1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Minister Czarnek w ogniu krytyki. ZNP: Zamiast walczyć o nauczycieli, zaczyna walczyć z nauczycielami

- Edukacja nie jest jakimś enigmatycznym tworem, to są konkretni, żywi uczniowie, którzy nie mogą paść ofiarą tego, że dorosłym, osobom odpowiedzialnym za edukację, zabrakło wiedzy, wyobraźni, wrażliwości, zdolności przewidywania - mówi Sławomir Broniarz, prezes ZNP w rozmowie z Jarosławem Karpińskim z Głosu Nauczycielskiego.

"Modlę się o powrót uczniów do szkół"

Minister Edukacji Narodowej Przemysław Czarnek powiedział Dziennikowi Gazecie Prawnej, że "modli się o szybki powrót uczniów do szkół". Dodał, że przy pesymistycznych scenariuszach nauka zdalna może jednak potrwać do stycznia lub nawet dłużej. Jego wypowiedź oburzyła wiele osób. Czy naszemu systemowi edukacji pozostała już tylko modlitwa?

Modlitwa jeszcze nikomu nie zaszkodziła, ale wydaje się, że od urzędnika państwowego w randze ministra mamy prawo oczekiwać czegoś znacznie więcej. Myślę o konkretnym działaniu i odpowiedzialności za powierzoną funkcję. Moim zdaniem minister edukacji, przynajmniej na razie, zamiast walczyć o nauczycieli zaczyna walczyć z nauczycielami. A to jest naprawdę zła rekomendacja.

- zwraca uwagę Sławomir Broniarz z ZNP.

Nikt nie spodziewał się drugiej fali?

Od samego początku pandemii mowa była o drugiej fali koronawirusa jesienią. MEN miał czas, żeby przygotować szkoły na ten trudny okres.

Ani premier Morawiecki, ani minister Piontkowski najwidoczniej nie spodziewali się drugiej fali koronawirusa i bo taka też była ich retoryka. Ale moim zdaniem jeżeli rzeczywiście z analiz rządowego komitetu monitorującego pandemię wynika, że może ona tyle potrwać, to rzeczą niezbędną jest podjęcie działań, które będą minimalizowały straty jakie z tego tytułu będzie ponosić edukacja.
Zobacz wideo Epidemia przybrała na sile. „Wiążemy to ze szkołami”

"Edukacja to są ludzie"

Edukacja nie jest bowiem jakimś enigmatycznym tworem, to są konkretni, żywi uczniowie, którzy nie mogą paść ofiarą tego, że dorosłym, osobom odpowiedzialnym za edukację, zabrakło wiedzy, wyobraźni, wrażliwości, zdolności przewidywania. Moim zdaniem jest czas i pora żeby dokonać pilnej inwentaryzacji tego co wiąże się z zapewnieniem optymalnych w obecnych warunkach możliwości realizacji obowiązku szkolnego przez dzieci.

- dodaje Broniarz w rozmowie z "Głosem Nauczycielskim".

Powinniśmy zinwentaryzować stan posiadania sprzętu komputerowego przez uczniów, zapytać ich co mają a czego im brakuje w sensie technicznym? Pilnie należałoby też zinwentaryzować potrzeby dotyczące wymogu podstawowego, czyli szerokopasmowego internetu. Pamiętam bowiem jak w jednym z wywiadów ówczesny minister cyfryzacji Marek Zagórski przyznał, ze 2 tys. miejscowości w ogóle nie ma dostępu do internetu. To są zadania, które nie mogą zostać zrzucone na samorządy, tylko muszą być realizowane przez rząd. Należy pilnie zająć się tym, ilu mamy nauczycieli, ilu ich brakuje i jak możemy temu zaradzić.

- wylicza prezes ZNP.

Przedstawiciel Związku Nauczycielstwa Polskiego zwraca uwagę na olbrzymie braki w kadrach w niemal każdej szkole:

Mam tutaj na uwadze także potrzebę szybkiej nowelizacji ustawy o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych i umożliwienie powrotu do zawodu nauczycielom będącym na świadczeniach kompensacyjnych, by mogli uzupełnić brakujące godziny w szkolnych grafikach. Bo dzisiaj brakuje nam kilkudziesięciu tysięcy nauczycieli, nie ma kto nauczać w formie zdalnej i hybrydowej. Druga kwestia to zinwentaryzowanie tego czego brakuje samym nauczycielom do pracy. A bez wątpienia braki te dotyczą m.in. sprzętu i jednolitej platformy cyfrowej.