodzice, którzy jednocześnie zastrzegają, że są osobami wierzącymi. 

Żeromski, Słowacki, Hemingway i inni

Niezależnie od przekonań politycznych i wiary lub jej braku, należy zwrócić uwagę na to, że lektury, po które za sprawą programu szkolnego sięgną nasze dzieci i młodzież, w dużym stopniu zdecydują o tym, czy w ogóle w przyszłości będą sięgać po książki. Warto mieć też świadomość, że niestety dla części Polaków lektury szkolne to jedyne książki, po które - jeśli w ogóle - sięgną w całym swoim życiu. Ich wybór musi więc być dobrze przemyślany i uzasadniony. Należy się zastanowić, czy twórczość Jana Pawła II, to twórczość na tyle istotna i wartościowa, aby mogła znaleźć się w kanonie lektur szkolnych obok dzieł m.in.: Stefana Żeromskiego, Juliusza Słowackiego, Ernesta Hemingwaya czy Antoine'a de Saint-Exupéry'ego. 

Zobacz wideo Wiceminister zdrowia Józefa Szczurek-Żelazko - ustawa o medycynie szkolnej